ISL toi näkyvyyttä uinnille – liigan oma markkinointi esimerkillistä

#BLOGI #UINTI 19.11.2020

ISL:n oma markkinointi perustuu hienoon visuaalisuuteen. Kuva: ISL / Mine Kasapoglu

Kansainvälinen uintiliiga International Swimming League on suomalaisten osalta ohi. Ida Hulkon ja Jenna Laukkasen otteet olivat kovaa kansainvälistä tasoa, ja saimme ISL-viikkojen aikana hehkuttaa useampaa Suomen ennätystä sekä top3-sijoitusta.

Viestinnän ja markkinoinnin osalta menneet vajaat kuusi viikkoa olivat erittäin mielenkiintoisia kahdesta näkökulmasta. Ensinnäkin suomalainen media kiinnostui ISL:n uudesta konseptista aidosti tänä vuonna. Toinen mielenkiintoinen aspekti on ISL:n tapa viestiä ja markkinoida tuotettaan.

Tuotimme Uimaliitossa reilun viiden viikon aikana seitsemän mediatiedotetta, jotka tuottivat 76 läpimenoa eri verkkomedioihin. Tämän lisäksi useampi media teki myös omaa sisältöä ISL:stä lehtiin ja TV-lähetyksiin, minkä myötä ISL ja siellä kisanneet suomalaiset saivat laskelmiemme mukaan jopa noin 90 mediaosumaa. Määrääkin tärkeämpää mediaosumissa on laatu ja onkin hienoa, että niin valtamediat kuin paikallislehdet uutisoivat Hulkon ja Laukkasen otteista kanavissaan.

Liiton omien digitaalisten kanavien uudistamista valmistellaan parhaillaan ja pääsimme ISL:n myötä testaamaan uusia käytäntöjä. Jatkossa Twitter toimii Uimaliiton nopeimpana uutis- ja tiedotuskanavana ja sieltä löytyvät tärkeimmät tulokset ja tapahtumat mahdollisimman reaaliajassa. Twitterissä uutisoitu asia löytyy seuraavaksi Instagramin Storyjen puolelta. Instagram Storyissä kuulet jatkossa myös urheilijoiden ja valmentajien haastatteluita.

Omassa markkinoinnissaan ja viestinnässään ISL panostaa vahvasti visuaalisuuteen ja on tehnyt mielenkiintoisia valintoja, jotka kielivät uudenaikaisesta ajattelusta. Tärkein informaatio löytyy ensisijaisesti sosiaalisen median kanavista, ja puolestaan verkkosivujen informatiivisuus ja reaktiivisuus ei ole samalla tasolla. Postausten määrä Instagramissa ja Facebookissa on valtava, ja sisällöissä on paljon sellaista, mihin uinnissa ei ole totuttu. Pääkohderyhmä näyttäisi olevan nuoret aikuiset, mikä näkyy erityisesti Instagramin erittäin vahvassa painotuksessa. ISL ei selvästikään yritä syleillä koko maailmaa.

ISL on sitouttanut vahvasti myös urheilijat markkinoimaan liigaa omissa sosiaalisen median kanavissaan. Hulkko ja Laukkanen tekivät tämän osalta erinomaista työtä ISL-kautensa aikana. Samalla kun ISL sai näkyvyyttä, myös suomalaisten omien Instagram-kanavien seuraajamäärät kasvoivat mukavasti.

Mitä voimme oppia ISL:n tavasta tehdä markkinointiviestintää?

Viestintä on tässä ja nyt. Tämän päivän tieto on huomenna vanha. Ihmisten arki on vahvasti mobiililaitteissa ja somealustoissa. Urheilija ei voi ulkoistaa omaa näkyvyyttään yksin toisille osapuolille. Näkyvyys tehdään yhdessä.

Jari Lamminaho
Lotta Lybeck