Parauinti

Uinti on yksi suosituimmista paraurheilulajeista maailmalla. Uinnin kilpailutoimintaan osallistuvat liikunta-, näkö- ja kehitysvammaiset uimarit. Kansallisessa ja kansainvälisessä kilpailutoiminnassa pätevät WPS:n (World Para Swimming) säännöt, jotka mukailevat FINA:n sääntöjä tietyin sovelluksin. WPS:n säännöt: World Para Swimming Rules and Regulations 2018

Uimarit luokitellaan WPS:n luokittelujärjestelmän mukaan toimintakyvyn perusteella. Liikuntavammaiset uimarit uivat luokissa S/SB/SM1-10, näkövammaiset luokissa S/SB/SM11-13 ja kehitysvammaiset luokassa S/SB/SM14. Lue lisää luokittelusta.

Suomessa järjestetään vuosittain yhdistetyt pitkän ja lyhyen radan SM-kilpailut. Myös GP-uinneissa on lajit parauimareille. Lisäksi joissain kansallisissa kilpailuissa on mukana startteja parauimareille, osa seuroista järjestää myös omia parauintikilpailuja. Parauimarit voivat osallistua kaikkiin kansallisiin kilpailuihin. Mikäli uimari vaatii erityishuomiota tulee tästä ilmoittaa kilpailunjärjestäjälle etukäteen.

Maajoukkueuimarit osallistuvat kansainvälisiin kilpailuihin vuosittain. WPS:n sivuilla paralympic.org/swimming/results julkaistaan parauinnin maailmanennätykset ja -tilastot.

Paralympialaiset

Paralympialaiset järjestetään joka neljäs vuosi. Rion paralympialaisissa Suomea edustivat Meri-Maari Mäkinen, Antti Latikka ja Leo Lähteenmäki. Parhaana tuloksena Riosta oli Antti Latikan S13-luokan 100 metrin selkäuinnin finaalin kuudes sija. Lisäksi WPS järjestää parauinnin EM- ja MM-kilpailuja, joista seuraavaksi järjestetään EM-kilpailut toukokuussa 2020 Funchalissa, Madeiralla. Seuraavat paralympialaiset järjestetään Tokiossa olympialaisten jälkeen 25.8.-6.9.2020. Lisätietoa paralympialaisista Paralympiakomitean verkkosivuilla paralympia.fi.

Parauintitoiminta uimaseuroissa

Uimaliiton jäsenseuroissa tarjotaan parauintitoimintaa, katso jäsenseurojen yhteystiedot. Uimaliiton paralympiaurheilun asiantuntijana toimii Kati Kauhanen. Hän avustaa uimaseuroja parauintitoiminnan käynnistämisessä ja kehittämisessä, sekä kaikissa parauintiin liittyvissä asioissa. Katin tavoittaa sähköpostitse tai puhelimella.

Kati Kauhanen, puh 044 5490 354, sähköposti: kati.kauhanen@uimaliitto.fi