Uinnin asiantuntijavinkit

Tältä sivulta löydät asiantuntijavinkkejä uintiin sekä kootusti Uimaliiton sivuilla julkaistut asiantuntijoiden kirjoittamat uintivalmennukseen liittyvät blogitekstit!

Blogit

Uimaliiton valmennuspäällikkö Tommi Pulkkinen kertoo blogissaan vinkkejä korona-ajan harjoitteluun: Harjoitteluvinkkejä korona-aikaan

Uimaliiton nuorten valmennuksen kehittäjä Marjoona Teljo avaa maajoukkueleireillä käytettäviä tehoalueita: Maajoukkueleireillä käytettävät tehoalueet

Uimaliiton pitkäaikaisen ikäkausimaajoukkueen vastuuvetäjä Simo Karvisen blogitekstin voit lukea tästä! Karvinen siirtyi Uimaliitosta Cetukseen vuodenvaihteessa.

Marjoona Teljo ja Simo Karvinen avaavat näkemyksiään uinnin valmennuksen suunnittelusta blogissaan Pohdintaa valmennuksen suunnittelusta – back to basics ja kertovat ajatuksiaan taidoista ja ominaisuuksista, joita he toivoisivat kotivalmennuksessa altaalla ja kuivalla huomioitavan kirjoituksessaan Uintiharjoittelun suunnittelun konkretiaa, osa 2.

Vinkkejä lajien tekniikoiden ydinkohdista eri ikävaiheille

Tutustu tästä yleisesti tekniikoiden opettamiseen.

Alta löydät lapsille suunnatut ohjeistukset, joissa avataan tekniikoiden avainkohdat sekä tyypillisiä tekniikkavirheitä ja vinkkejä niistä poisoppimiseen:

Rintauinti

Selkäuinti

Vapaauinti

Perhosuinti

Startit

Käännökset perhonen ja rintauinti

Käännökset vapaa- ja selkäuinti

Nuoren urheilijan ravitsemus arjessa

Uimaliitto järjesti toukokuussa etäyhteyksin nuorten vanhemmille ravitsemusluennon, jossa urheiluravitsemusasiantuntija ja -valmentaja Mari Lahti, ETM, kävi läpi käytännönläheisesti esimerkkien kautta, miten nuoren urheilijan ateriarytmi, ateriat ja välipalat olisi hyvä rakentaa. Tutustu luennon materiaaliin tästä!

Luento koulun ja urheilun yhteensovittamisesta

Huoltajille järjestettiin 24. marraskuuta luento aiheesta urheilun ja koulun yhteensovittaminen. Koulumaailman kasvoina toimivat Porin lukion erityisopettaja Merja Mäkelä ja Porin lukion kuraattori ja uintivalmentaja Saija Törmä. Luennolla käsiteltiin mm. ajankäyttöä, motivaatiota, suorituspaineita ja oppilaitosten opiskeluhuollon palveluita nuoren tukena.
Materiaalin näet tästä. Materiaalin lopusta löytyy linkkejä erilaisiin käytännön vinkkeihin.

Häirintävapaa urheilu- koulutus

Vanhemmille ja huoltajille suunnattu koulutus järjestettiin 30.3. Teamsillä. Koulutuksen aikana käytiin läpi miten seksuaalinen ja sukupuoleen perustuva häirintä voi ilmetä urheiluharrastuksessa. Lisäämällä tietoisuutta häirinnästä, autetaan lasten huoltajia tunnistamaan ilmiö urheilussa.

Tavoitteena oli pohtia huoltajien roolia häirinnän ennaltaehkäisyssä sekä tarjota valmiita toimintamalleja omaan lapseen kohdistuneen epäasiallisen käytöksen varalle.
Luennon piti Väestöliiton Et ole yksin -palvelun asiantuntija Pauliina Lius. Taustakoulutukseltaan Pauliina on sairaanhoitaja, seksuaalineuvoja (NACS) ja seksuaaliterapeutti.
Koulutuksen materiaalin näet tästä.