Uinnin asiantuntijavinkit

Tältä sivulta löydät asiantuntijavinkkejä uintiin sekä kootusti Uimaliiton sivuilla julkaistut asiantuntijoiden kirjoittamat uintivalmennukseen liittyvät blogitekstit!

Syksyn seminaari 19.-20.9.2022

Luentomateriaali; Ronald Gaastra

Key values for junior training part 1

Key values for junior training part 2

Luentomateriaali; Brian D. Marshall

A blueprint for creating a successful swimming club

SM-kilpailujen lajianalyysit

Talvi 2022 (lyhyen radan SM-kilpailut, Vaasa)

Kesä 2022 (pitkän radan SM-kilpailut, Tampere)

Talvi 2021 (lyhyen radan SM-kilpailut, Espoonlahti)

Kesä 2021 (pitkän radan SM-kilpailut, Kuopio)

Vinkkejä lajien tekniikoiden ydinkohdista eri ikävaiheille

Tutustu tästä yleisesti tekniikoiden opettamiseen.

Alta löydät lapsille suunnatut ohjeistukset, joissa avataan tekniikoiden avainkohdat sekä tyypillisiä tekniikkavirheitä ja vinkkejä niistä poisoppimiseen:

Rintauinti

Selkäuinti

Vapaauinti

Perhosuinti

Startit

Käännökset perhonen ja rintauinti

Käännökset vapaa- ja selkäuinti

Valmentajille suunnattuja verkkokoulutuksia

Meidän urheilu-kehityshanke on koonnut sivuilleen kattavan listauksen valmentajien mahdollisuuksista kouluttaa itseään. Osa on verkkokoulutuksia ja osa läsnäoloperustaisia. Linkki pitää sisällään mm. Vastuullinen valmentaja, Et ole yksin ja Nuori mieli urheilussa koulutukset.

Muita suositeltavia koulutuksia on SUEK:n Puhtaasti paras-koulutus

Blogit

Uimaliiton nuorten valmennuksen kehittäjä Marjoona Teljo avaa maajoukkueleireillä käytettäviä tehoalueita: Maajoukkueleireillä käytettävät tehoalueet

Marjoona Teljo ja Simo Karvinen avaavat näkemyksiään uinnin valmennuksen suunnittelusta blogissaan Pohdintaa valmennuksen suunnittelusta – back to basics ja kertovat ajatuksiaan taidoista ja ominaisuuksista, joita he toivoisivat kotivalmennuksessa altaalla ja kuivalla huomioitavan Uintiharjoittelun suunnittelun konkretiaa, osa 2.

Uimaliiton valmennuspäällikkö Tommi Pulkkinen kertoo blogissaan vinkkejä korona-ajan harjoitteluun: Harjoitteluvinkkejä korona-aikaan

Luennot vanhemmille

Nuoren urheilijan ravitsemus

6.11. järjestettiin Teams-luentona nuorten huoltajille ravitsemusluento, jossa urheiluravitsemusasiantuntija ja -valmentaja Mari Lahti, ETM, kävi läpi käytännönläheisesti esimerkkien kautta, miten nuoren urheilijan ateriarytmi, ateriat ja välipalat olisi hyvä rakentaa niin arjessa kuin kilpailuissa. Tutustu luennon materiaaliin tästä

Luento koulun ja urheilun yhteensovittamisesta

Huoltajille järjestettiin 24. marraskuuta 2021 luento aiheesta urheilun ja koulun yhteensovittaminen. Koulumaailman kasvoina toimivat Porin lukion erityisopettaja Merja Mäkelä ja Porin lukion kuraattori ja uintivalmentaja Saija Törmä. Luennolla käsiteltiin mm. ajankäyttöä, motivaatiota, suorituspaineita ja oppilaitosten opiskeluhuollon palveluita nuoren tukena.
Materiaalin näet tästä. Materiaalin lopusta löytyy linkkejä erilaisiin käytännön vinkkeihin.

Häirintävapaa urheilu- koulutus

Vanhemmille ja huoltajille suunnattu koulutus järjestettiin 30.3.22 Teamsillä. Luennon piti Väestöliiton Et ole yksin -palvelun asiantuntija Pauliina Lius. Koulutuksen aikana käytiin läpi miten seksuaalinen ja sukupuoleen perustuva häirintä voi ilmetä urheiluharrastuksessa.Tavoitteena oli pohtia huoltajien roolia häirinnän ennaltaehkäisyssä sekä tarjota valmiita toimintamalleja omaan lapseen kohdistuneen epäasiallisen käytöksen varalle. Koulutuksen materiaalin näet tästä.

Vanhemmat nuoren urheilijan mielen hyvinvoinnin vahvistajina
Luennon piti 24.11.22 Katri Lilja, MIELI ry:stä. Luennon materiaali tässä. Ja kiinnostuneille  Lisätietoja aiheesta Mieli Ry:n siuvilta.

Vanhemmat nuoren urheilijan  tukena
Hanna-Maria Hintasan luento vanhemmille 22.2.23. Luennon pohjana toimineen materiaalin läydät täältä.