Maajoukkueet

Uinnin maajoukkuepolku

Uimaliittovetoinen uimarin maajoukkuepolku alkaa varsinaisesti Juniorimaajoukkueesta (JRMJ), johon valitaan syksyisin 13-14 vuotiaita tyttöjä ja 14-15 vuotiata poikia. Tätä ennen uimari voi tulla valituksi Nuorisojoukkueeseen, joka ei kuitenkaan ole uimareiden nuoren iän vuoksi vielä maajoukkue. Tähän valittavat uimarit ovat iältään tytöt 11-12 ja pojat 12-13 vuotta. JRMJ:n jälkeen uimareita valitaan seuraavasta kahdesta ikäluokasta Nuorten maajoukkueeseen (T 15-16 ja P 16-17) ja heidän päätähtäin on aina kesäisissä Nuorten EM-uinneissa. Aikuisiiin siirryttäessa uimareille on arjolla maajoukkuetoimintaa B- ja A-maajoukkueessa. Näihin joukkueisiin on FINA-pisterajat ja B-maajoukkueen rajat ovat hieman kevennetyt nuoremmille uimareille.

Uimarin maajoukkuepolun rinnalle on luotu lasten (syksystä 2021 alk.) ja nuorten (syksystä 2022 alk.) alueleiritykset. Näihin kootaan alueittain 11-12 vuotiaita lapsia yhteensä 150 hlö ja 13-15 vuotiaita nuoria yhteensä 124. Maajoukkuepolun leirityksiin valittuja uimareiat ei valita alueleirityksiin vaan uimari voi kuulua vain yhteen ryhmään (pl. aikuisten maajoukkueen uimari voi kuulua myös NMJ tai JRMJ).

Uintimaajoukkueiden toimintasuunnitelmat

Maajoukkueiden toimintasuunnitelmat ovat osa Uimaliiton toimintasuunnitelmaa.

Materiaalia

- Huippu-uinnin vaatimuksia- kirja (2018) on tuotettu valmentajille uintivalmennuksen tueksi ja toimii myös osittain koulutusmateriaalina uinnin taso-koulutuksissa. Kirjaa voi tilata uimaliitosta tästä linkistä.

- Harjoittelumäärien keskiarvoja. Uimareilta kysytään leireille ilmoittautumisen yhteydessä harjoituskertoja ja -tunteja per viikko altaassa ja kuivalla. Näiden keskiarvot lapsista nuoriin on nähtävissä tästä linkistä.