Maajoukkueet

Uinnin maajoukkuepolku

Uinnin maajoukkueiden ikärakenne vastaa kansainvälisten kisojen ikäluokituksia. Tytöt ja pojat ovat saman ikäisiä kaikissa nuorten sarjoissa niin kisoissa kuin maajoukkueissa.

Uimaliittovetoinen uimarin maajoukkuepolku alkaa varsinaisesti Juniorimaajoukkueesta (JRMJ), johon valitaan syksyisin 14-15 vuotiaita tyttöjä ja poikia.
JRMJ:n jälkeen uimareita valitaan seuraavasta kahdesta ikäluokasta Nuorten maajoukkueeseen (T ja P 16-17), jonka päätähtäin on aina Nuorten EM-uinneissa kesällä. Aikuisiin siirryttäessa uimareille on tarjolla maajoukkuetoimintaa B- ja A-maajoukkueessa. Näihin joukkueisiin on aikarajat ja B-maajoukkueen rajat ovat hieman kevennetyt nuoremmille uimareille.

Uimarin maajoukkuepolun rinnalle on luotu lasten ja nuorten alueleiritykset. Näihin kootaan alueittain 11-12 vuotiaita lapsia yhteensä 175 hlö ja 13-15 vuotiaita nuoria yhteensä 120. Nuorisojoukkuetta ei kaudella 2024-25 ole, vaan uimarit ovat mukana alueleirityksillä. Valtakunnallinen toiminta alkaa vasta maajoukkuetasolta (JRMJ).

Uintimaajoukkueiden toimintasuunnitelmat

Maajoukkueiden toimintasuunnitelmat ovat osa Uimaliiton toimintasuunnitelmaa.

Materiaalia

- Huippu-uinnin vaatimuksia- kirja (2018) on tuotettu valmentajille uintivalmennuksen tueksi ja toimii myös osittain koulutusmateriaalina uinnin taso-koulutuksissa. Kirjaa voi tilata uimaliitosta tästä linkistä.

- Harjoittelumäärien keskiarvoja. Uimareilta kysytään leireille ilmoittautumisen yhteydessä harjoituskertoja ja -tunteja per viikko altaassa ja kuivalla. Näiden keskiarvot lapsista nuoriin kauden 2023-2024 tietojen mukaan on nähtävissä tästä linkistä