13 suomalaisuimaria mukana historian ensimmäisessä ISL varaustilaisuudessa

#UUTINEN #UINTI 16.6.2021

ISL:n kolmas kausi alkaa elokuun lopussa. Voittajajoukkue on selvillä tammikuussa 2022. Kuva: ISL / Mine Kasapoglu

Uinnin ammattilaisliiga International Swimming Leaguen varaustilaisuus järjestetään kesäkuussa. Kyseessä on ensimmäistä kertaa uinnin historiassa toteutettava uimaridraft, eli varaustilaisuus, josta uimareita valitaan ISL:n kymmeneen joukkueeseen.

Kahdella ensimmäisellä kaudella ISL on toiminut kutsukilpailuna. Nyt kolmannelle kaudelle toteutettavalla uudistuksella liigasta halutaan tehdä tasaisempi ja entistä kovatasoisempi. ISL:n vaatimukset täyttäneiden urheilijoiden oli mahdollista rekisteröityä mukaan varaustilaisuuteen ISL:n kotisivuilla.

Varaustilaisuuteen on rekisteröitynyt 13 suomalaisuimaria: Anniina Murto, Ari-Pekka Liukkonen, Fanny Teijonsalo, Hanna Kareinen, Ida Hulkko, Jenna Laukkanen, Laura Lahtinen, Lotta Upanne, Matti Mattsson, Mimosa Jallow, Niki Karlsson, Niko Mäkelä ja Teemu Vuorela.

Kaikki rekisteröityneet urheilijat näet täältä.

Suomalaisuimareista Swimming Club Vuokatin Jenna Laukkanen on edustanut Team Ironia kahdella edellisellä kaudella, ja viime kaudella Team Ironin riveissä oli mukana myös TaTU Tampereen Ida Hulkko.

Miten varaustilaisuus etenee?

- Kahdella aikaisemmalla kaudella mukana olleet uimarit ovat voineet ilmoittaa aiemmalle joukkueelleen, että ovat joukkueen käytettävissä tulevalla kaudella. Tämä ei vielä tarkoita sitä, että uimari valittaisiin joukkueeseen tulevalle kaudelle.

- Kesäkuun ensimmäisillä viikoilla joukkueet ovat julkaisseet uimarinsa, jotka ovat ilmoittaneet olevansa joukkueen käytettävissä. Sekä Jenna Laukkanen että Ida Hulkko ovat ilmoittaneet olevansa Team Ironin käytettävissä myös tulevalla kaudella.

- 22.6. joukkueet valitsevat viisi jäsentä niistä uimareista, jotka ovat ilmoittaneet olevansa kiinnostuneita jatkamaan joukkueessa. (yht. viisi joukkueen jäsentä)

- 29.6. varaustilaisuuden ensimmäisellä kierroksella joukkueiden on mahdollista valita vielä maksimissaan kymmenen jäsentä lisää niistä uimareista, jotka ovat ilmoittaneet olevansa kiinnostuneita jatkamaan joukkueessa. (yht. 15 joukkueen jäsentä)

- 30.6. varaustilaisuuden toisella kierroksella ISL julkaisee jokaiseen joukkueeseen fanien valitseman jäsenen niistä uimareista, jotka ovat ilmoittaneet olevansa kiinnostuneita jatkamaan joukkueessa. Lisäksi joukkueet valitsevat 11 jäsentä varauskelpoisista tulokas- ja veteraaniuimareista. (yht. 27 joukkueen jäsentä)

- Seuraavan 30 päivän aikana joukkueet voivat täydentää kokoonpanonsa varauskelpoisista uimareista maksimissaan 36 urheilijan joukkueeksi.

Tarkan kuvauksen varaustilaisuuden etenemisestä löydät ISL:n sivuilta. Tiivistelmän löydät Instagramista iswimleague_news-tilitä.

Perustietoa ISL:stä:

- Uimarit ovat voineet rekisteröityä ISL:n draftpooliin toukokuun loppuun mennessä.

- Tulokasuimari (rookie) = Ei ole aiemmin uinut ISL:ssä ja on rekisteröitynyt tulevalle kaudelle.

- Veteraaniuimari (veteran) = Uimari, joka on ollut ISL:ssä mukana aiemmin ensimmäisellä tai toisella kaudella.

- ISL:ssä on kymmenen joukkuetta: NY Breakers, LA Current, DC Trident, Cali Condors, London Roar, Aqua Centurions, Energy Standard, Iron, Tokyo Frog Kings ja Toronto Titans.

- Joukkueiden lopullisen koon on oltava vähintään 28 uimaria (14 naista ja 14 miestä), maksimikoko on 36 uimaria.

- ISL:n kolmas kausi alkaa elokuun lopussa. Voittajajoukkue on selvillä tammikuussa 2022.

Asiasanat

ISL