Olympiavalmennuskeskus (HSA)

Huippu-uinnin Olympiavalmennuskeskus / Helsinki Swimming Academy (HSA)

Huippu-uinnin olympiavalmennuskeskus aloitti toimintansa Helsingissä Mäkelänrinteen Uintikeskuksessa ja URHEA:ssa syksyllä 2021.

Olympiavalmennuskeskus on tarkoitettu huipulla oleville tai sinne tähtääville uimareille, jotka ovat suorittaneet peruskoulun, pääsääntöisesti toisen asteen toisen vuoden opiskelijoille tai sitä vanhemmille uimareille.

Keskeisenä tavoitteena on taata uimarille mahdollisimman hyvät olosuhteet, jossa urheilija voi kasvaa ja kehittyä turvallisessa ympäristössä kohti uinnin kansainvälistä huippua.

Uimareille tarjotaan optimaalisten harjoitus- ja palautumisolosuhteiden lisäksi opastusta kokonaisvaltaiseen elämänhallintaan kaksoisuran kautta. Olympiavalmennuskeskuksen uimareilla on mahdollisuus asua Urhea-kampuksen asuintalossa ja hyödyntää Mäkelänrinteen lukion ravintolaa sekä opiskella pääkaupunkiseudun alueella eri oppilaitoksissa (toinen aste ja korkeakoulut).

Uintiharjoittelu on keskitetty Mäkelänrinteen Uintikeskukseen, joka tarjoaa erittäin laadukkaat ja monipuoliset harjoitusolosuhteet huippu-uimareille.

Valmennuskeskuksen toimintaa johtaa päävalmentaja Matti Mäki.

Päävalmentajan lisäksi valmennuksessa mukana ovat Aleksi Rajansuo, Kristiina Mäkinen, Markku Hirvonen sekä Petteri Laine

Lisäksi uimareilla on käytössään laaja asiantuntijaverkosto:
Emil Njuschin, fysioterapeutti
Tapani Keränen, fysiikkavalmennus
Roope Rissanen, fysiikkavalmennus
Julia Järvimäki, lääkäripalvelut
Katja Mjosund, lääkäripalvelut
Laura Manner, ravintovalmennus
Tapani Keränen, biomekanikko ja fysiologi
Antti Kauhanen, biomekanikko ja fysiologi sekä tekniikkakuvaus ja sen analysointi
Janica Järvenpää, psyykkinen valmennus
Tuuli Merikoski, kaksoisura

Olympiavalmennuskeskuksen uimarit:

SUKUNIMI ETUNIMI SV SEURA
Ansaranta Petra 2004 OU
Hakkarainen Ada 2005 HSS
Karlsson Niki 2000 HSS
Kivirinta Veera 1995 TaTu
Kotonen Anna 1997 Cetus
Lahtinen Laura 2003 HSS
Lietzen Jesper 2002 TuUL
Lindholm Davin 2004 HSS
Mäkelä Niko 1998 HSS
Schmid Noah 2000 HSS
Oura Vilma 2001 HSS

Seuraa Olympiavalmennuskeskusta Instagramissa!

Kuvia toiminnasta löydät Uimaliiton kuvapankista!

Valmennuskeskuksen toiminnan toteuttaa Suomen Uimaliitto yhteistyössä Pääkaupunkiseudun urheiluakatemia Urhean, Suomen Olympiakomitean, Urheiluhallit/Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy:n, Mäkelänrinteen lukion sekä uimaseura Helsingfors Simsällskapin kanssa.

Lisätietoa:
Uintiurheilun kehityspäällikkö