Olympiavalmennuskeskus (HSA)

Huippu-uinnin Olympiavalmennuskeskus / Helsinki Swimming Academy (HSA)

Huippu-uinnin olympiavalmennuskeskus aloitti toimintansa Helsingissä syksyllä 2021.

Olympiavalmennuskeskus on tarkoitettu huipulla oleville tai sinne tähtääville uimareille, jotka ovat suorittaneet peruskoulun, pääsääntöisesti toisen asteen toisen vuoden opiskelijoille tai sitä vanhemmille uimareille.

Keskeisenä tavoitteena on taata uimarille mahdollisimman hyvät olosuhteet, jossa urheilija voi kasvaa ja kehittyä turvallisessa ympäristössä kohti uinnin kansainvälistä huippua.

Uimareille tarjotaan optimaalisten harjoitus- ja palautumisolosuhteiden lisäksi opastusta kokonaisvaltaiseen elämänhallintaan kaksoisuran kautta. Olympiavalmennuskeskuksen uimareilla on mahdollisuus asua Urhea-kampuksen asuintalossa ja hyödyntää Mäkelänrinteen lukion ravintolaa sekä opiskella pääkaupunkiseudun alueella eri oppilaitoksissa (toinen aste ja korkeakoulut).

Uintiharjoittelu on keskitetty Mäkelänrinteen Uintikeskukseen, joka tarjoaa erittäin laadukkaat ja monipuoliset harjoitusolosuhteet huippu-uimareille.

Valmennuskeskuksen toimintaa johtaa päävalmentaja Matti Mäki.

Päävalmentajan lisäksi valmennuksessa mukana ovat Kristiina Mäkinen, Markku Hirvonen ja Petteri Laine.

Lisäksi umareilla on käytössään laaja asiantuntijaverkosto: fysioterapeutti Simone Kallonen, fysiikkavalmentaja Tapani Keränen, lääkäri Juulia Järvimäki, ravintovalmentaja Laura Manner, urheilupsykologi Laura Koivusalo, uraohjaaja Tuuli Merikoski sekä tekniikkakuvauksesta ja sen analysoinnista vastaa Antti Kauhanen.

Olympiavalmennuskeskuksen uimarit:
Laura Lahtinen (2003), HSS
Niko Mäkelä (1998), HSS
Davin Lindholm (2004), HSS
Lassi Haimi (2003),HSS
Niki Karlsson (2000), HSS
Petra Ansaranta (2004), Oulun Uinti
Noah Schmid (2000), HSS

Seuraa Olympiavalmennuskeskusta Instagramissa!

Kuvia toiminnasta löydät Uimaliiton kuvapankista!

Olympiavalmennuskeskuksen hakuaika 2021

Hakuaika 2021 on päättynyt.

Hakuinfoa 2021: Päävaatimuksina hakijoille on ehdoton sitoutuminen valmennuskeskuksen toimintaan ja halu kehittyä uimarina. Valinnassa arvioidaan uimarin tasoa ja harjoitustaustaa, ja vähimmäisvaatimuksena hakemuksen jättämiseen on 720 FINA-pistettä kuluvalta kaudelta. Hakijoille, jotka täyttävät pääsyvaatimukset valmennuskeskukseen, järjestetään haastattelut ennen lopullista valintaa. Kaikille hakijoille ilmoitetaan henkilökohtaisesti haun tuloksista hakuajan päätyttyä.

Urhea-kodit on tarkoitettu urheilussa huipulle tähtääville ja samanaikaisesti toisen tai korkea-asteen tutkintoa HOASin toiminta-alueen oppilaitoksissa suorittaville urheilijoille. Lue lisää Urhean kampuksen kodeista tästä ja osoitteessa www.urheakoti.fi.

Katso usein kysytyt kysymykset täältä!

Valmennuskeskukseen hakemista järjestettiin infotilaisuus 14.1.2021, tästä löydät infotilaisuuden materiaalit:

Tietoa uinnin valmennuskeskuksesta
Hakeminen uinnin valmennuskeskukseen
Perustietoa Märskystä
Mäkelänrinteen lukion uintivalmennus
Pääkaupunkiseudun urheiluakatemia
Kaksoisura uimarin tukena

Lisäinfotilaisuus valmennuskeskuksen asuntola-, ruokailu- ja kustannusasioista pidettiin tiistaina 16.3., tilaisuuden materiaalin voit katsoa tästä.

Valmennuskeskushankkeen toteuttaa Suomen Uimaliitto yhteistyössä Pääkaupunkiseudun urheiluakatemia Urhean, Suomen Olympiakomitean, Urheiluhallit/Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy:n, Mäkelänrinteen lukion sekä uimaseura Helsingfors Simsällskapin kanssa.

Lisätietoa saa huippu-uinnin valmennuspäällikkö Tommi Pulkkiselta, Tommi.pulkkinen@uimaliitto.fi tai p. 044 506 89 29.