Suomalaisuimareilta vahva lopetus ISL:n uintikuplassa – Hulkko jälleen lähellä SE-tulostaan

#UUTINEN #UINTI 16.11.2020

Hulkko ja Laukkanen ylsivät viikosta toiseen vakuuttaviin suorituksiin ja onnistuivat keräämään erinomaisesti pisteitä tiimilleen. Kuva: ISL / Mine Kasapoglu

Suomalaisuimareiden Ida Hulkon ja Jenna Laukkasen kisaurakka uinnin ammattilaisliiga International Swimming Leaguessa maailman parhaiden uimareiden rinnalla huipentui maanantaina välieriin.

– ISL on tuonut paljon hyviä ja kovia kisastartteja, ja olen päässyt haastamaan myös omaa ajatteluani ja sitä, että pää pitää tiukan paikan tullen. Toivottavasti päästään ensi kaudellakin mukaan, ensimmäistä kertaa ISL:ssä tänä vuonna mukana ollut Ida Hulkko kertasi kokemustaan.

– ISL-kausi on nyt paketissa ja kaiken kaikkiaan itsellä jäi superhyvät fiilikset koko reissusta, toista kertaa ISL:ssä kisannut Laukkanen kommentoi.

Lähes kuusi viikkoa Budapestin uintikuplassa viettäneet suomalaiset päättivät pitkän kisaurakkansa vakuuttavasti. Laukkanen avasi toisen välieräpäivän sijoittumalla neljänneksi 100 metrin sekauinnissa ajalla 58.88. 100 metrin rintauinnissa Hulkko oli kolmas ajalla 1:04.95 ja Laukkanen oli neljäs ajallaan 1:05.04.

Team Ironin riveissä kisanneet Hulkko ja Laukkanen pääsivät myös maanantaina ensi kertaa tositoimiin ISL:ssä aina toisen kilpailupäivän päätteeksi uitavissa 50 metrin skineissä, kun lajina oli rintauinti.

Molemmat etenivät jatkoon ensimmäisestä erästä, jossa Hulkko ui toiseksi ja Laukkanen oli neljäs. Hulkon aika 29.39 lähenteli jälleen hänen nimissään olevaa lyhyen radan 50 metrin rintauinnin Suomen ennätystä (29.33). Skinien viimeiseen vaiheeseen ylsivät Cali Condorsin Molly Hannis ja Lilly King.

Skineissä joukkueiden edustajat kisaavat kolmessa erässä niin, että kahdeksan uimarin ensimmäisestä vaiheesta jatkoon menee neljä uimaria ja kolmanteen ja ratkaisevaan vaiheeseen etenee näistä kaksi nopeinta.

Hulkon ja Laukkasen edustama Team Iron sijoittui välierässään kolmanneksi. Viikonlopun finaaliin toisesta välierästä etenivät Cali Condors ja La Current.

Suomen ennätyksiä ja kovia sijoituksia

Team Ironissa kisanneet Hulkko ja Laukkanen uivat välierän lisäksi yhteensä neljässä alkusarjan matsissa. Kaiken kaikkiaan henkilökohtaisia startteja kertyi pitkän kisakokonaisuuden aikana Laukkaselle 21 ja Hulkolle 16.

Molemmat suomalaiset ylsivät viikosta toiseen vakuuttaviin suorituksiin ja onnistuivat keräämään erinomaisesti pisteitä tiimilleen. Hulkko paransi lyhyen radan 50 metrin rintauinnin Suomen ennätystä kahdesti ja Laukkanen ui lyhyen radan 100 metrin sekauinnin Suomen ennätyksen.

Ennätystuloksien lisäksi Hulkko otti kaksi voittoa ja ylsi yhteensä yhdeksän kertaa kolmen parhaan joukkoon henkilökohtaisissa suorituksissaan. Laukkanen puolestaan ui kolmen kärkeen viidesti. Laukkanen keräsi tasaisilla suorituksillaan alkusarjassa pisteitä joukkueelleen yhteensä 83.50 ja Hulkko 62. Välierässä Laukkasen pistesaldo oli 25 ja Hulkon 19.50.

Hulkko ja Laukkanen kisasivat kahden päivän matseissaan kaikki rintauintimatkat (200m, 100m, 50m) sekä viestijoukkueessa rintauintiosuudella. Tämän lisäksi Laukkanen ui matseissa myös 100 metrin sekauinnin.

ISL:n finaalissa kohtaavat Energy Standard, London Roar, Cali Condors sekä La Current. Finaali uidaan 21.–22. marraskuuta.

Lisätietoa:

Alustavien tietojen mukaan suomalaisuimarit palaavat Suomeen jo tällä viikolla. Tarkemmat tiedustelut sekä haastattelupyynnöt:
Jari Lamminaho
markkinointi- ja viestintäjohtaja, Suomen Uimaliitto