Valmentajaverkosto sai alun Seppälöiden tarinalla

#TARINA #UINTI 6.2.2020

Hanna-Maria ja Mirjami Seppälä pitivät haastattelumuotoisen esityksen valmentajaverkoston ensimmäisessä tilaisuudessa. Kuva: Jussi Salminen

Keskiviikkona 5. helmikuuta Uimaliiton toimistolla kokoontui ensimmäinen Valmentajaverkoston tapaaminen, jonka tarkoituksena on kehittää keskustelun ja tiedonjaon kulttuuria, ja sitä kautta myös suomalaista uintiurheilulajien valmennusosaamista.

Ensimmäisessä tilaisuudessa oli mukana parikymmentä valmentajaa ja valmennuksesta kiinnostunutta. Osallistujia kolmituntiseen arki-illan tilaisuuteen tuli pääkaupunkiseutua kauempaakin. Tilaisuuden aluksi olympiavalmentaja Jari Varjonen kertoi lyhyesti ajankohtaisia asioita uintivalmennuksesta. Tämän jälkeen kuultiin reilun tunnin mittainen esitys, jossa vuoden 2003 maailmanmestari Hanna-Maria Seppälä haastatteli äitiään ja valmentajaansa Mirjami Seppälää siitä, kuinka heidän uintiuransa kehittyi maailman huipulle.

Seppälöiden tarina kirvoitti useita mielenkiintoisia kysymyksiä kuulijoilta. Ensimmäinen valmentajaverkosto päättyi yhteiseen suunnitteluun, jossa kaikki pääsivät antamaan näkemyksiään, millaisia asioita tulevissa tilaisuuksissa voitaisiin käsitellä.

Katso 75 minuutin videotallenne Uimaliiton Youtube-kanavalta.

Tarvetta verkostolle

Kuten Mirjami Seppäläkin esityksessään totesi, valmentajien välistä vuorovaikutusta tarvitaan paljon osaamisen kehittymiseksi. Hän olisi oman valmentajauransa varrella toivonut valmentajaverkoston kaltaisia tilaisuuksia, joissa sparrata ajatuksia kollegoiden kanssa.

Uimaliiton koulutuspäällikkö Joni Toivola seurasi tapahtumaa hyvillä mielin:

– Olen todella tyytyväinen siihen minkä vastaanoton valmentajaverkoston käynnistäminen on saanut. Palaute on ollut positiivista ja valmentajien välistä verkostoitumisen foorumia on todella kaivattu. Vaikka Uimaliitto on vastuunkantajana niin kokonaisuus kehittyy yhdessä valmentajien ja toimijoiden kanssa, Toivola muistuttaa.

Olympiavalmentaja Varjonen painotti toimintatapoja, joilla osaamista voidaan lisätä:

– Vain verkostoitumalla, interaktiivisuudella ja keskustelukulttuurilla voimme nostaa oman tekemisemme tasoa. Nyt saimme erinomaisen alun ja suunnittelimme tulevaa, luvassa on samankaltaisia tilaisuuksia, joissa jaetaan kokemusta ja vaihdetaan näkökulmia.

Valmentajaverkosto kokoontui Uimaliiton toimistolla Helsingin Sporttitalossa. Kuva: Jussi Salminen

Luvassa keskustelua valmennuksesta

Seuraava valmentajaverkoston tilaisuus on toukokuussa, ja syksylle on myös jo päivämäärät selvillä. Tilaisuudet sijoittuvat Helsingin lisäksi myös Tampereelle ja Jyväskylään. Tapahtumat teemoitetaan ja niihin kutsutaan vierailijoita. Tilaisuudet halutaan pitää keskustelunomaisina, jonka vuoksi niihin toivotaan laajaa osallistujajoukkoa paikan päälle. Ensimmäisellä kerralla tilaisuuden asiantuntijaosuus videoitiin.

– Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin ja kehittää toiminnasta tärkeä työkalu valmennusosaamisen kehittämisessä. Tuleviin tapahtumiin tulee myös kovia puhujia ja varmasti mielenkiintoisia aiheita. Suunnitelmissa on ainakin valmentajien paneelikeskustelu, johon kutsutaan nykyisten huippu-uimareidemme valmentajia ja mahdollisesti myös uintiurheilun ulkopuolisia valmentajia, Joni Toivola kertoo.

Valmentajaverkostot 2020

Keskiviikko 5.2. Helsinki