Valmentajaverkostossa jaettiin tietoa ja kokemuksia

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 4.12.2020

Valmentajaverkosto kokoontui helmikuussa Helsingin Sporttitalossa.

Vuoden 2020 kolmas ja viimeinen Valmentajaverkoston tapaaminen järjestettiin keskiviikkona 2.12. etäyhteyksien välityksellä.

Tapaamisen pääteemana oli uinnin ammattilaisliiga ISL. Ida Hulkko ja hänen valmentajansa Jere Jännes sekä Jenna Laukkanen valmentajansa Toni Piiraisen kanssa kertoivat kokemuksistaan ja opeistaan, joita olivat saaneet ISL:stä. Haastattelut löydät Uimaliiton YouTubesta.

Lisäksi tammikuussa huippu-uinnin valmennuspäällikkönä aloittava Tommi Pulkkinen kävi läpi kuulumisia valmennukseen liittyen ja tapahtuman tietoiskuna toimi Mika Piiroisen esittely Suomen Uintivalmentajat ry:n toiminnasta.

Valmentajaverkosto uintiurheilun valmennukseen suunnattu tiedon jakamisen ja keskustelun foorumi.

– Haluamme kehittää suomalaista uintiurheilua ja valmentajien osaamisen kehittymistä. Verkostoituminen ja tiedon jakaminen ovat olennainen osa valmentajaverkoston toimintaa, Uimaliiton koulutuspäällikkö Joni Toivola linjaa.

Vuoden ensimmäisessä tapaamisessa Helsingin Sporttitalolla suunniteltiin verkoston toimintaa ja aihealueita, ja uinnin maailmanmestari Hanna-Maria Seppälä ja valmentajansa Mirjami Seppälä kertoivat omista valmentautumisen kokemuksistaan huippu-urheilun ytimessä.

Syyskuussa järjestetyssä toisessa tapaamisessa Valmentajaverkoston paneelissa keskustelivat Vesa Hanski, Tapani Keränen ja Jarno Koivunen. Tilaisuudessa pureuduttiin harjoittelun yleislinjoihin.

– Mielestäni onnistuimme hyvin ensimmäisenä vuonna, ja myös keskustelujen perusteella palaute on ollut poikkeuksetta positiivista. Olen todella tyytyväinen siihen, että olemme saaneet valmentajaverkoston tapahtumiin todella kovia osaajia ja mielenkiintoisia vieraita mukaan. Kiitos kaikille esiintyjille ja tapahtumiin osallistuneille tästä ensimmäisestä kaudesta, Toivola kommentoi.

Kaikille Valmentajaverkoston osallistujille lähetetään palautekysely lähiaikoina. Toivola kertoo, että tapahtumia on tavoitteena kehittää jatkuvasti ja niiden suunnittelussa halutaan huomioida valmentajien toiveet aiheista. Tavoitteena on myös lisätä maantieteellistä tavoitettavuutta.

– Tämän tyyppinen toiminta on vahvasti mukana strategiassamme ja tavoitteenamme on kehittää osaamista eri sektoreilla sekä luoda mahdollisuuksia verkostoitumisille seuratoimijoiden välillä. Tästä on hyvä jatkaa ensi vuoden Valmentajaverkoston suunnitteluun, seuraava tapahtuma on kaavailtu alustavasti järjestettäväksi maaliskuussa, Toivola päättää.

Asiasanat

Valmentajaverkosto