Tilauskoulutuksella seuroihin räätälöityä osaamista

#UUTINEN 26.3.2020

Uimaliiton yhtenä keskeisenä tavoitteena on mahdollistaa uintiurheilun harrastajille osaavan valmentajan tai ohjaajan tuottamaa harjoittelua. Siksi Uimaliitto järjestää monipuolisesti koulutusta uintiurheilun ja -liikunnan parissa toimiville henkilöille. Koulutusjärjestelmään kuuluu valmentaja- ja ohjaajakoulutuksen lisäksi myös tuomari- ja toimitsijakoulutus.

Koulutuksia järjestetään kattavasti liiton järjestäminä tai seurojen tilaamina tilauskoulutuksina. Seuroille on mahdollista räätälöidä omia tilauskoulutuksia muun muassa tekniikkaan, fysiikkavalmennukseen tai mentaalivalmennukseen liittyvillä teemoilla.

Koulutus omalla paikkakunnalla lisää osallistumisastetta

Uimaliitolla on noin 35 kouluttajaa toteuttamassa koulutustoimintaa. Tämän hetken suosituimmat tilauskoulutukset ovat Vesitaiturien, sekä Vesi- ja Tekniikkarallien ohjaajakoulutukset.

Tuomari- ja toimitsijakoulutukset eri uintiurheilulajeissa ovat pääsääntöisesti seurojen tilaamia, jolloin ne järjestetään seurojen toiminta-alueilla, mikä mahdollistaa suuremman osanottajamäärän.

Mahdollisuuksien mukaan seura voi markkinoida tilauskoulutustaan myös muille lähialueiden seuroille, tai tilata koulutuksia yhteistyössä muiden seurojen kanssa, jolloin koulutuksen kustannustehokkuus kasvaa.

Räätälöimällä koulutuksiin saa uusia puolia

Koulutuskokonaisuudesta ja osaamisen kehittämisestä vastaa koulutuspäällikkö Joni Toivola

– Haluamme palvella jäsenseurojamme monipuolisesti ja ammattitaitoisesti, jotta jokainen seura pääsee hyötymään Uimaliiton koulutuskokonaisuudesta. Yksi tärkeimmistä asioista niin harraste- kuin kilpaurheilun kannalta on tekijöiden osaamisen monipuolinen kehittäminen ja oman sisäisen motivaation lisääminen tiedon hankkimiseen sekä verkostoitumiseen. Tässä meillä on vielä paljon tehtävää ja kehitettävää.

Toivola muistuttaa, että tilauskoulutuksella seura varmasti saa mitä haluaa:

– Tilauskoulutuksia voidaan helposti räätälöidä. Viime vuonna meillä oli esimerkiksi Lahdessa ja Vaasassa lajiteknisiin asioihin räätälöityjä yhden päivän koulutuksia. Näistä palaute oli oikein positiivista.

Erikoistumalla osaamiseen seura voi vankistaa asiantuntijuuttaan paikkakuntansa vesiliikuttajana.

– Mikäli seurat haluavat apua ja kartoitusta erilaisista tilauskoulutuksista ja niiden tuomista mahdollisuuksista, niin rohkeasti vaan yhteyttä ja sitä kautta voimme suunnitella koulutuksia seurojen omiin tarpeisiin. Koulutuksista saa tietoa Uimaliiton sivuilta helposti ja nopeasti, Toivola jatkaa.

Lue lisää Uimaliiton koulutuksista!

Kysy lisää: koulutukset@uimaliitto.fi tai 050 5472 578

Asiasanat