Vuoden ensimmäinen Valmentajaverkosto keräsi ennätysmäärän osallistujia

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 22.3.2021

Vuoden ensimmäinen Valmentajaverkosto järjestettiin keskiviikkona 17. maaliskuuta etäyhteyksin. Tapahtumassa pureuduttiin voimaharjoitteluun ja havaintoihin uimareiden liikkuvuudesta. Mukana oli yli 60 valmentajaa ja seuratoimijaa, mikä on suurin osallistujamäärä Valmentajaverkoston tapahtumissa.

Tapahtuman avasi fysioterapeutti Tuomas Tikkala, joka kertoi havainnoistaan uimareiden liikkuvuudesta ja lihasvoimasta.

– Liikkuvuudella on tärkeä mahdollistava vaikutus uinnin huippusuoritukseen. Esimerkiksi potkuissa propulsiivinen hyöty on hyvin selkeä, eli kun nilkka ojentuu riittävästi, viettää jokainen potkukin merkittävästi enemmän eteenpäin. Lisäksi liikkuvuudella saattaa olla myös olkapään kiputiloihin liittyvä merkitys, Tikkala kertoo.

Suomen suurimman uintiurheiluseuran espoolaisen Cetuksen Petteri Paatos ja Vesa Salmela kertoivat seuransa fysiikka- ja voimavalmennuspolun rakentamisesta.

– Valmennusta rakennettaessa on huomioitava, että luodaan mahdollisuuksia eikä korjata virheitä. Lisäksi on mietittävä, miten varmistetaan monipuolinen urheilullisuus lapsuusvaiheessa ja saatava aidosti kiinnostuneet sekä osallistuvat osaajat kohtaamaan lapsia, Paatos avaa ja jatkaa:

– Kuivaharjoittelupolussa on hyvä tehdä pitkäaikainen suunnitelma, esimerkiksi 3–4 vuodelle, ettei ole kiire saavuttaa tavoitetta lyhyessä ajassa. Ensiluokkaisuus tarvitsee aikaa. On hyvä olla Rollo-vaiheelle, valintavaiheelle sekä huippuvaiheelle oma suunnitelma ja kehitystä on myös seurattava, jotta tiedetään, ollaanko menossa oikeaan suuntaan.

Tapahtuman päätteeksi KIHU:n biomekaanikko Tapani Keräsen kertoi voimaharjoittelusta ja sen vaikutuksista urheilusuoritukseen.

Uimaliiton koulutuspäällikkö Joni Toivola oli mielissään osallistujamäärästä sekä Valmentajaverkostossa käytyyn keskusteluun aiheiden ympärillä.

– Illan teemoitus onnistui erinomaisesti ja voimme olla todella tyytyväisiä siihen, että valmentajia oli näin paljon paikalla. Tulemme jatkossakin avaamaan keskustelua näiden teemojen ympärille ja panostamaan esimerkiksi voimaharjoitteluun liittyviin koulutustilaisuuksiin. Etäyhteyksin toteutettu kokonaisuus toimii hyvin tämän tyylisiin tapahtumiin, mutta jatkossa haluamme kohdata toimijoita myös kasvokkain. Valmentajat ovat usein hyviä puhujia, ja kommentointi ja kysymykset ovat olennainen osa Valmentajaverkoston sisältöjä, päättää Toivola.

Asiasanat

Valmentajaverkosto