Etäkoulutukset pitävät koulutustoiminnan vilkkaana

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 13.1.2021

Vallitsevasta koronavirustilanteesta johtuen koulutuksia toteutettiin syksyn aikana pääasiassa etäkoulutuksina. Myös talven aikana tilauskoulutuksia järjestetään pääasiassa etäkoulutuksina tuomari- ja toimitsijakoulutuksien osalta, mutta kevääksi on luvassa myös seurojen muita tilauskoulutuksia.

Uimaliiton koulutuspäällikkö Joni Toivola kertoo, että etäkoulutukset ovat sujuneet mallikkaasti ja palautteet ovat olleet lähes poikkeuksetta positiivisia:

– Olen tyytyväinen niihin toimiin ja rakentavaan keskusteluun seurojen kanssa, mitä kävimme viime kevään aikana koulutustoimintaan liittyen. Ennen korona-aikaa emme olleet järjestäneet etäkoulutuksia käytännössä lainkaan, mutta sopeuduimme hienosti uuteen tapaan järjestää koulutuksia. Tuomari- ja toimitsijakoulutukset pyörivät tällä hetkellä etäkoulutuksina ja myös vuoden 2020 viimeinen valmentajaverkoston tapahtuma järjestettiin etäyhteyksin.

Koulutuksia, jotka painottuvat käytäntöön siirrettiin jo syksyltä tulevaan kevääseen ja myös talven koulutuksien ajankohtia muokataan tarvittaessa.

– Valmentaja- ja ohjaajakoulutukset ovat sen luonteisia, että on mahdoton pitää koulutusta pelkästään etänä. Vaikka meillä on hyvä tilanne video- ja oppimismateriaalien osalta, niin normaalia ihmisten välistä vuorovaikutusta tai käytännönharjoituksia emme voi toteuttaa verkon välityksellä. Seurat ovat ymmärtäneet tämän hyvin ja siitä kiitos koko seurakentälle, Toivola avaa.

Uimaliiton monipuolinen koulutustoiminta mahdollistaa osaamista altaille niin valmentaja- kuin ohjaajakoulutuksien sekä tuomari- ja toimitsijakoulutuksien muodossa. Kaikki koulutukset löytyvät Uimaliiton verkkosivujen tapahtumakalenterista.

– Kalenteri päivittyy viikoittain uusien koulutuksien varmistuttua. Mikäli seuroilla on tarvetta esimerkiksi räätälöidä koulutuksia omiin tarpeisiin, niin kouluttajamme ovat käytettävissä. Haluan myös toivottaa oikein hyvää vuoden alkua koko suomalaisen uintiurheilun seuraväelle, Toivola päättää.

Muista käydä katsomassa tapahtumakalenteria, sillä erilaisia valmentaja- ja ohjaajakoulutuksia sekä tuomari- ja toimitsijakoulutuksia on tarjolla eri puolilla Suomea! Lisätietoja löydät koulutuskalenteristamme. Mikäli seura haluaa tilata koulutuksen, saa siitä lisätietoa kohdasta tilaa koulutus.

Lisätietoja koulutustoimintaan liittyen: koulutuspäällikkö Joni Toivola, p. 050 5472 578 / joni.toivola@uimaliitto.fi.

Asiasanat