Juha Turunen on valittu Uimaliiton valmennus- ja koulutustoiminnan kehittämisen projektikoordinaattoriksi

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 26.10.2022

Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi kesällä Uimaliitolle 90 000 euron tuen ohjaaja-valmentajakoulutuksen uudistamiseen ja tehostamiseen koronapandemian haitallisten seurausten korjaamiseksi lasten ja nuorten urheiluseuratoiminnassa.

Tuen avulla Uimaliitto kehittää ja osin uudistaa sen lajien TASO-koulutusten sisältöjä, rakenteita ja tukimateriaaleja. Kehitystoimet suunnataan osaamisen kehittämisen osalta myös kouluttajakoulutukseen ja kouluttajien osaamisen kehittymisen tueksi.

OKM:n myöntämän tuen avulla Uimaliitto on palkannut Juha Turusen valmennus- ja koulutustoiminnan kehittämisen projektikoordinaattoriksi. Turusen pesti on määräaikainen ja sen kesto on 1.1.2023–31.8.2023.

Projektikoordinaattorin hankkeen ”Osaamisen kehittäminen lasten ja nuorten uintiurheilussa” toimenkuvaan kuuluu muun muassa hankkeen kokonaisvastuu ja koordinointi, aluevalmennusverkoston rakentaminen ja pilotointi, kouluttajakoulutus ja sen kehittäminen, kouluttaja- ja seminaaritapahtuman koordinointi sekä ohjaaja- ja valmentajakoulutuksen uudistaminen ja rakentaminen uimahypyissä, taitouinnissa ja vesipallossa.

Turunen on otettu valinnastaan ja tarttuu ilolla uusiin haasteisiin.

– On mahtavaa päästä tekemään näin isoa ja koko uintiurheilua koskevaa ja kehittävää hanketta ja projektia yhdessä Uimaliiton porukan ja toki koko uintiurheilun seurakentän ja valmentajien kanssa. Uintiurheilu on antanut minulle vuosikymmenten saatossa mielettömän paljon ja olen päässyt olemaan monessa upeassa jutussa mukana. Nyt on jälleen tulossa uusi sivu siihen tarinaan ja en malta oikein odottaa, että pääsen kunnolla hommiin kiinni, Turunen iloitsee.

Tavoitteena aluevalmennusverkoston rakentaminen

Hankkeella tavoitellaan uintiurheilun valmennuskulttuurin muutosta, jossa urheilija, verkostojen hyödyntäminen, osallistaminen sekä entistä tiiviimpi yhteistyö ovat keskiössä. Hanke luo Suomen Valmentajien johtaman Meidän urheilu -prosessin mukaisesti humanistisempaa ihmiskäsitystä toteuttavaa valmennuskulttuuria, edistää positiivista keskustelukulttuuria sekä kehittää valmennuskulttuuria siten, että urheilu toimii hyvänä oppimisympäristönä.

– Uskon, että tällä hankkeella saadaan isoa vaikuttavuutta koko uintiurheilukenttään ja osaaminen laaja-alaisemmin vielä nimenomaan arkivalmennuksen käyttöön. Urheilijoiden kehittäminen lajista riippumatta tehdään kuitenkin pääasiallisesti seuravalmennuksessa, ja näin ollen seurojen ja valmentajien arkea pitää pystyä myös liittojohtoisesti tukemaan vielä enemmän. Tässä hankkeessa on monta hyvää väylää siihen. Suurimpana varmasti aluevalmennusverkoston rakentaminen, Turunen avaa.

Uimaliiton seuratoiminnan johtaja Joni Toivola uskoo, että Turusen vahva tausta valmennuksen ja koulutuksen osalta luo vahvan taustan hankkeen toteutukseen.

– Olemme erittäin innoissamme saadessamme Juhan osaksi Uimaliiton osaavaa henkilöstöä. Hankkeen kautta pääsemme vaikuttamaan liiton keskeisiin strategisiin valintoihin eli valmentajien osaamisen kehittämiseen ja koulutuksen kehitystoimiin, Toivola iloitsee.

Ensi vuoden yksi tärkeimmistä kokonaisuuksista on osaamisen kehittämisen sektorilla tämä hanke ja hankkeen isoin kokonaisuus on aluevalmennusverkoston rakentaminen.

– Kouluttajakoulutus ja liiton kaikkien lajien koulutussisältöjen uudistukset ovat myös pääpainona. Myös hankkeen ja sen sisältöjen viestintään tullaan panostamaan. On hienoa saada Juhan kaltainen ammattilainen toteuttamaan tätä kokonaisuutta, Toivola sanoo.

Lisää vastaavia uutisia