Kouluttajat kehittivät sisältöjä ja verkkokoulutusta

#UUTINEN #UINTI 1.10.2019

Uimaliiton kouluttajat tapasivat Vierumäellä. Kuvassa valmentajakouluttaja Salli Schreck. Kuva: Joni Toivola

Viime viikonloppuna Vierumäellä järjestetyssä Uimaliiton kouluttajatapaamisessa kohtasi 13 valmentaja- ja ohjaajakouluttajaa. Mukana oli kokeneita konkareita, mutta myös kolme uutta kouluttajaa, jotka aloittavat työnsä tämän kauden aikana.

Kouluttajatapaamisessa puitiin asioita työpajoina ja luentoina. Luennoissa kuultiin huippu-uinnin vaatimuksista Antti Kauhasen kertomana, ja tuore liikuntatieteiden maisteri, uintivalmentaja Mikko Alpola kertoi pro gradu -tutkielmastaan.

Työpajoissa valmentajakouluttajat ja ohjaajakouluttajat pureutuivat omien aihealueidensa kehittämiseen. Tapaamisen keskustelluin aihe oli kuitenkin verkkokoulutus, eli digitaalisen oppimisympäristön ja verkkokoulutusalustan kehittäminen ja kartoitus.

Sisällöt ja materiaalit viilattiin

– Olen tyytyväinen kouluttajatapaamisen antiin ja henkeen, jolla saimme asioita liikkeelle. Kokonaisuus toimi hyvin ja siitä kiitos kaikille osallistujille. Tämä antoi todella paljon eväitä ja ajatuksia tulevaan työhön osaamisen kehittämisen parissa, koulutuspäällikkö Joni Toivola kertoi.

Vierumäellä päivitettiin myös Uimaliiton koulutusten sisältöjä, perehdyttiin yhteisiin kouluttajaohjeistuksiin ja tartuttiin tulevaan strategiatyöhön. Samalla kouluttajaverkosto tuli entistä tutummaksi kaikille, ja verkostoitumista tehostetaan myös jatkossa:

– Mielestäni vahvuutenamme on ehdottomasti ammattitaitoinen ja osaava kouluttajatiimi. Odotan mielenkiinnolla uutta konseptia, jossa kouluttajat kutsutaan määräajoin kouluttajaverkoston tapaamisiin erilaisin osaamisen kehittämisen teemoin, Toivola jatkoi.

Kouluttajaverkoston visiot

• 4–6 lyhyttä tapaamista vuodessa, pääasiassa Sporttitalossa Helsingissä
  • Tapaamiset teemoitetaan, ja niihin kutsutaan asiantuntijavieraita
  • Tapaamisissa keskustellaan ja järjestetään työpajoja