Esittelyssä taitouinnin kouluttaja Ulla Lucenius

#TARINA #TAITOUINTI 19.2.2020

Ulla Lucenius toimii myös kansainvälisenä taitouinnin kouluttajana. Kuva: Joni Toivola

Uintiurheilun osaamisen kehittämisessä avainasemassa ovat osaavat kouluttajat kaikissa eri lajeissa. Tällä hetkellä Uimaliiton koulutuksia vetää noin 35 kouluttajaa. Esittelemme osan näistä tekijöistä, joiden kautta altaille kasvaa jatkuvasti uusia osaajia ja seurojen elinvoimaisuuden lisääjiä. Ensimmäisenä esittäytyy yksi kokeneimmista kautta aikain, Ulla Lucenius taitouinnista.

Kuka olet?

Olen Ulla Lucenius, syntynyt Leppävirralla. Kuopion, Bodenin, Jyväskylän, Helsingin, Lahden ja Keravan kautta Vantaalle.Toimin Suomessa ja ulkomailla taitouinnin valmentaja- ja tuomarikouluttajana kaikilla tasoilla. Omaa erityisalaani ovat säännöt ja tuomarikoulutukset kokonaisuudessaan. Valmentajakoulutuksissa tekniikan opettamisen opettaminen sekä tekniikan analysoiminen.

Vahvuutesi kouluttajana?

Minulla on pitkä kokemus taitouinnin parissa toimimisesta. Olen myös kehittänyt omaa osaamistani kuuntelemalla parhaimpia osaajia. Valmentajakoulutuksessa eri tasoisten ryhmien valmentajakokemus ja sen soveltaminen opettamiseen – aloittelijat, harrastajat, mastersit,  kilpailijat, maailman huiput, niin yksilö- kuin joukkueuimarit.

Miksi uintiurheilu ja juuri kouluttajaksi?

Kuopioon tuli uimahalli 1969. Pitihän sitä päästä kokeilemaan – uintia sisätiloissa! Alussa ei ollut muita, jotka olisivat halunneet tehdä myös koulutusmateriaaleja. Ja hauskaahan kouluttaminen on – samalla oppii itse koko ajan uutta, kun hakee tietoa lajista.

Mitä harrastat?

Harrastan valmentamista, urheilujohtamista, käsitöitä ja lukemista. Oma treenaaminen tulee pitkistä kävelyistä kotoa halleille ja harjoituksen aikana tulee käveltyä altaan laidalla harjoituksen pituudesta riippuen 1–2,5 kilometriä.

Paras muisto koulutuksista?

Kaikki ne koulutustilaisuudet, joissa on ollut yhteisluentoja – toinen luennoi valmentajan kannalta, toinen tuomarin kannalta. Vertailla taitouintivalmentajan vuosisuunnitelman tekemistä NBA-guruvalmentajan vuosisuunnitelman tekemiseen. Innokkaat koulutuksiin osallistujat ja valtava kysymysten määrä - kouluttaja oppii itsekin jokaisesta koulutustilaisuudesta.

Terveiset koulutuksista kiinnostuneille?

Avoimin mielin – kaikkea mieleen tulevaa pitää kysyä ja kaikkea opetettavaa pitää haastaa.

Lue lisää Uimaliiton koulutuksista

Asiasanat