Kansainvälinen uintikilpailu Helsinki Swim Meet järjestetään jälleen huhtikuussa

#UUTINEN #UINTI 18.1.2022

Matti Mattsson ui vuoden 2021 Helsinki Swim Meetissä sekä 100 että 200 metrin rintauinnin Suomen ennätyksen.

Kansainvälinen uintikilpailu Speedo Helsinki Swim Meet järjestetään 5.–6. huhtikuuta Helsingissä.

Mäkelänrinteen Uintikeskuksessa järjestettävä tapatuma kerää jälleen Helsinkiin Suomen kovimpien uimareiden lisäksi myös lajin kansainvälisiä huippuja. Tapahtuma on myös virallinen näyttökilpailu Japanin Fukuokassa toukokuussa uitaviin pitkän radan MM-kilpailuihin.

Viime vuonna Helsinki Swim Meetissä nähtiin upeita suomalaissuorituksia, kun mm. Matti Mattsson paransi kahdeksan vuoden takaista Suomen ennätystään 200 metrin rintauinnissa ja Ari-Pekka Liukkonen alitti Tokion olympialaisten A-rajan 50 metrin vapaauinnissa.

Ulkomaisista tähdistä tapahtumassa nähtiin mm. saksalainen Marco Koch, Ruotsin Michelle Coleman, Itävallan Caroline Pilhatsch sekä uinnin supertähti Unkarin Katinka Hosszú.

– On mahtavaa, että pääsemme jälleen mahdollistamaan niin suomalaisille uimareille kuin kansainvälisille vieraille kovatasoisen kilpailun Helsingissä. Kilpailu on uimareille oiva paikka antaa viimeiset näytöt Fukuokan MM-kilpailuihin ja tulemme varmasti näkemään hienoja suorituksia, Uimaliiton kehitys- ja kilpailupäällikkö Pasi Salonen kommentoi.

Speedo Helsinki Swim Meetin lajiohjelmassa ovat kaikki matkat lukuun ottamatta 1500 metrin vapaauintia. Tapahtuman palkintopotti on 21 000 euroa.

Tapahtuma on uinnin faneille ja katsojille hieno tilaisuus nähdä suomalaiset kärkiuimarit tositoimissa sekä ainakin eurooppalaisia kärkiuimareita Suomessa. Katsojaliput tulevat myyntiin maaliskuussa.

– On hienoa, että yhteistyökumppanimme Speedo on entistäkin vahvemmin mukana tapahtumassa. Meillä on kokemusta siitä, että pystymme mahdollistamaan kovatasoisen kilpailutapahtuman urheilijoille myös koronaviruspandemian keskellä. Tavoitteemme on saada katsojat tänä vuonna paikan päälle kannustamaan ja seuraamaan huippu-uintia, Salonen kertoo.

Helsinki Swim Meet järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2019. Vuoden 2020 tapahtuma jouduttiin perumaan koronavirustilanteen vuoksi.

Save the date: Speedo Helsinki Swim Meet 5.–6.4.2022

Ajankohtaiset tiedot tapahtumasta löydät Uimaliiton sivuilta sekä Helsinki Swim Meetin verkkosivuilta. Helsinki Swim Meet on myös Instagramissa ja Facebookissa. Kuvia vuoden 2021 tapahtumasta löydät Uimaliiton Flickr-tililtä.

Tapahtuman järjestäjät seuraavat aktiivisesti koronavirustilanteen kehittymistä. Mahdollisista rajoituksista tai muutoksista tapahtuman järjestelyihin ilmoitetaan verkkosivuilla.

Lisää vastaavia uutisia