Uintiurheilun medialuvut hyvässä kasvussa

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 4.6.2021

Helsinki Swim Meet uitiin huhtikuussa Mäkelänrinteessä. Tapahtuman televisoi Discovery Finland.

Uimaliitto aloitti viime vuonna viestinnän uudistamisen. Yhtenä keskeisenä tavoitteena on lisätä uintiurheilun näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa sekä viestinnän järjestelmällinen mittaaminen ja tulosten analysointi.

Kuluvan vuoden tammi–toukokuun aikana Uimaliiton somekanavien postauksilla oli yhteensä lähes neljä miljoonaa näyttökertaa ja noin 200 000 sitoutumista (postausten reaktiot, kommentit ja jaot).

Vertailuvuonna 2019 samana ajankohtana somekanavissa saavutettiin 1,5 miljoonaa näyttökertaa. Uimaliiton viestintä on käyttänyt vertailukohtana vuotta 2019, jolloin kilpailutoiminta oli lähempänä kuluvan vuoden tasoa ja täten paremmin verrannollinen kuin koronavuosi 2020.

Mäkelänrinteessä tämän vuoden huhtikuussa kisattu kansainvälinen uintikilpailu Helsinki Swim Meet sekä toukokuun uintiurheilun EM-kilpailut näkyivät positiivisesti kanavien tilastoissa: huhtikuussa postausten näyttökerrat nousivat 900 000 näyttöön Helsinki Swim Meetin ansiosta ja toukokuussa suomalaisilta upeasti sujuneet EM-kilpailut keräsivät Uimaliiton somekanaviin 1,5 miljoonaa näyttöä.

– Ihmisten käyttämä aika eri somekanavissa on tänä päivänä valtava ja siksi uintiurheilun tavoittavuuden lisäämisen perusedellytys on, että someviestintä vastaa nykyajan vaatimuksia. Viestinnässä ei pidä tietenkään tuijottaa pelkkiä näyttökertoja, mutta alkuvuoden luvut kertovat, että suuntamme somessa on oikea, Uimaliiton markkinointi- ja viestintäjohtaja Jari Lamminaho sanoo.

– Urheilijamme ovat tänä keväänä olleet huikeassa iskussa, mikä tietysti myös on mahdollistanut näkyvyyden kasvua. Viestinnässä emme kuitenkaan voi mennä vain urheilumenestyksen ehdoilla, vaan keinoja tavoittavuuden ylläpitämiseen ja kasvattamiseen on oltava kaikissa tilanteissa. Myös menestyksen hetkellä näkyvyyden eteen on tehtävä töitä, jotta kaikki otettavissa oleva potentiaali saadaan hyödynnettyä, Lamminaho avaa.

Somepostauksia Uimaliiton kanavissa on jo tässä vaiheessa vuotta julkaistu enemmän kuin vuonna 2019 postauksia oli yhteensä.

Lukujen takana somekanavauudistus

Uimaliitto on toteuttanut alkuvuoden aikana mittavaa somekanavauudistusta, ja uintiurheilun lajeille uinnille, uimahypyille, taitouinnille ja vesipallolle on luotu omat kanavat Facebookiin ja Instagramiin. Lisäksi liitolla on omat kanavansa Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä ja LinkedInissä. Helsinki Swim Meet -uintikilpailulla ja Ui Elämäsi Kuntoon -konseptilla on myös omat kanavansa.

Uimaliiton Twitteristä on kehitetty nopean uutisoinnin kanavaa, joka palvelee myös mediaa. Kehitystyön tuloksia on nähty jo kevään aikana, kun useammat mediat ovat siteeranneet Uimaliiton Twitteriä aiempaa aktiivisemmin.

– Markkinointi- ja viestintäasiantuntijamme Lotta Lybeck on tehnyt erinomaista työtä somekanaviemme uudistamisen kanssa. Nyt meillä on mahdollisuus viestiä kohdistetummin eri aiheista huippu-urheilun, harrasteliikunnan, seura- ja järjestökentän sekä kaupallisten asioiden parissa, Lamminaho sanoo.

TV-näkyvyydessä paljon potentiaalia

Huippu-uintia on voinut alkuvuonna seurata suorana lähetyksenä televisiosta huhtikuussa ja toukokuussa. Helsinki Swim Meet -tapahtuman televisioi Discovery Finland TV5-kanavalla sekä discovery+-palvelussa ja uinnin EM-kisat näkyivät Yle Areenassa sekä Yle TV2-kanavalla.

Erityisesti EM-kilpailuiden päätöspäivän finaalilähetys ja Ari-Pekka Liukkosen sekä Ida Hulkon mitaliuinnit keräsivät urheilufaneja television ääreen, kun lähetystä seurasi keskimäärin 166 000 katsojaa tavoittavuuden ollessa yli 400 000.

– Sekä uinnin saamassa ruutuajassa että katsojaluvuissa on valtavasti kasvupotentiaalia. Koko yhteisön, eli liiton, seurojen ja yksilöiden päivittäisillä viestintäteoilla on iso merkitys siihen, miten saavutamme potentiaalimme. Kansainväliselläkin tasolla uinti lajina on ollut hyvin riippuvainen arvokisoista ja niiden tuomasta näkyvyydestä. Nyt esimerkiksi ammattilaisliiga ISL on jo tuonut tähän muutosta. Oleellista on miettiä, miten pysymme näkyvillä myös arvokisojen välissä.

Uinnin SM-kilpailuiden finaalit 17.–20. kesäkuuta ovat katsottavissa suorina lähetyksinä TV5-kanavalla sekä discovery+-palvelussa torstaista sunnuntaihin kello 18–20. Discovery Finland näyttää myös Tokion olympialaisten uinnit kanavillansa.

Uimaliitto käyttää sosiaalisen median työkaluna Sprout Social -palvelua.

Lisää vastaavia uutisia