Hulkko ja Kivirinta tyytyväisiä omiin uinteihinsa

#UUTINEN #UINTI 9.4.2023

Speedo Helsinki Swim Meet saatiin päätökseen sunnuntaina. Tampereen TaTU:a edustava kaksikko Ida Hulkko ja Veera Kivirinta taistelivat voitosta naisten 50 metrin rintauinnin A-finaalissa.

Hulkko tuli finaaliuinnissa toiseksi ja pysäytti kellot aikaan 31,34. Eiliseen uintiinsa pettynyt uimari oli tyytyväinen aamujakson jälkeen.

– Huomattavasti parempaa uintia eiliseen verrattuna. Pientä väsymystä on aina kauden ensimmäisissä isoissa kisoissa. Tälle kaudelle ensimmäistä kertaa rintauintia kisoissa ja aika hakemista se oli, mutta tästä se kausi vasta alkaa. Kovasti on treenattu ja sairasteluista huolimatta ollaan siellä missä pitää. Lähden iltaan luottavaisena, Hulkko sanoi aamun uinnin päätteeksi.

Veera Kivirinta ui saman lajin finaalissa kolmanneksi. Kivirinnan aika oli 31,37. Helsingissä asuva, mutta TaTU:a edustava Kivirinta keskittyy tällä kaudella 50 metrin rintauintiin.

– Hyvät fiilikset kyllä. Startti meni mahalleen ja maalintulo tuli huonosti, mutta hyvä aika ja siihen olen tyytyväinen. Kroppa on ollut koko ajan finstaan (50 metriin) hyvässä kunnossa ja valmiina. Tämän vuoden ajan ajatukset ovat tässä lajissa ja MMrajakin löytyy, joten ei tarvinnut kevennellä ja herkistellä näihin kisoihin, Kivirinta kertoo.

Miesten 50 metrin vapaauinnin finaalissa nähtiin huippusuoritus, kun Unkarin Szebasztián Szabó ui voittoon ajalla 21,89. Aika alittaa Pariisin olympialaisten kisarajan. Szabó kehui Mäkelänrinteen allasta ja kertoi tulevansa uudestaankin.

Ari-Pekka Liukkonen jäi samassa lajissa niukasti finaalin neljänneksi ja kellotti ajan 22,72. Liukkonen toivoo uintiinsa vielä hieman herkkyyttä.

– Tuntui ihan hyvältä verrattuna eilisen 50 metrin perhosuintiin. Parempaan päin on vire selkeästi menossa ja saatto toimi nyt paremmin. Jos herkkyyttä saadaan lisää, niin aikakin alkaa siitä putoamaan. Tämä oli hyvä päätös näille kisoille.

Jyväskyläläinen uimari suuntaa nyt katseet kohti ensi viikon Tukholman kisoja.

– Siellä on hyvät neljän päivän kisat. 50 metrin vapaauinti on sielläkin sunnuntaina, niin sinne ehtii hyvin herkistellä ja saada keveyttä, niin hyvä tästä tulee, Liukkonen sanoo luottavaisena.

Matti Mattsson vei odotetusti miesten 100 metrin rintauinnin. Porilaisen voittoaika oli 1.01,71. Cetuksen Miikka Ruohoniemi oli toinen ajalla 1.02,59 ja Viron Ralf Roose kolmas (1.03,48).

Huippu-uinnin päävalmentaja Eetu Karvonen analysoi varovaisesti viikonlopun uinteja ja suuntaa myös katseet jo ensi viikon Tukholman uinteihin.

– Kaikki on vielä prosessin alkuvaiheessa. Ei ihan hirveän tyytyväinen voi tällä kertaa tulokseen olla. Toki siellä taustalla on sairasteluja ja muita pieniä asioita, jotka varmasti näkyivät uinneissa. Tämä oli ensimmäinen isompi kilpailu tälle kaudelle ja toivotaan, että ensi viikolla saadaan parempaa tulosta, Karvonen sanoo.

Nuoret tehtailivat jälleen kisarajojen alituksia

Toisena kisapäivänä nähtiin kaksi NEM-rajan alitusta sekä kaksi EYOF-kisarajan alitusta. Tea Jestoi ui NEM-kisojen A-rajan 50 metrin rintauinnissa ajalla 32,44. Kia Metsäkonkola ui 50 metrin rintauinnissa U23 EM-kisojen nuorempien rajan alle. Metsäkonkolan aika oli 32,06.

Junioriuimarit alittivat kaksi aikarajaa kesän EYOF-kisoihin 200 metrin rintauinnissa. Veera Mustosen aika oli 2.38,64 ja Linnea Heikkilän 2.39,99.

Speedo Helsinki Swim Meet kilpaluiden päätteeksi palkittiin eniten FINA-pisteitä keränneet uimarit kolmessa sarjassa.

Avoin sarja:

1. Matti Mattsson | Porin Uimaseura | 910 p.
  2. Eneli Jefimota | Kalevi Ujumiskool | 897p.
  3. Szabó Szebasztián | SG Frankfurt | 871p.

Juniori sarja:

1. Aliisa Soini | Uinti Turku | 738 p.
  2. Malla Hämäläinen | Vieskan Uimarit | 708 p.
  3. Egle Salu | Wiru Swim | 704p.

PARA sarja:

1. Susannah Kaul | Kalevi Ujumiskool | 912 WPS
  2. Nader Khalili | VUS-VSS | 907 WPS
  3. Jenna Rajahalme | Uinti Tampere | 864 WPS

Kirjoittaja: Riku Soini

Kirjoittaja on Laajasalon opiston urheilujournalismin opiskelija. Uimaliitto tekee yhteistyötä Laajasalon opiston kanssa.

Speedo Helsinki Swim Meetin kuvat käytettävissä vapaasti kisaviestinnässä. Kuvakreditit: Uimaliitto/Teemu Moisio