Huomioitavaa syyskuun kilpailutapahtumissa

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 26.8.2020

Kilpailutoiminnan käytännöissä tulee huolehtia muun muassa turvaväleistä koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi. Kuva: Jaana Sinervuo-Tarula

Aluehallintovirastot ovat tehneet päätökset syyskuussa järjestettävistä yleisötilaisuuksista. Yli 50 hengen tapahtumia voi järjestää sisätiloissa ja rajatuissa ulkotiloissa silloin, kun tapahtumanjärjestäjä pystyy varmistamaan osallistujien turvallisuuden. Turvallisuus varmistetaan noudattamalla Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön 14.5.2020 antamaa ohjetta koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi. Ohjeen kolme ydinkohtaa ovat:

• Lähikontaktien välttämiseksi on taattava 1-2 metrin turvaväli osallistujien välille

• Jonotus- ja lähikontaktitilanteita tulee välttää ja siitä tulee muistuttaa osallistujia

• Osallistujia tulee ohjeistaa turvaväleistä ja käsihygieniasta, sekä tarjottavat mahdollisuus käsien puhdistamiseen

Uimaliiton luvalla järjestettävissä kilpailutapahtumissa järjestävän seuran tulee huolehtia, että yllä mainittua ohjetta voidaan noudattaa. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi kilpailutapahtuman osanottajamäärän rajaamista tai jaksottamalla tapahtuma osiin siten, että eri osanottajat ovat paikalla vain omissa jaksoissaan, jolloin vältetään joukkoaltistumisia. Myös tapahtuman järjestämistä ilman yleisöä tulee harkita. Järjestäjien tulee tiedottaa tapahtuman turvallisuuteen liittyvistä erityistoimista kilpailukutsuissa ja nettisivuillaan. Kilpailutapahtumien järjestelyt on aina sovittava yhdessä uimahallin käytöstä vastaavan tahon kanssa.

Uintiurheilun uusi kilpailukausi alkaa 1. syyskuuta ja kilpailutoiminta käynnistyy aiemmin vahvistettujen kilpailukalenterien mukaisesti. Suomen Uimaliiton jäsenseurat voivat järjestää 1.8.–30.9.2020 sekä kansallisia että muut kilpailut -kategorian kilpailutapahtumia kevennetyllä hakumenettelyllä.

Tarvittaessa kilpailutoimintaan liittyviä neuvoja voi tiedustella kilpailupäällikkö Pasi Saloseltapasi.salonen@uimaliitto.fi / 044 5490 350

Kilpailutoiminnan keskustelutilaisuus järjestetään tiistaina 1.9. kello 17.30-19.00 etäyhteydellä, tilaisuuteen ilmoittautuminen on avattu Suomisportissa.

Lisätietoa:

Aluehallintovirasto: Syyskuussa saa järjestää myös yli 50 hengen tapahtumia, kun niiden turvallisuus varmistetaan

OKM ja THL: Ohje koronavirustartuntojen ehkäisemisestä yleisötilaisuuksien ja yleisten kokoontumisten yhteydessä sekä julkisten tilojen käytössä

Asiasanat

Koronavirus