Haukiputaalla tuikkii uusi Tähtiseura – koronavirus pilasi juhlat

#TARINA #UINTI 22.4.2020

Tähtimerkit jaettiin HaHe:n uintijaostolle 14. maaliskuuta. Vastaanottamassa Pia Hurmelinna-Laukkanen, Jonna Hirvasoja, Katri Ukkola, puheenjohtaja Sami Kotijärvi, PoPLi:n aluejohtaja Esko Hassinen, sihteeri Marjo Niskakangas ja toiminnanjohtaja Hannu Saikanmäki. Kuva: Anne Kotijärvi

Tähtiseura-ohjelma on Olympiakomitean, lajiliittojen ja aluejärjestöjen laatuohjelma, joka kehittää ja tukee suomalaisen urheilun keskeistä vahvuutta, seuratoimintaa. Tähtimerkki on Olympiakomitean ja lajiliiton myöntämä tunnus urheiluseuralle, joka täyttää määritetyt laatutekijät kohderyhmänsä osalta. Osa-alueita on kolme: lapset ja nuoret, aikuiset sekä huippu-urheilu. Ensiksi mainitun osa-alueen laatuseuroja kutsuttiin vuoteen 2017 asti Sinettiseuroiksi.

Suomessa on yhteensä 530 Tähtiseuraa ja ne edustavat 45 eri lajia. Uimaliitolla on 137 jäsenseuraa, joista 19 on saanut Tähtimerkin. Osalla näistä Tähtiä on enemmänkin kuin yksi.

Suomessa vain Uimaliitto ja Voimisteluliitto toteuttavat Tähtiseura-ohjelmaa kaikilla kolmella osa-alueella. Siten maanlaajuisesti on vain viisi kolmen Tähtimerkin urheiluseuraa, näistä Oulun Uinti ja Swimming Jyväskylä edustavat uintiurheilua. Ne ovat osoittaneet laatunsa lasten ja nuorten, aikuisliikunnan sekä huippu-urheilun saroilla.

Uutta virtaa seuran laadun kehittämiseen

Oulun pohjoispuolella, Haukiputaalla, innostuttiin seuran laadun kehittämisestä vuonna 2018. Saman vuoden alussa Olympiakomitea oli lanseerannut uuden Tähtiseura-ohjelman.

Haukiputaan Heitto on yleisseura, jolla on kahdeksan lajijaostoa. Tarjolla on lajeja pöytätenniksestä lentopalloon. Haukiputaan Heiton voimistelujaos on ollut Sinettiseura jo kauan ja salibandyjaoksella on käynnissä Tähtimerkkiin johtava projekti.

– Seuran johtokunnassa päätettiin syksyllä 2018, että lajijaostojen on alettava selvittämään Tähtimerkkien hankkimista. Uintijaoksessa oli jo kymmenisen vuotta sitten aikeita Sinettiseuratoimintaan, mutta se oli jäänyt kesken, kertoo HaHe:n uintijaoksen toiminnanjohtaja Hannu Saikanmäki.

Saikanmäellä on pitkä perspektiivi liikuntaan ja urheiluun. Hän on ollut uintijaoksen toiminnassa mukana alusta alkaen, eli pian 20 vuotta. Muuta urheilutaustaa on edeltänyt toiset 20 vuotta, ja vähän enemmänkin.

Kaikki alkaa resurssien kartoittamisesta

Haukiputaan Heiton uintijaos profiloituu lasten ja nuorten sekä aikuisten liikuttajaksi. Alkeisuimakouluista on tekniikkaryhmien kautta selkeä polku kilpa- ja harrasteryhmiin. Lasten vanhempia kutsutaan mukaan aikuisten harraste- ja masters-ryhmiin. Nämä kaksi osa-aluetta valikoitui luontevasti uintijaoksen Tähtiseura-projektiin.

Heti syksyllä 2018 uintijaos otti yhteyttä Olympiakomiteaan ja kartoitti resurssinsa. Uimaliitosta hanketta sparrasi seuratoiminnan kehittäjä Jaana Sinervuo-Tarula.

– Käytiin aluksi koulutuksia ja teimme seuran vanhemmille kyselyn resursseista. Kun näytti siltä, että tästä päästään vauhtiin, teimme vielä toisen kyselyn, ja saatiin kokoon noin 15 hengen porukka. Se olikin tosi hyvä porukka. Siitä tehtiin meille heti Tähtiseura-projekti, Saikanmäki muistelee puolentoistavuoden päähän.

Vuodessa valmista auditoitavaksi

Tähtiseura-ohjelma on monivaiheinen ja sisältää paljon tehtäviä, jotka liittyvät ohjelman laatutekijöihin ja niiden dokumentointiin. Kaikille osa-alueille yhteisiä laatutekijöitä on neljä: johtaminen ja hallinto, urheilutoiminta, seuran ihmiset sekä aineelliset resurssit. Tämän lisäksi on vielä osa-aluekohtaisia laatutekijöitä. Kaikki tähtää auditointiin, minkä läpimenon jälkeen seuralle voidaan myöntää Tähtimerkki.

HaHe:ssa projektiryhmä jaettiin kahtia ja molemmille riitti ryhmätöitä. Tärkeintä oli Saikanmäen mukaan se, että tehtiin tarkat aikataulut. Koko projektin maaliksi kirjattiin vuoden 2019 loppu.

– Auditointi teetti paljon töitä. Asiakirjojen laadinta oli varmaan kaikkein työläintä ja se oli haastavinta, että miten asiat pystytään kiteyttämään niin, että kaikki ymmärtävät. Kun seuran toiminnan käsikirja on 70-80 sivua, niin on selvää, että kaikki eivät sitä jaksa läpi lukea, vaikka se olisi kuinka hyvä perehdytys seuran toiminnasta, Saikanmäki avaa.

HaHe:n aikataulu piti, ja auditointi voitiin järjestää tammikuun puolivälissä. Ensimmäisellä kerralla se ei mennyt läpi, mutta toisella kierroksella lisäselvitykset ja tarkennetut dokumentit toivat toivotun tuloksen, kaksi Tähtimerkkiä.

”Korona vei kaiken”

Tähtimerkkien saapumiseen Haukiputaalle oli pedattu paljon. Uintijaoksen vuoden päätapahtuma on jokakeväiset Hauki-uinnit viikolla 11. Tälle vuodelle kisakalenteri oli suotuisa, ja mukaan oli ilmoittautunut poikkeuksellisen suuri osanottajajoukko, nelisen sataa uimaria 15 seurasta.

Jo Tähtiseura-projektin alusta alkaen oli visiona, että kevään 2020 Hauki-uinneissa Oulun Raksilassa 14. maaliskuuta juhlitaan uusia laatusertifikaatteja. Paikalle lupautui myös liikunnan aluejärjestö ja paikallismediaa.

– Korona tuli rytinällä. Torstaina, kaksi päivää ennen Hauki-uinteja, Uimaliitto tiedotti, että kaikki tapahtumat perutaan toukokuun loppuun asti. Se oli tietysti todella iso harmi. Hauki-uinnit on meidän ainoa kunnon tapahtuma, Saikanmäki kertaa seuransa tähtihetken silmänräpäyksessä pilanneita rajoitteita.

Isoksi tarkoitettu Tähtimerkkien julkistamis- ja juhlatilaisuus vaihtui kaikessa hiljaisuudessa tapahtuneeseen poseeraukseen Haukiputaan uimahallilla. Paikalla oli valtioneuvoston rajoitusten mukaisesti alle kymmenen henkilöä oman seuran väkeä.

– Paikallislehdestä soitettiin silloin, että kisat taitavat olla peruttu? Sanoin, että peruttu on, mutta meillä on näiden Tähtimerkkien luovutus silti. Siitä ei ehditä nyt uutisoimaan, toimituksesta sanottiin.

Saikanmäki on hetken hiljaa ja jatkaa:

– Kyllä korona vei meiltä kaiken, emme ole päässeet iloitsemaan tästä yhdessä.

Haukiputaan uimahalli Vesi-Jatulissa on nyt tyhjää, mutta uintijaoksen Tähtimerkit tuovat arvokasta tunnelmaa ja takaavat seuran toiminnan laadukkuutta. Kuva: Anne Kotijärvi

Hyvät tekijät ja deadlinet tärkeitä

Tähtimerkit eivät tuiki ikuisesti. Seuran tulee osoittaa tulevissakin auditoinneissa laatutekijöidensä kehittymistä. HaHe:n uintijaoksella seuraavaan auditointiin on aikaa kolme vuotta, joten nyt aikajana on hieman pidempi.

– Onhan tässä kehittämistä koko ajan. Sanon silti kokemuksellani kaikille, jotka tätä miettivät, että kyllä kannattaa lähteä mukaan. Tähtiseura-projekti selkeyttää seuran toimintaa ja tuottaa läpinäkyvyyttä ja hyödyllisiä materiaaleja seuran käyttöön. Käsikirjat ja vuosikellot ovat erinomaisia apuja vaikka uusien seuratoimijoiden perehdyttämiseen, Saikanmäki rohkaisee.

Haukiputaan Heitto ja Someron Esa ovat ainoita yleisseuroja, joiden uintijaokset ovat Tähtiseuroja. Uimaseurojen Tähtiseuraluettelossa ei ole nähtykään uusia seuroja sitten vuoden 2014, jolloin Pieksän Kuutit ja Helsingin Uimarit saivat Sinettiseuran statuksen.

– Tässä onnistumisen edellytyksinä olivat mielestäni saamamme hyvä porukka ja selvät deadlinet. Haluankin kiittää lämpimästi kaikkia projektiin osallistuneita. Uimaliiton Jaanalle myös todella suuri kiitos avusta ja tuesta. Kyllä tästäkin poikkeustilanteesta vielä selvitään, kunhan vaan päästään taas altaille.

Katso lisätietoa Tähtiseuroista sekä Uimaliiton Tähtiseurat

Olympiakomitean Tähtiseurasivut