Erityistoimet kilpailutapahtumissa

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 26.11.2020

Uintiurheilun uusi kilpailukausi käynnistyi 1. syyskuuta aiemmin vahvistettujen kilpailukalenterien mukaisesti. Suomen Uimaliiton jäsenseurat voivat järjestää 1.8.–31.12.2020 sekä kansallisia että muut kilpailut -kategorian kilpailutapahtumia kevennetyllä hakumenettelyllä ja huolehtimalla erityistoimenpiteistä yhteistyössä uimahallin toiminnasta vastaavan tahon kanssa. Korona-ajan ohjeita kilpailuihin täältä.

Päivitys 25.11.2020:

Pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmä päättää uusista harraste- ja vapaa-ajantoimintaan liittyvistä rajoituksista ja toimenpiteistä viikon 48 aikana. Kaikessa harrastustoiminnassa on jo tehty ja on tehtävissä lisää muutoksia, jotka vähentävät viruksen leviämisen riskiä. Lue pääkaupunkiseudun linjauksista HUSin sivuilta sekä Helsingin kaupungin sivuilta.

Valtioneuvoston 15.10.2020 antaman ohjaavan suosituksen vaikutuksista aluehallintovirastojen rajoitustoimiin ei vielä tiedetä. Odotamme AVI:en linjauksia ennen kuin teemme päätöksiä tai liitto johtoisia rajoitustoimia tapahtumien osalta. Toistaiseksi toiminta jatkuu noudattaen viranomaisten voimassa olevia ohjeita.

Tapahtumien järjestäjillä on korostunut vastuu varmistaa tapahtuman turvallisuus osallistujille. Aluehallintovirastot ovat antaneet tapahtumien järjestäjille ohjeita muun muassa kilpailijoiden eriyttämistoimet, kuten reitittäminen, alueellinen rajaaminen, turvavälien ja hygienian ylläpitäminen saattavat olla haasteellisia olosuhteista riippuen.

Uimaliitto suosittelee järjestämään tapahtumat ilman yleisöä. Tällöin tapahtumapaikoille ei tule päästää muita, kuin tapahtuman toteutumiseksi välttämättömiä henkilöitä, kuten urheilijoita, valmentajia ja huoltajia sekä tapahtuman järjestäjän toimijoita ja tapahtumapaikan henkilökuntaa. Uimaliitto muistuttaa seurojaan toimimaan tapahtumien järjestämisessä tiiviissä yhteistyössä paikkakuntansa uimahallien ja terveysviranoamisten edustajien kanssa sekä tiedottamaan aktiivisesti tapahtumiensa erityistoimista.

Aluehallintovirasto: Aluehallintovirastojen tiedotteet

THL ja OKM: Ohje koronavirustartuntojen ehkäisemisestä yleisötilaisuuksissa

Muutokset tapahtumissa:

HUSin alueella kaikki yli 20 hengen kilpailutoiminta on pysäytetty 13.12.2020 saakka. Linjausta päivitetään uusien viranomaisten linjausten myötä. Lisäksi yksittäisiä tapahtumia on peruutettu tai siirretty myös muualla Suomessa. Tilanne tulee vaikuttamaan uinnin, vesipallon, taitouinnin ja uimahyppyjen toimintaan. Uimaliitto seuraa tiiviisti tilanteen kehittymistä ja arvioi sen toimintojen jatkumista eri alueilla. Uimaliitto tekee alueellisesti yhteistyötä toimivaltaisten terveysviranomaisten kanssa.

IKM-loppukilpailujen uusi ajankohta on 12.–14.2.2021. Lue lisää täältä.

Lyhyen radan SM-kilpailujen uusi ajankohta on 18.–21.2.2021. Lue lisää täältä

Itsenäisyyspäivänä 6.12. uitava maajoukkueen kutsukilpailu on siirretty järjestettäväksi Kuopioon. Lue lisää täältä

Taitouinnin kuviomestaruusuinnit siirtyvät tammikuun puoliväliin.

Vesipallon ottelukausi keskeytetään toistaiseksi, ja loput ottelut pelataan ensi vuoden puolella. Otteluiden tarkemmat ajankohdat ilmoitetaan niiden ratkettua. Harjoittelua voi jatkaa alueella voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti.

Muistilista tapahtumiin:

Tule vain terveenä Jos olet flunssa- tai kuumeoireinen, pysy kotona.
Käytä maskia Itsesi ja muiden altistumisen ehkäisemiseksi käytä nenän ja suun peittävää hengityssuojainta.
Muista turvavälit Pidä 1–2 metrin turvavälit perhekuntien välillä. Älä ole lähikontaktissa muihin ja vältä ruuhkautuvia tilanteita.
Huolehdi käsihygieniasta Pese kätesi usein ja huolellisesti saippuaa käyttäen. Käytä myös käsidesiä aina kosketettuasi pintoja tai kasvojasi.
Yski ja aivasta oikein Jos sinun pitää yskiä tai aivastaa, tee se kertakäyttöiseen nenäliinaan tai hihaasi. Näin ehkäiset pisaratartuntoja.
Kunnioita muita Yleisöllä ei ole asiaa urheilijoiden ja toimitsijoiden pariin tai pukuhuonetiloihin. Ennaltaehkäise kaikella toiminnallasi mahdollisia tartuntatilanteita.

Uutista päivitetty viimeksi 26.11.2020.

Asiasanat

Koronavirus