Erityistoimet kilpailutapahtumissa

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 17.8.2020

Kilpailujärjestäjien tulee noudattaa yleisötapahtumien järjestämistä koskevia ohjeistuksia koronaviruksen joukkotartuntojen ehkäisemiseksi. Kuva: Timo Paakkanen

Uintiurheilun uusi kilpailukausi alkaa 1. syyskuuta ja kilpailutoiminta käynnistyy aiemmin vahvistettujen kilpailukalenterien mukaisesti. Suomen Uimaliiton jäsenseurat voivat järjestää 1.8.–30.9.2020 sekä kansallisia että muut kilpailut -kategorian kilpailutapahtumia kevennetyllä hakumenettelyllä ja huolehtimalla erityistoimenpiteistä yhteistyössä uimahallin toiminnasta vastaavan tahon kanssa.

Yleisötilaisuuksien järjestäjillä on korostunut vastuu varmistaa tapahtuman turvallisuus osallistujille. Aluehallintovirastot ovat antaneet suurten yleisötapahtumien järjestäjille ohjeita muun muassa yleisön eriyttämisjärjestelyitä koskien. Uintiurheilussa yleisön eriyttämistoimet, kuten reitittäminen, alueellinen rajaaminen, turvavälien ja hygienian ylläpitäminen saattavat olla haasteellisia olosuhteista riippuen.

Mikäli aluehallintovirastojen yleisötapahtumia koskevia ohjeita ei pystytä noudattamaan, Uimaliitto suosittelee järjestämään tapahtumat ilman yleisöä. Tällöin tapahtumapaikoille ei tulisi päästää muita, kuin tapahtuman toteutumiseksi välttämättömiä henkilöitä, kuten urheilijoita, valmentajia ja huoltajia sekä tapahtuman järjestäjän toimijoita ja tapahtumapaikan henkilökuntaa. Uimaliitto muistuttaa seurojaan toimimaan tapahtumien järjestämisessä tiiviissä yhteistyössä paikkakuntansa uimahallien edustajien kanssa ja tiedottamaan aktiivisesti tapahtumiensa erityistoimista.

Aluehallintovirasto: Tiedote kokoontumisrajoitteista 29.7.2020

THL ja OKM: Ohje koronavirustartuntojen ehkäisemisestä yleisötilaisuuksissa