Erityistoimet kilpailutapahtumissa

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 16.10.2020

Kilpailujärjestäjien tulee noudattaa yleisötapahtumien järjestämistä koskevia ohjeistuksia koronaviruksen joukkotartuntojen ehkäisemiseksi. Kuva: Timo Paakkanen

Uintiurheilun uusi kilpailukausi käynnistyi 1. syyskuuta aiemmin vahvistettujen kilpailukalenterien mukaisesti. Suomen Uimaliiton jäsenseurat voivat järjestää 1.8.–31.12.2020 sekä kansallisia että muut kilpailut -kategorian kilpailutapahtumia kevennetyllä hakumenettelyllä ja huolehtimalla erityistoimenpiteistä yhteistyössä uimahallin toiminnasta vastaavan tahon kanssa. Korona-ajan ohjeita kilpailuihin täältä.

Päivitys 16.10.2020:
Valtioneuvoston 15.10.2020 antaman ohjaavan suosituksen vaikutuksista aluehallintovirastojen rajoitustoimiin ei vielä tiedetä. Odotamme AVI:en linjauksia ennen kuin teemme päätöksiä tai liitto johtoisia rajoitustoimia tapahtumien osalta. Toistaiseksi toiminta jatkuu noudattaen viranomaisten voimassa olevia ohjeita.

Tapahtumien järjestäjillä on korostunut vastuu varmistaa tapahtuman turvallisuus osallistujille. Aluehallintovirastot ovat antaneet tapahtumien järjestäjille ohjeita muun muassa kilpailijoiden eriyttämistoimet, kuten reitittäminen, alueellinen rajaaminen, turvavälien ja hygienian ylläpitäminen saattavat olla haasteellisia olosuhteista riippuen.

Uimaliitto suosittelee järjestämään tapahtumat ilman yleisöä. Tällöin tapahtumapaikoille ei tule päästää muita, kuin tapahtuman toteutumiseksi välttämättömiä henkilöitä, kuten urheilijoita, valmentajia ja huoltajia sekä tapahtuman järjestäjän toimijoita ja tapahtumapaikan henkilökuntaa. Uimaliitto muistuttaa seurojaan toimimaan tapahtumien järjestämisessä tiiviissä yhteistyössä paikkakuntansa uimahallien edustajien kanssa ja tiedottamaan aktiivisesti tapahtumiensa erityistoimista.

Muistilista tapahtumiin
Tule vain terveenä Jos olet flunssa- tai kuumeoireinen, pysy kotona.
Käytä maskia Itsesi ja muiden altistumisen ehkäisemiseksi käytä nenän ja suun peittävää hengityssuojainta.
Muista turvavälit Pidä 1–2 metrin turvavälit perhekuntien välillä. Älä ole lähikontaktissa muihin ja vältä ruuhkautuvia tilanteita.
Huolehdi käsihygieniasta Pese kätesi usein ja huolellisesti saippuaa käyttäen. Käytä myös käsidesiä aina kosketettuasi pintoja tai kasvojasi.
Yski ja aivasta oikein Jos sinun pitää yskiä tai aivastaa, tee se kertakäyttöiseen nenäliinaan tai hihaasi. Näin ehkäiset pisaratartuntoja.
Kunnioita muita Yleisöllä ei ole asiaa urheilijoiden ja toimitsijoiden pariin tai pukuhuonetiloihin. Ennaltaehkäise kaikella toiminnallasi mahdollisia tartuntatilanteita.

Aluehallintovirasto: Aluehallintovirastojen tiedotteet

THL ja OKM: Ohje koronavirustartuntojen ehkäisemisestä yleisötilaisuuksissa