Keravan Uimareille myönnettiin kaksi tähtimerkkiä

#UUTINEN #UINTI #VESIPALLO 30.11.2023

Keravan Uimarit on perustettu vuonna 1993 ja seuran toimintamuotoina ovat uinti, vesipallo ja triathlonuinti.

Seuran toimintaa lähdettiin vuonna 2019 rakentamaan lähes alusta uimahallin ollessa suljettuna remontin vuoksi muutaman vuoden. Toimintaa alettiin kehittämään systemaattisesti ja vuonna 2021 seura teki päätöksen lähteä Tähtiseurapolulle. Isoin rutistus tähtimerkkien eteen tehtiin tämän vuoden aikana. Jäsenmäärä on kasvanut 550 jäseneen ja toimintaa kasvatetaan edelleen.

– Vaikka seuralla on vuosia takana, olemme rakentaneet toiminnan uudestaan niin sanotusti puhtaalta pöydältä. Ilmapiiri on iloinen ja meillä on hyvä tekemisen meininki. Pidämme tärkeänä, että nuoret ovat mukana tekemässä ja osallistuvat seuran toimintaan. Olemme luoneet uusia käytänteitä, joihin seurat ihmiset ovat päässeet vaikuttamaan. Olemme tuoneet seuran toiminnan tähän päivään ja toimimme modernisti, seuran puheenjohtaja Marjut Hyvönen avaa seuratoimintaa.

Tähtiseuraprosessissa oli mukana seuran johtokunta, ohjaajat ja valmentajat. Kehittämistyötä tehtiin tiiviisti yhdessä seuran ihmisten kanssa. Välitapaamiset Uimaliiton kanssa ja palautteet helpottivat työstöä ja veivät osaltaan eteenpäin.

– Tähtiseuraprojekti toi seuramme ihmisiä vieläkin enemmän yhteen. Se selkeästi yhdisti seuraamme, kommentoi toiminnanjohtaja Julia Laijoki.

Auditointi suoritettiin lokakuussa 2023 yhdessä Uimaliiton ja seuran ihmisten kanssa. Auditoinnissa oli mukana lähes 20 seuran ihmistä: seuran johto, ohjaajia, valmentajia, mastersuimareita, nuorten uimari- ja vesipalloedustajia, huoltajia ja muita vapaaehtoistoimijoita.

– On todella hieno tunne, kun iso urakka on saatu päätökseen. Prosessista on saatu paljon hyötyä arjen työhön. Yhteinen visio, arvot ja toimintamallit ohjaavat toimintaamme. Toiminta on entistä läpinäkyvämpää ja avointa, Laijoki iloitsee ja jatkaa:

– Auditointitilaisuus oli mukavan rento. Ilmapiiri kannusti ideoimaan uutta ja tuomaan omia ajatuksia esille. Myös nuoret tykkäsivät olla mukana auditoinnissa.

Lasten ja nuorten sekä aikuisten tähtimerkit luovutettiin Keravan Uimareiden 30-vuotis juhlissa 25.11. Keravalla.

Juhlatilaisuudessa oli paikalla noin 90 seuran nykyistä ja vanhaa seuratoimijaa sekä edellisten vuosien puheenjohtajia. Mukana juhlassa olivat myös Keravan kaupungin edustajat.

– Olemme tehneet töitä sellaisten asioiden eteen, jotka olemme kokeneet tärkeiksi. Haluamme saada näkyväksi sen, mitä tehdään altaassa ja altaan ympärillä. Tähtimerkit merkitsevät lupausta laadusta ja sitä, että toimintaa halutaan jatkuvasti kehittää jäsenistön ääntä kuunnellen. Kehittäminen ei jää tähän vaan se jatkuu, puheenjohtaja Hyvönen pohtii.

Tämän vuoden aikana rakennettuja toimintamalleja ja pelisääntöjä jalkautetaan edelleen ja vahvistetaan seuraavien vuosien aikana.  Olosuhteiden maksimaalinen käyttö, resurssien edistäminen ja viestinnän vahvistaminen ovat ensi vuoden suunnitelmissa.

– Meillä on kaksi lajia, joille molemmille haluamme tarjota parhaat mahdolliset olosuhteet. Tämä tarkoittaa yhteistyötä, luovuttaa ja joustamista yhteisen hyvän eteen, Hyvönen sanoo.

Seuran vahvuuksina voidaan mainita yhteisöllisyys, päätösten teko sekä monipuolinen tarjonta, jossa lapsi ja nuori voi valita polkunsa eri vaihtoehdoista: harrasteuinti, kilpauinti tai vesipallo. Aikuisten uimarinpolulle voi lähteä uimataidottomana ja jatkaa aina masters-ryhmään asti.

Seuran puheenjohtaja kertoo Tähtiseura -statuksen saamisen olevan myös osoitus oikeasta asenteesta ja kannustaa muitakin seuroja lähtemään rohkeasti polulle.

– Tähtiseura-statuksen saaminen vaatii suunnitelmallisuutta ja tekemisen meininkiä, niin lopulta iso työ palkitaan.

Uimaliitto onnittelee Keravan Uimareita 30-vuotis juhlien sekä tähtimerkkien johdosta - Paljon onnea!