Iisalmen Uimareille myönnettiin kaksi tähtimerkkiä

#UUTINEN #UINTI 18.12.2023

Iisalmen Uimarit on vuonna 1945 perustettu uimaseura, jonka toimintamuotoina ovat uimaopetus, kilpa- ja harrasteuinti sekä aikuisten harraste- ja masters-toiminta. Nykyisin seurassa on vuositasolla noin 190 jäsentä.

Iisalmen Uimarit tekivät päätöksen lähteä tähtiseurapolulle tammikuussa 2022. Toimintaa alettiin kehittämään päämäärätietoisesti ja kehittämiselle otettiin aikaa.

Tähtiseuraprosessin aikana Iisalmen Uimareiden toiminta on kehittynyt entistä vahvemmaksi jokaisella osa-alueella. Työ on vaatinut paljon dokumentointia, uusien linjauksien, toimintamallien ja suuntaviivojen luomista sekä vastuullisuustekoja. Seurassa toimitaan hyvän hallinnon mukaisesti ja modernisti. Tehty työ turvaa seuran toiminnan jatkossa entistä paremmin.

Iisalmen uusi Saukko uimahalli avautui huhtikuussa 2023, ja seuran harjoittelumahdollisuudet paranivat paljon.

-Iisalmen Uimarit ovat erinomainen esimerkki siitä, miten toimintaa lähdettiin pitkäjänteisesti kehittämään tavoite kerrallaan. Prosessiin kannattaa varata aikaa, jotta lopputulos on oikeasti laadukas, kommentoi seurakehittäjä Krista Salonen.

Seuralle myönnettiin Opetus- ja kulttuuriministeriön seuratuki, jolla mahdollistettiin kahden osa-aikaisen työntekijän palkkaukset ja kehitystyö kohti Tähtiseura-statusta. Iisalmen Uimarit palkkasivat osa-aikaisen toiminnanjohtajan ja päävalmentajan.

-Kahden osa-aikaisen palkkaus oli meille erinomainen ratkaisu. Se, että saimme tehdä tiiviisti töitä työparina, oli onnistunut. Lisäksi hallituksen ja valmennuksen sitoutuminen kehitysprosessiin on erittäin tärkeää, ja meillä se takasi onnistuneen lopputuloksen, iloitsee seuran toiminnanjohtaja Tiina Arajärvi.

-Tiimimme on hitsautunut yhteen prosessin aikana ja olemme entistä vahvempia. Erityisen tärkeää on se, että työ jakautuu useammalle henkilölle ja näkemyksiä jaetaan avoimesti. Kukaan ei jäänyt yksin kehitystyön kanssa. Seuralla oli selkeät suuntaviivat ja niitä työstettiin systemaattisesti, kommentoi seuran päävalmentaja Elisa Kettunen.

Tähtiseuraprosessissa oli mukana lisäksi seuran hallitus, valmentajat, ohjaajat ja muut vapaaehtoistoimijat.

Auditointi suoritettiin marraskuussa 2023 yhdessä Uimaliiton ja Pohjois-Savon Liikunnan sekä seuran ihmisten kesken. Auditoinnissa oli mukana reilu kaksikymmentä seuran ihmistä: seuran johto, valmentajia, ohjaajia, aikuisliikunnan edustajia, nuoria uimareita, huoltajia ja muita vapaaehtoisia sekä uimahallin allasosaston esihenkilö.

-Koko Tähtiseuraprosessi oli seurallemme erittäin merkityksellinen. Tähtiseuraohjelma antaa seuroille selkeän polun seurakehitykseen. Matka oli antoisa, mutta haastaviakin hetkiä koettiin, avaa Tiina.

Auditointi osoitti entistä vahvemmin sen, kuinka hyvä henki seurassa on ja toisia kunnioitetaan. Yhteisöllisyys onkin yksi seuran vahvuuksista.

-Yhteisöllisyys ja muiden kunnioittaminen ovat meille tärkeitä arvoja. Haluamme, että jokainen tuntee itsensä ja oman osaamisensa arvostetuksi, kommentoi Tiina.

Lasten ja nuorten sekä aikuisten tähtimerkit luovutettiin seuran kauden päätöstilaisuudessa 16.12. Iisalmen uimahallilla.

Päätöstilaisuudessa oli mukana parikymmentä seuran edustajaa, kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aika johtaja Pekka Partanen sekä Uimaliiton seurakehittäjä Krista Salonen. Illan aikana palkittiin mm. vuoden uimari, vuoden tulokas ja vuoden Seurasydän. Myös valmistuneita ja seuran valmentajia ja ohjaajia muistettiin. Palkitsemistilaisuuden jälkeen seura järjesti jäsenistölleen Tähtiuinnit, johon kaikki seuran jäsenet perheineen olivat tervetulleita.

Seuran tavoitteena on seuraavan vuoden aikana vahvistaa edelleen nuorten kilpauinnin polkua, kilpailutoimintaa sekä päivittää palkisemisjärjestelmää. Lisäksi yhteistyötä halutaan edelleen vahvistaa lähialueen seurojen kanssa.

Iisalmen Uimarit ovat Iisalmen 5. tähtiseura ja Uimaliiton jäsenseuroista 22. tähtiseura.

Paljon onnea Iisalmen Uimarit!