Veera Kivirinta ja Ida Hulkko uivat MM-finaaliin

#UUTINEN #UINTI 17.2.2024

Ystävykset ottivat ilon irti molempien selvittyä jatkoon MM-uinneissa. Kuva: Bildbyrån

Tatu Tampereen kaksikko Veera Kivirinta ja Ida Hulkko etenivät Dohan MM-kilpailuissa naisten 50 metrin rintauinnin semifinaalista huomiseen loppukilpailuun. Kivirinta oli välierien kuudes ajalla 30,57 ja Hulkko kahdeksas pysäyttäen kellot aikaan 30,69.

Aamun alkuerissä molemmat olivat paremmassa vauhdissa. Hulkon alkueräaika oli 30,36 ja Kivirinnan 30,53.

Hulkko iloitsee suuresti sekä esille tulleesta nopeasta vauhdistaan, joka on ollut pitkään kateissa sekä päästessään tekemään uintihistoriaa yhdessä seurakaverinsa kanssa.

–  Nythän on tehty taas neljän ja puolen vuoden tauon jälkeen paluu MMfinaaleihin. Oli kyllä mahtava fiilis päästä kisaamaan. En olisi kyllä maanantain jälkeen uskonut, kun karsiuduin 100 metrin rintauinnissa jatkosta, että tässä pisteessä ollaan, Hulkko iloitsee ja jatkaa:

–Päästään Veeran kanssa nauttimaan aivan täysin rinnoin huomenna. Kyllä pitää sanoa, että me tehdään Veeran kanssa uintihistoriaa. Ihan huikea fiilis.

Veera Kivirinta työskentelee poliisina uintiuransa rinnalla ja on onnistunut löytämään tasapainon työn ja uinnin välille ja se palkitaan jälleen finaalipaikalla arvokilpailuissa. Kivirinta ui myös joulukuussa lyhyen radan EM-uinneissa samalla matkalla loppukilpailussa.

– Aika samanlainen uinti oli kuin aamulla. Pintaantuminen onnistui nyt illalla paremmin. Seinä jäi vähän kauas, mutta ei siinä olisi yhtään vetoa enää voinut ottaa. Uinti tuntuu 35 metriin tosi hyvälle ja sitten meni vähän pieneksi. Aloin miettiä liikaa, että tuleeko se seinä sieltä vastaan, Kivirinta sanoo ja jatkaa:

– Olen tosi tyytyväinen aikaan. Onneksi nyt illalla jännitti vähän enemmän kuin aamulla ja olo oli virittynyt. Ensimmäinen pitkän radan finaalipaikka, niin ei voi olla kuin tyytyväinen. Vielä kun pääsen Idan kanssa sinne, niin good vibes, Kivirinta iloitsee.

Suomalaisten kommentit voi kuunnella kokonaisuudessaan Uimaliiton SoundCloud -tililtä.

Naisten 50 metrin rintauinnin finaali uidaan huomenna sunnuntaina kello 18:09. Kivirinta starttaa radalta seitsemän ja Hulkko hänen vierestään radalta kahdeksan. Huomisen uinnit nähdään tuttuun tapaan suorana Yle Areenasta.

MM-uinnit näkyvät Ylen kanavilla
Yle Urheilu välittää MM-uinnit Yle Areenassa sekä TV2:lla. Aamun alkuerät näkyvät suorana Yle Areenassa ja iltapäivän finaalit näkyvät Areenassa ja TV2:lla. Aamujakson lähetykset alkavat kello 8.25 ja iltajakso kello 17.55. Löydät lähetysaikataulut täältä. Lähetykset selostaa Mikko Hannula ja kommentaattorina toimii Ville Kallinen.

Uinnin MM-kisoja seurataan Uimaliiton kanavissa:
X (ent. Twitter) I Facebook I Instagram