Uinnin NEM-kilpailut alkavat – Lindholm ja Jouhten hyvillä mietteillä Roomaan

#UUTINEN #UINTI 5.7.2021

Simmiksen Davin Lindholmin valmistautuminen NEM-kilpailuihin sujui hyvin.

Uinnin nuorten EM-kilpailut kisataan 6–11.7. Italian Roomassa. Suomen 15 uimarin joukkue matkasi kisapaikalle sunnuntaina. Avauspäivänä henkilökohtaisilla matkoilla tulessa on 12 suomalaista sekä poikien 4 x 100 metrin vapaauintiviestijoukkue.

Helsingfors Simsällskapin Davin Lindholm on ollut kauden aikana kovassa vireessä. Viimeksi kesäkuussa Kuopion SM-kilpailuissa Lindholm ui 50 metrin rintauinnissa kahdesti uuden nuorten Suomen ennätyksen (00:28.26). Myös 100 metrin rintauinnissa syntyi oma ennätys 1:03.40.

– Lähden hyvällä fiiliksellä kisoihin. Tätä on odotettu viimeiset 2 vuotta ja on tosi hienoa päästä vihdoin kisaamaan isoihin arvokisoihin. SM-kisojen jälkeen harjoittelu on sujunut hyvin. Olemme vähentäneet kilometrejä ja samalla myös tehoja. Viimeiset pari viikkoa olemme keskittyneet uinnin frekvenssiin sekä nopeuteen, Lindholm kertoo.

Rintauimarin viimeistely kilpailuihin sujui kovassa treeniseurassa.

– Kisoja edeltävällä viikolla (olympialaisiin valmistautuva) Ida Hulkko tuli kirittämään Helsinkiin, mikä oli näin viikkoa ennen pääkisoja todella tärkeää, ettei tarvinnut yksin uida ja sai siitä samalla myös kovatasoisen vastuksen, Lindholm sanoo.

Nuorten EM-kilpailut ovat Lindholmille tähänastisen uran suurin koitos. Tavoitteet ovat selkeät.

– NEM-kisat ovat suurimmat kisani tähän menneessä, joten odotukseni kisoihin ovat, että kisat ylipäätään ovat hyvät. Tavoittelen finaalipaikkoja ja ennätysten parantamista, mutta tietenkin olisi hienoa, jos tulisi myös mitalikin samalta reissulta, Lindholm päättää.

Kempeleen Pyrinnön Helmi Jouhten avaa kilpailut tiistaina 100 metrin vapaauinnilla

NEM-kilpailut Jouhtenille tärkeä askel kohti kovempia tavoitteita

Kempeleen Pyrinnön Helmi Jouhten avaa kilpailut tiistaina yhdellä päämatkallaan 100 metrin vapaauinnissa. Jouhten otti samalla matkalla kesäkuussa ensimmäisen aikuisten SM-mitalinsa sijoittumalla kolmanneksi.

– Harjoittelut ovat sujuneet oikein hyvin, vaikka rankkojen SM-kisojen jälkeen olikin aluksi vähän väsähtänyt olo. Viimeisinä viikkoina olemme keskittyneet hieman enemmän startteihin ja kisavireyden ylläpitoon, Jouhten kertoo.

Jouhtenin kisaohjelmaan Roomassa kuuluvat 100 metrin vapaauinnin lisäksi saman lajin 50 metriä sekä selkäuinnin 50 ja 100 metriä.

– 50 metrin vapaa on yksi selkeä päälajini, mutta ei ainut. Tykkään uida monipuolisesti kaikkia vinstoja(50m matkoja). 100 m vapaauinnin ja sekauinnin laskisin myös päälajeihini, Jouhten luettelee.

Nuorten EM-kilpailut ovat Jouhtenille hyvää oppia koviin kansainvälisiin kilpailuihin ja kohti isompia tavoitteita.

– Tavoitteena NEM-kisoihin on tehdä onnistuneet suoritukset ja lähteä ottamaan oppia kansainvälisiin kisoihin hyvällä fiiliksellä. Tavoitteena tulevaisuuteen on pitää treenaaminen mielekkäänä ja samalla kehittää tulostasoa kohti kansainvälisiä kilpailuja.

NEM-kilpailuiden Live-lähetys Euroopan Uimaliitto LEN:n sivuilta
Kaikki tulokset löytyvät täältä

Seuraa kisoja Huippu-uinnin Instagramissa sekä Facebookissa ja Uimaliiton Twitterissä!

Suomen joukkue
Louna Kasvio (Cetus)