Taitouimarit nuorten EM-kisoihin Maltalle

#UUTINEN #TAITOUINTI 24.6.2024

Nea Kämäräinen ja Vilma Väisänen

Taitouinnin nuorten EM-kilpailut käydään Maltan Cottonerassa 28.6.–2.7.2024. Suomea kilpailuissa ovat edustamassa Oulun Uinnin duopari Nea Kämäräinen ja Vilma Väisänen sekä Jyväskylän Aallon Helka Riekkinen soolon vapaaohjelmalla.

Kämäräisen ja Väisäsen duon vapaaohjelman tavoitteena on uida ohjelma ilman basemarkeja, hyvällä synkrolla. He toivovat pääsevänsä finaaliin asti.

– Vaikka uidaan Vilman kanssa ensimmäistä vuotta duoa yhdessä, harjoitukset ovat sujuneet todella hyvin. Meillä on samanlainen huumorintaju, joka luo treeneihin kevyttä ilmapiiriä, ja meidän liikekieli on melko samanlainen, mikä auttaa uinnin samankaltaisuudessa, kertoo Kämäräinen, johon Väisänen lisää:

– Harjoittelu SM-kilpailujen jälkeen on tuntunut rankalta, mutta olemme pyrkineet runsailla toistoilla saamaan lisää jaksamista ohjelman loppuun. Minua ei jännitä vielä, se iskee varmaan vasta kisapaikalla ja erityisesti verryttelyssä.

Valmentaja Saana Annusen mukaan harjoittelu on sujunut keskittyneesti ja tehokkaasti, saaden uintiin varmuutta ja puhtautta.

Helka Riekkinen

Myös Riekkinen odottaa soolon vapaaohjelman osalta onnistunutta suoritusta, hyvää eläytymistä ja paikkaa finaalissa, sillä kisoja varten on tehty paljon töitä. Hän lähtee kisoihin luottavaisin mielin, vaikka ohjelmaan onkin tullut muutoksia.

– Ennakkotunnelmat on odottavaiset ja jännittyneet. Olen todella innoissani päästessäni kisaamaan ja edustamaan Suomea. On kieltämättä jännittävämpää mennä kisaamaan täysin yksin kuin verrattuna viime vuoden joukkueeseen, kommentoi Riekkinen.

Valmentaja Piia Laitisen mukaan valmistautuminen on sujunut odotusten mukaan. Riekkisen tekeminen treeneissä on teknisesti ollut vahvaa ja hän on omaksunut muutokset helposti. Hän odottaa erityisesti itsevarmaa ja puhdasta suoritusta.

– Ohjelman transitioihin on tehty muutoksia, jotta ne olisivat monipuolisemmat ja vahvemmat hybridien monipuolisuuteen nähden. Uskon, että nämä muutokset ovat vieneet ohjelmaa eteenpäin parempaan suuntaan. Vielä ehdimme hioa ohjelman eri osia ja itsevarmuutta, jotta mahdollinen oman tason huippusuoritus osuisi kohdilleen Maltalla, kommentoi Laitinen.

Suomen edustajien lajit (ajat Suomen aikaa):

PERJANTAI 28.6.2024
11:00 soolo vapaaohjelman alkukilpailu | Helka Riekkinen