Taitouinnin joukkue päätti nuorten EM-kisat onnistuneesti

#UUTINEN #TAITOUINTI 7.8.2023

Taitouinnin nuorten EM-kilpailut Funchalissa saatiin päätökseen sunnuntaina. Viimeisenä lajina oli joukkueen vapaaohjelman finaali, jossa Suomi onnistui suorituksessaan ilman basemarkeja ja samalla parantaen alkukilpailun pistemääräänsä yli 20 pisteellä (169.2563). Suomen sijoitus finaalissa oli 10.
Onnistumisia nähtiin muillakin joukkueilla, sillä ainoastaan Kroatia ja Iso-Britannia saivat yhden basemarkin. Joukkueen vapaaohjelman voiton vei niukasti Italia (258.5435), toisena Espanja (258.0521) ja pronssi meni Kreikan joukkueelle (251.8521).

– Finaalisuoritus oli parempi ja energisempi kuin alkukilpailussa. Oli fiilis, että lähdettiin tekemään yhdessä parhaamme. Olemme tyytyväisiä suorituksen muodostelmiin ja akroihin, joita erityisesti pystyimme parantamaan alkukilpailusta. Tunnelma on tällä hetkellä väsynyt, mutta olemme myös todella ylpeitä itsestämme ja joukkueestamme. Vaikea uskoa, että todella uimme joukkueohjelman paitsi kahdesti arvokisoissa, myös viimeistä kertaa. Tulevaisuus näyttää onneksi valoisalta ja tämä oli vasta alkusoittoa. Haluamme kiittää valmentajia, joita ilman näihin kisoihin pääseminen ja tämä suoritus ei olisi mahdollistunut. Kiitos myös joukkueelle, jaksoimme kaikki työskennellä ahkerasti ja meillä oli hauskaa yhdessä. Kasvoimme ja opimme toisiltamme paljon kauden aikana, kommentoivat kaikki joukkueen uimarit.

– Pystyimme yhdessä pitkän kauden jälkeen puristamaan joukkueen parhaan suorituksen isoista paineista huolimatta. Mahtava fiilis, reissu oli meille kaikille ikimuistoinen, kommentoi Iiris Nurmi.

– Uimarit pystyivät hienosti paineen alla finaalissa parantamaan suoritusta alkukilpailusta. Etenkin kaksi viimeistä akroa olivat vahvempia ja yleisesti ohjelma oli puhtaampi, paremmin synkrossa ja korkeudet säilyivät paremmin, kommentoi valmentaja Tea Uimonen.

– Vaikka sijoitus laskikin alkukilpailusta yhdellä sijalla, olivat pisteet yli 20 pistettä korkeammat kuin alkukilpailussa. Myös synchrovirheitä oli paljon vähemmän. Olemme todella tyytyväisiä siihen, että uimarit saivat itsestään irti kauden parhaan suorituksen näin jännittävässä paikassa, lisää valmentaja Saana Annunen.

Sunnuntaina aamusessiossa Nea Kämäräinen & Mari Moilala uivat duo teknisen suorassa finaalissa.

– Fiilis suorituksen jälkeen on vähän haikea, koska suoritus ei onnistunut niin kuin olisin halunnut. Uinti itsessään olisi voinut mennä paremmin, eläytyminen oli kuitenkin mielestäni hyvää. Ensimmäiset arvokisat olivat erilaiset muihin kisoihin verrattuna, koska kisat olivat paljon pidemmät ja rankemmat. Viimeinen uinti Marin kanssa jäi kyllä harmittamaan, koska olemme olleet duopari monta vuotta ja olisin halunnut suoriutua vielä paremmin, kommentoi Kämäräinen.

– Omalta kohdalta suoritus meni ihan hyvin ja jaksoin keskittyä tekemiseen. Viimeinen thrusti oli vähän heiluva, mutta muuten tuntui, että oli aika perussuoritus. Vähän surrealistista ajatella, että nämä olivat arvokisat, joissa uitiin. Se varmaan kirkastuu jälkeenpäin itsellekin. Myös vasta eilen tajusin, että tämä oli viimeinen uinti Nean kanssa, mikä on haikeaa. Jäi harmittamaan, ettei päästy lopettamaan yhteistä uintiuraa "bängerillä", kertoo Moilala.

– Uinti ei harmillisesti ollut duon omaa tasoa. Lisäksi viimeisessä teknisessä elementissä tuli virhe, joka johti nollaan elementistä. Siitä huolimatta uimarit tsemppasivat ja yrittivät pitää energiaa yllä ohjelman loppuun asti. Kokonaisuudessaan duon edustukseen näissä nuorten EM-kilpailuissa voi kuitenkin olla tyytyväinen. Kisat olivat ensimmäiset arvokilpailut molemmille ja toivottavasti monia muita on vielä tulossa. Duoa on ollut mahtavaa valmentaa, koska uimarit ovat ahkeria, itsenäisiä ja he ovat valmiita työskentelemään kehityksensä eteen. Jatkamme työskentelyä tulevaisuudessa uusien duotavoitteiden eteen uimareiden omissa ikäsarjoissa, kun Nea jatkaa junioreissa ja Mari siirtyy senioreihin, valmentaja Annunen kommentoi.

Valmennustiimi on ylpeä koko joukkueesta, heidän ahkerasta työskentelystään kisaan valmistavalla leirillä ja kisaviikolla sekä koko kauden aikana. Tämä oli hieno tapa päättää nuorten maajoukkueen kausi 2022–2023!

Yhteenveto suomalaisten tuloksista ja sijoituksista:

Soolo vapaaohjelma, finaali, Veera Säämänen (124.6958, sija 11.)
Soolo tekninen ohjelma, suora finaali, Pinja Kekki (164.7367, sija 16.)
Duo vapaaohjelma, alkukilpailu, Nea Kämäräinen & Mari Moilala ( 115.2271, sija 14.)
Duo tekninen ohjelma, suora finaali, Nea Kämäräinen & Mari Moilala (150.0067, sija 13.)
Joukkue vapaaohjelma, finaali, Helka Riekkinen, Mari Moilala, Veera Säämänen, Iiris Nurmi, Vilma Väisänen, Minea Eskelinen, Caroline Sandanbråten, Maija Väinölä, Ella Varjonen (r) ja Olivia Tojander (r), (169.2563, sija 10.)

Kaikki suomalaisten tulokset kootusti.

Kaikki videot nähtävissä kisapäivittäin Youtubessa.

Kisasivut