Uinnin maajoukkueet on valittu - 56 uimaria maajoukkueryhmissä

#UUTINEN #UINTI 23.9.2022

Matti Mattsson EM-uinneissa Roomassa. Kuva: Deepbluemedia

Uinnin maajoukkueet ja valtakunnallisen olympiavalmennuskeskuksen Helsinki Swimming Academyn (HSA) uimarit on valittu kaudelle 2022–2023. A-, B- ja nuorten maajoukkueissa harjoittelee lähes 50 uimaria. Lisäksi parauintimaajoukkueeseen (A ja B) on nimetty aikaisemmin kuusi uimaria sekä kolme nuorten maajoukkueuimaria (vuoden 2022 loppuun).

Uinnin A-maajoukkue aloittaa ensimmäisen kokonaisen kautensa päävalmentaja Eetu Karvosen johdolla. A-maajoukkueessa treenaa kymmenen uimaria, kun Mimosa Jallow lopetti uintiuransa kesän SM-kisoihin. Syksyn päätapahtumina ovat Berliinin maailmancup lokakuussa ja lyhyen radan maailmanmestaruusuinnit Australian Melbournessa joulukuussa. Toimintasuunnitelmassa on myös lyhyitä kotimaan leirejä.

Maajoukkueessa jatkavat Pariisiin tähtäävä Matti Mattsson sekä EM-uinneissa erinomaisia tuloksia takoneet Veera Kivirinta ja Olli Kokko. Lisäksi altaaseen palaavat haastavan kevään jälkeen kilpailuista poissa olleet Ida Hulkko ja Fanny Teijonsalo

B-maajoukkueen koko on 17 uimaria, joka on sopiva sekoitus nuoria ja kokeneempia uimareita. B-maajoukkue sekä nuorten maajoukkue aloittaa kautensa tulevana viikonloppuna Ruotsissa GP-1 osakilpailussa Väsbyssä Tukholman kupeessa.

"Liiton edustusjoukkueet ovat sopiva sekoitus kokenutta arvokisoissa marinoitunutta ja menestynyttä uimariryhmää sekä uutta nuorta kehittyvää uimarisukupolvea. Saamme siirrettyä "hiljaisen tiedon" eteenpäin nuorille uimareille ja myös menestyminen on nykyään luonnollinen osa maajoukkueitamme. Tästä on hyvä jatkaa myös koko uintiurheilumme kehittämistä ja matkaa kohti Pariisia. Ja tietysti myös muita tulevia arvokisoja", sanoo Uimaliiton valmennus- ja koulutuspäällikkö Tommi Pulkkinen.

Seuraa Väsbyn kilpailujen tuloksia livetulospalvelusta

Helsinki Swim Academy HSA – Urheassa toimiva olympiavalmennuskeskus aloittaa toisen toimikautensa

Huippu-uinnin olympiavalmenuskeksus Helsinki Swimming Academyn toinen vuosi starttasi elokuussa. Ensimmäisen vuoden tavoitteena oli rakentaa toimintatavat ja uintivalmennukseen soveltuva asiantuntijatiimi. Päävalmentajana HSA:ssa toimii Matti Mäki ja tukena on Urhean, Olympiakomitean ja Uimaliiton valmennus- ja asiantuntijatiimit. Kauden alkaessa tiimi vahvistui Janica Järvenpäällä, joka toimii psyykkisenä valmentajana.

"Uusi kausi aloitettiin kehittämällä toimintaamme vieläkin paremmaksi sekä auttamalla uimareita arjen suunnittelemisessa. Haluamme pitää uimarit vahvasti suunnittelussa mukana vastaisuudessakin. Ensimmäisen vuoden kasvukipuja ratkoimme yhdessä Urhean, Uimaliiton, tiimin ja uimareiden kanssa. Olemme jälleen vedon pidemmällä tasoittamassa huippu-uimarien polkuja", kertoo Uimaliiton valmennus- ja koulutuspäällikkö Tommi Pulkkinen.

Helsinki Swimming Academyyn on valittu viisi uutta uimaria. Tampereelta Helsinkiin muuttanut A-maajoukkueen Veera Kivirinta jatkaa TaTun väreissä, vaikka valmennusvastuu siirtyy Jere Jännekseltä Matti Mäelle.

Ada Hakkarainen, Helsingfors Simsällskap
Veera Kivirinta, TaTu Tampere
Jesper Lietzén, Turun Urheiluliitto
Anna Kotonen, Cetus Espoo
Lotta Upanne, Mikkelin Uimaseura

"Uudet uimarit ovat integroituneet ryhmään erinomaisesti. Jokainen uimari tuo ryhmään omalla panoksellaan lisäarvoa. Ryhmän henki on todella hyvä ja meillä tavoitteet ovat korkealla", iloitsee päävalmentaja Mäki.

Lisätietoja Olympiavalmennuskeskuksesta (HSA) ja uimarien lista kokonaisuudessaan.

Uimaliiton maajoukkueet
A- ja B-maajoukkueet