Suomessa maksimimäärä uinnin näyttökilpailuita ennen olympialaisia

#UUTINEN #UINTI 25.1.2021

Matti Mattsson alitti 200 metrin rintauinnin A-rajan Tukholman Swim Openissa huhtikuussa 2019 ajalla 2:10.30.

Kansainvälinen uimaliitto FINA on vahvistanut Suomessa keväällä ja kesällä järjestettävät uinnin näyttökilpailut Tokion olympialaisia varten.

Jokaisella maalla on mahdollisuus järjestää neljät olympialaisten näyttökilpailut vuoden aikana. Suomessa näyttökisoja järjestetään tulevan puolen vuoden aikana maksimimäärä. Olympialaisten näyttöikkuna umpeutuu 27.6.2021.

– Olympialaisten näyttökilpailut kevätkaudelle on suunniteltu yhteistyössä seurojen, Uimaliiton valmennustiimin ja huippuryhmän valmentajien kanssa. Kisat tullaan viemään läpi koronarajoitukset huomioiden ja on mahdollista, että kilpailuiden järjestelyissä joudutaan tekemään erityistoimenpiteitä. Lähtökohtana kuitenkin on, että kilpailut toteutetaan, Suomen Uimaliiton kilpailupäällikkö Pasi Salonen kertoo.

Tokion A-rajan ovat alittaneet tähän mennessä Ida Hulkko ja Matti Mattsson. Hulkko ui viime vuoden kesäkuussa 100 metrin rintauinnin aikaan 1:06.90 alittaen olympialaisten A-rajan 1:07.07. Suomen olympiajoukkueeseen jo valittu Mattsson rikkoi 200 metrin rintauinnin A-rajan vuoden 2019 huhtikuussa ajallaan 2:10.30.

Uinnin näyttökilpailut Tokion olympialaisiin:

20.–21.3.2021 Oskarin uinnit, Jyväskylä

22.–23.4.2021 Helsinki Swim Meet, Helsinki