Paralympiauinnit: katso suomalaisten lajit ja lähetysajat

#UUTINEN #UINTI 20.8.2021

Antti Latikka osallistuu paralympialaisiin kolmannella eri vuosikymmenellä. Kuva: Suomen Paralympiakomitea

Tokion paralympialaisten uinnit kilpaillaan 25.8.–3.9. ja mukana on kolme suomalaisuimaria: Antti Latikka (S13), Leo Lähteenmäki (S9) ja Nader Khalili (S14).

Yle lähettää Tokion paralympialaisista noin 90 tuntia ohjelmaa. Suorien lähetysten lisäksi on joka päivä TV2:ssa kooste, jossa ovat mukana päivän tärkeimmät hetket.

Paralympialaisten tulospalvelun löydät täältä.

Suomalaisten uimarikohtaiset matkat ja lähetysajat (Suomen aikaa):

Antti Latikka

S13-luokka / 100 metriä selkäuintia

Torstai 26.8.
kello 04.38 alkuerät (lähetys Yle Areenassa alkaa kello 03.00)
kello 13.05 finaali (TV2)

Swimming Club Rovaniemen Antti Latikalle kyseessä ovat jo parauimarin neljännet paralympialaiset. Latikka siis osallistuu paralympialaisiin kolmannella eri vuosikymmenellä. Heikkonäköisten luokassa S13 kisaava Latikka on selvittänyt tiensä niin Pekingissä (2008), Lontoossa (2012) kuin Rio de Janeirossa (2016) finaaliin asti. Sama tavoite mielessä Latikka lähtee myös kohti Tokiota.

– Viimeistelyleiri heinäkuussa Mallorcalla meni yli odotusten ja muutenkin on ollut ehjää ja suunnitelmien mukaista kesäharjoittelua. Usko omaan suorituskykyyn on ajoittain tosi kova ja kauden paras on ehjällä uinnilla takuuvarma. Tavoite on vielä kerran olla finaalissa mukana ja uida selkeästi kauden parasta vauhtia, Latikka kertoo.

Latikka on maailmanrankingissa tänä vuonna sijalla 12 ja hänen kauden paras aikansa 100 metrin selkäuinnissa on 1:04.24. S13-luokan 100 metrin selkäuinnin Suomen ennätys on Latikan edellisissä Paralympialaisissa Riossa uima aika 1:01.93.

Latikan tilastot 100m selkäuinnissa
Antti Latikka Paralympiakomitean sivuilla

Leo Lähteenmäki

S9-luokka / 50 metriä vapaauintia

Sunnuntai 29.8.
kello 03.30 alkuerät (lähetys Yle Areenassa alkaa kello 03.00)
kello 11.35 finaali (lähetys Yle Areenassa alkaa kello 11.00)

Porin Uimaseuran Leo Lähteenmäelle Tokion paralympialaiset ovat uran toiset paralympialaiset. Vuonna 2016 paralympiadebyyttinsä tehnyt Lähteenmäki oli Rio de Janeirossa 50 metrin vapaauinnin lopputuloksissa sijalla 10.

Tällä kaudella Lähteenmäki on maailmanrankingissa sijalla 11. Lähteenmäki kisaa S9-luokassa, jonka määritelmänä on esimerkiksi jalka- tai kämmenamputaatio tai vastaava vamma.

– Valmistautuminen paralympialaisiin on sujunut ihan hyvin. Lähden hyvillä fiiliksillä Tokioon ja tavoitteenani on uida siellä hyvä suoritus, Lähteenmäki kertoo.

S9-luokan 50 metrin vapaauinnin Suomen ennätys on Lähteenmäen vuonna 2017 Tampereella uima aika 26.01.

Lähteenmäen tilastot 50m vapaauinnissa
Leo Lähteenmäki Paralympiakomitean sivuilla

Nader Khalili

S14-luokka / 100 metriä selkäuintia

Torstai 2.9.
kello 04.05 alkuerät (lähetys Yle Areenassa alkaa kello 03.00)
kello 12.03 finaali (lähetys Yle Areenassa alkaa kello 11.00)

Paralympiadebyyttinsä tekevä Vaasan Uimaseuran Nader Khalili sai Tokion paralympialaisiin nuoren urheilijan villin kortin. Khalili on ensimmäinen kehitysvammainen suomalaisurheilija paralympialaisissa sitten vuoden 1998 Naganon talviparalympialaisten.

S14-luokan 100 metrin selkäuinnin Suomen ennätys on Khalilin Helsingissä huhtikuussa uima aika 1:04.15. Ajallaan Khailili alitti tuolloin myös aikarajan Tokioon. Maailmanrankingissa Khalili on vuonna 2021 sijalla 16.

– Valmistautuminen on sujunut hyvin ja hyvällä fiiliksellä lähdetään kisoihin. Tokiossa pitäisi uida kovaa ja yritetään päästä finaaliin. Käännös, startti ja maaliintulo kuntoon, niin tulee toivottavasti uusi ennätys, Khalili kommentoi.

Nader Khalilin tilastot 100m selkäuinnissa
Nader Khalili Paralympiakomitean sivuilla

Uimaliitto seuraa paralympialaisia aktiivisesti sivuillaan ja somekanavissaan! Ota seurantaan:

Uimaliiton Twitter
Huippu-uinti Instagram