Matti Mattsson valittiin jo Tokion olympialaisiin!

#UUTINEN #UINTI 12.12.2019

Tällä viikolla SM-uinneissa kisaava Matti Mattsson valittiin Tokioon Olympiakomitean ensimmäisessä valinnassa. Kuva: Jussi Salminen

Suomen Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikkö on nimennyt ensimmäiset urheilijat Tokion olympiajoukkueeseen. Ensimmäisessä valinnassa torstaina joukkueeseen nimettiin seitsemän urheilijaa, Lotta Henttala, Matti Mattsson, Satu Mäkelä-Nummela, Veli-Matti ”Aku” Partanen, Tuuli Petäjä-Sirén, Topi Raitanen ja Kaarle Tapper.

Uinnissa Suomen joukkueeseen valittiin vuoden 2013 MM-pronssimitalisti ja vuosien 2012 ja 2016 olympiaedustaja Matti Mattsson, joka saavutti 200 metrin rintauinnissa Tokion A-rajan viime huhtikuussa Tukholmassa ajallaan 2.10,30. Tokion olympialaiset ovat Porin Uimaseuran edustajalle kolmannet, Lontoossa hän oli 17:s ja Riossa 16:s.

Matti Mattsson saa pukea Suomen edustusasun Tokion olympialaisiin. Kuva: Suomen Olympiakomitea / Jesse Väänänen

Lehtimäki: Joustava valinta urheilijan tukena

Huippu-urheiluyksikkö noudattaa olympiavalinnoissa joustavan valinnan periaatetta, jonka perusteella urheilijoita valitaan olympiajoukkueeseen sitä mukaa kun vaadittavat kriteerit täyttyvät. Seuraavat valinnat tehdään kevään 2020 aikana. Ilmoittautumisen takaraja on 6.7.2020. Tokion kesäolympialaiset kilpaillaan 24.7.-9.8.2020.

Huippu-urheiluyksikön johtaja Mika Lehtimäki kertoo, että ensimmäisessä valinnassa keskityttiin selkeästi huippupotentiaalin omaaviin urheilijoihin, joilla on jo kasassa vaadittavat näytöt Tokioon.

– Valitsimme tässä vaiheessa seitsemän hienoa urheilijaa, jotka kuuluvat kansainväliselle huipputasolle. Heillä kaikilla on onnistuessaan vahva menestyspotentiaali Tokiossa. Tällä aikaisella valinnalla haluamme tukea näiden urheilijoiden mahdollisuutta keskittyä maksimaalisesti omaan tekemiseen ja itsensä kehittämiseen kohti olympialaisia, Lehtimäki sanoo.

Suomen joukkueen kisaprojektin valmisteluista Huippu-urheiluyksikössä vastaava Leena Paavolainen kertoo että Suomen joukkueen valmisteluprosessit etenevät hyvässä vauhdissa ja suunnitellusti.

– Logistisesti kisoista tulee melko haasteelliset. Suorituspaikat ovat eri puolella Tokiota ja Japania ja lisäksi järjestämme suuren monilajisen valmistautumisleirin Japanin Sagassa. Valmistaudumme logistiikan ja kuumien ja kosteiden erityisolosuhteiden tuomiin haasteisiin laji- ja urheilijakohtaisilla suunnitelmilla, Paavolainen toteaa.

Asiasanat

Tokio 2020