Väinö Pahnila on Kempeleen Pyrinnön Seurasydän

#TARINA #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 15.1.2021

Kempeleen Pyrinnön Väinö Pahnila palkittiin Seurasydän-tunnuksella. Kuva: KemPy

Suomen Uimaliitto on lanseerannut jäsenseuroilleen käytettäväksi uuden vuosittaisen huomionosoituksen Seurasydän-palkinnon edistääkseen kiittämisen kulttuuria ja arvostuksen osoittamista. Olympiakomitea on hyväksynyt palkinnon osaksi Seurasydän-kampanjansa toimintaa. Seura itse voi esittää yhtä palkittavaa vapaaehtoistoimijaa vuosittain.

Kempeleen Pyrintö palkitsi Seurasydän-tunnuksella Väinö Pahnilan. Pahnila on ollut Kempeleen Pyrinnön uintijaoston toiminnassa sen perustamisesta, vuodesta 1997, lähtien, ja Kempeleen Pyrinnön toiminnassa hän on ollut mukana jo ennen sitä.

Pahnila on toiminut uintijaostossa monissa eri rooleissa: puheenjohtajana, sihteerinä, rahastonhoitajana, valmentajana ja ennen kaikkea uimaopettajana. Moni Kempeleen Pyrinnön nuorista valmentajista onkin pienenä ollut Väiskin uimakoulussa. Pahnila on opettanut erityisesti lapsia, mutta myöhemmin myös aikuisia ja erityisuimareita.

Uimakouluissa Pahnila osaa innostaa lapset mukaan toimintaan ja arimmatkin innostuvat täysillä mukaan pärskimään. Aikuisten puolella Pahnila on rauhallisuudellaan saanut vesikammoiset voittamaan pelkonsa ja jopa seniori-ikäiset, täysin uimataidottomat ovat hänen avustuksellaan oppineet uimaan. Hän on erittäin pidetty uimaopettaja ja toimii edelleen aktiivisesti uimaopettajana niin lasten kuin aikuistenkin uimakouluissa.

– Väiskin ammattitaitoa kuvaa hyvin se, kun hiljattain eräs naapuriseuran aktiivi, jonka omat lapset olivat aikanaan Väiskin uimakoulussa, totesi että kaikkien uimaopettajakurssilaisten pitäisi käydä seuraamassa Väiskin uimakoulua, niin näkisivät, miten sitä uimakoulua oikeasti vedetään, Kempeleen Pyrinnöstä kerrotaan.

Seurasta kerrotaan myös, että juuri Pahnilan kaltaisia pitkän linjan aktiiveja seurat tarvitsevat.

– Alussa monikaan ei uskonut Kempeleen Pyrinnön uintijaoston elävän alkuinnostusta pidemmälle, mutta vuosien varrella KemPy:stä on kasvanut yli sadan kilpauimarin seura ja Väiski kumppaneineen on opettanut tuhansia Kempeleen ja lähikuntien asukkaita uimaan. Väiski todella ansaitsee Seurasydän-tunnustuksen, seurasta iloitaan.

Lopulta myös sopiva ajankohta tunnustuksen luovutuksella löytyi, vaikka koronavirus hankaloitti sopivan ajankohdan löytämistä. Palkinto annettiin joulun alla pienellä porukalla Pahnilan kotona samalla kun juhlittiin hänen 70-vuotispäiväänsä – sitäkin tosin yli puoli vuotta myöhässä.

Asiasanat

Seurasydän