Sami Saarelainen on Mikkelin Uimaseuran Seurasydän

#TARINA #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 11.12.2020

Mikkelin Uimaseuran Sami Saarelainen palkittiin Seurasydän-tunnustuksella. Kuva: Sanna Kukkonen

Suomen Uimaliitto on lanseerannut jäsenseuroilleen käytettäväksi uuden vuosittaisen huomionosoituksen Seurasydän-palkinnon edistääkseen kiittämisen kulttuuria ja arvostuksen osoittamista. Olympiakomitea on hyväksynyt palkinnon osaksi Seurasydän-kampanjansa toimintaa. Seura itse voi esittää yhtä palkittavaa vapaaehtoistoimijaa vuosittain.

Mikkelin Uimaseuran hallitus valitsi yksimielisesti Sami Saarelaisen Seurasydän-palkinnon saajaksi. Saarelaisen ensimmäinen kosketus seuran talkootyöhön tapahtui 12 vuotta sitten esikoistyttären aloittaessa uintiharrastuksen Vesirallissa.

– Tuolloin vuonna 2008 uimaseurasta pyydettiin vapaaehtoistoimintaan mukaan ja sillä tiellä olen yhä, Saarelainen kertoo.

Hän on toiminut seuran järjestämissä uintikilpailuissa ajanottajana, käännöstarkastajana kuin lähettäjänäkin. Kilpailutehtävien lisäksi Saarelainen on suurella sydämellä organisoinut ja puurtanut vuosittain haravointitalkoissa, St. Michel -ravien kahvion järjestelyissä, toiminut Mikkeli Juoksun huoltopäällikkönä, suunnitellut ja toteuttanut rastipisteitä ysiluokkalaisten Vesisankarit-tapahtumaan ja loppuvuodesta toiminut räjähdekaupan vastaavana seuran myydessä ilotulitteita. Mukaan on mahtunut myös mainoslehtien jakoa ja seuran uimalakkitilauksia.

Myös Saarelaisen koko perhe on totuttu näkemään uimaseuran talkoissa.

Saarelaisen panos seuran hallituksen talkoo- ja kilpailuvastaavana on ollut erittäin merkittävä, ja uimaseurasta huikataankin:

– Ei olisi talkoita ilman Samia! Ilman sinua, uimaseuran arki olisi paljon haastavampaa!

Mikkelin Uimaseura yllätti Saarelaisen Uimaliiton ja MiUS:n järjestämässä tuomari- ja toimitsijakoulutuksessa, kun Saarelainen korotti tuomarikorttinsa 1-luokan tuomarikorttiin. Täällä hänelle luovutettiin samalla Seurasydän-tunnuksella varustettu huppari sekä Seurasydän-diplomi. Lisäksi tunnustuspalkinto huomioitiin seuran järjestämissä Marskin Uinneissa raikuvin aplodein.

Saarelainen kiittää Mikkelin Uimaseuraa saamastaan huomionosoituksesta, mutta vaatimattomaan tapaansa ei halua ottaa kunniaa itselleen, vaan haluaa antaa tunnustusta kaikille seuratoiminnassa mukana oleville:

– Uimaseurassa on paljon vanhempia, jotka tekevät seuran eteen hurjasti töitä ja uhraavat vapaa-aikaansa lasten ja nuorten hyväksi. Kiitos kuuluu myös heille, ei vain minulle.

Asiasanat

Seurasydän