Nuorten maajoukkueen leirillä keskityttiin uintitekniikoihin ja vauhtialueisiin

#UUTINEN #UINTI 8.3.2021

Uintitekniikoiden hiominen oli uinnin nuorten maajoukkueen leirillä tärkeässä roolissa.

Uinnin nuorten maajoukkue leireili Kuortaneella 3.–6. maaliskuuta. Uintitekniikoiden hiominen oli leirillä tärkeässä roolissa ja lisäksi erityishuomiota kiinnitettiin vauhtialueiden tunnistamisen harjoitteluun.

Vauhtialueiden tunnistamisen harjoittelussa hyödynnettiin Polarin sykemittareita ja tekniikkaharjoitteita altaan reunalla oli leirillä vetämässä myös Antti Kauhanen.

– Oli hienoa huomata, että monella uimarilla oli jo oma mittari ja näitä käytetään myös kotiharjoittelussa. Vauhtialueiden tunnistamisen harjoittelua ei voi liikaa korostaa ja toivoisin, että uimareiden maksimisykettä nimenomaan altaassa mittautettaisiin, jolloin myös Polarin ohjelma toimii oikein, nuorten valmennuksen kehittäjä Marjoona Teljo avaa.

Uimarit olivat saaneet kotona vähintään parin kuukauden ajan hyvää harjoittelua leirin alle, minkä ansiosta leirillä pystyttiin vetämään kahdeksan kahden tunnin uintiharjoitusta laadukkaasti.

– Uimareiden kunto on selkeästi hyvä ja kaikista paistoi läpi kova hinku päästä kisamaan. Usko omaan suorituskykyyn oli tällä hetkellä vahva ja isoimpana toiveena olisi saada myös näytettyä se, Teljo kertoo.

Syksyllä nuorten maajoukkueen leiriohjelmaan mukaan otettu liikkuvuus- ja voimatestauspatteristo saatiin nyt toteutettua toisen kerran, mutta erityisesti poikien pienen osanoton vuoksi testeistä ei vielä pystytä kertomaan kunnon keskiarvoja nuorten maajoukkueen tasosta. Testit julkaistaan maalikuussa liiton sivuille ohjeineen, jolloin niitä voi halutessaan tehdä myös kotioloissa.

Uutena asiana leirillä oli fysioterapeutti Tuomas Tikkalan ohjeistuksella tehty rinnallevedon tekniikan harjoittelu.

–  Haasteenamme on ollut uimareiden testitulosten ja kehityskohtien siirtyminen seuravalmentajille, joten olemme nyt keväällä aloittaneet maajoukkueleirien jälkeiset Teams-palaverit uimareiden fysiikkavalmentajille. Näin tieto saadaan suoraan asiasta vastaaville henkilöille eikä asioista kertominen jää uimariin vastuulle. Tämä toki mahdollistaa myös paremman vuoropuhelun kaikkien toimijoiden kesken, Teljo kertoo.

Nuorten maajoukkueelle extraleiri maaliskuun loppuun

Koronavirustilanteen vuoksi on alueellisesti, esimerkiksi pääkaupunkiseudulla, asetettu koviakin rajoituksia siitä, ketkä pääsevät harjoittelemaan uimahalleihin. Lajiharjoittelun mahdollistamiseksi Uimaliitto järjestää uinnin nuorten maajoukkueelle ylimääräisen leirimahdollisuuden Kuortaneella 24.–28.3.2021. Samaan aikaan Kuortaneella leireilee myös uinnin Ikäkausimaajoukkue.

Lisätietoja antaa nuorten valmennuksen kehittäjä Marjoona Teljo marjoona.teljo@uimaliitto.fi / 050 354 8441.

Asiasanat

Nuorten maajoukkue