Porin perjantai tarjosi kaksi hurjaa SE-aikaa - Kasvio 1500 metrillä ja Cetuksen miehet viestissä

#UUTINEN #UINTI 16.6.2023

Kuva: Teemu Moisio

SM-uintien toisena kilpailupäivänä Louna Kasvio tekee tempun ja rikkoo Eva Lehtosen 14 vuotta vanhan Suomen ennätyksen naisten 1500 metrin vapaauinnissa ajalla 16.51,30. Lehtosen ennätys rikkoutui peräti puolellatoista sekunnilla. Uskomatonta uintia jännitti koko halli äänekkäästi uinnin loppuun saakka. Aika on luonnollisesti myös sekä NSE- että SM-kisaennätys.

“Olihan tuo tavoite, tosi paljon olen ollut kipeänä keväällä eikä kisat mennyt ihan niin hyvin kun oli odotuksissa. Nyt kun on ollut terveenä niin kyllä se oli tavoite”, Kasvio kommentoi tykkiuintiaan.

“Uinti tuntui hyvälle ja nyt tuntuu hyvälle. Vähän väsyttää. Tammikuussa uin saman lajin 15 sekuntia hitaammin ja silloin oltiin treenin keskellä”, hymyilevä uimari jakaa vielä syytä omaan vauhtiinsa.

Toiseksi 1500 metrillä sijoittui Mikkelin Uimaseuraa edustava Leonie-Sarah Josephine Tenzer ja kolmanneksi Helsingfors Simsällskapin Ada Hakkarainen.

Aamulla myös Suomen Uintivalmentajat Ry palkitsi sekä Lounan että valmentajaisä Antti Kasvion hyvästä kannustuksesta ja kisa-asenteesta.

Miesten 4x200 metrin vapaauinnissa nähtiin myös uusi Suomen ennätys kun Cetus Espoon viestijoukkue pysäytti kellot aikaan 7.34,26. Vanha ennätys oli niin ikään Cetuksen nimissä ja se rikkoutui yli kahdella ja puolella sekunnilla. Joukkueessa ui Luukas Vainio, Roope Paatos, Mihail Khanoukaev sekä Alex Nurminen Fernandez. Hopeaa nappasi Helsingfors Simsällskap ja pronssia Oulun Uinti.

Lisää rajoja rikki

Riihimäen Uimaseuran Veera Mustonen nappasi jo aamulla nuorten MM-kisapaikan alittamalla kisarajan naisten 200 metrin rintauinnissa ajalla 2.35,37 ja otti samalla nuorten SM-kultaa. Illalla hän paransi aamun aikaansa vielä hieman yli puolella sekunnilla.Finaaleissa hän ui pronssille ja sai kaulaansa ensimmäistä kertaa aikuisten SM-mitalin. Kultaa aikuisissa vei Ida Hulkko ajalla 2.29,44, joka paransi omaa ennätystään lähes kolmella sekunnilla.

Naisten 100 metrin perhosuinnissakin nähtiin kisarajan alitus kun Uinti Turun Aliisa Soini alitti U23-kisarajan ajalla 1.00,83. Samalla Soini vei lajissa kultaa ennen HSS:n Laura Lahtista ja Cetuksen Laura Mäkeä.

Miehissä 200 metrin vapaauinnissa pronssia napannut HSS:n Luukas Vainio alitti niin ikään U-23 kisarajan omassa lajissaan ajalla 1.50,57.

Toisen päivän tulokset

Jakso 3Jakso 4

SM-kisojen kuvat käytettävissä vapaasti kisaviestinnässä. Kuvakreditit: Uimaliitto/Teemu Moisio

Asiasanat