Mattsson toiseen kultaan kotihallissaan - Hulkolle naisten rintauinnissa kisojen kolmas kulta

#UINTI 18.6.2023

Kuva: Teemu Moisio

Sunnuntaina finaaleissa nähtiin tähtiloistoa, kun Porin oma poika Matti Mattsson hyppäsi altaaseen 100 metrin rintauinnissa. Ajalla 1.01,41 maaliin uinut Mattsson nappasi odotetusti kultaa, ennen toiseksi uinutta HSS:n Davin Lindholmia ja pronssille uinutta Cetuksen Mihail Khanoukaevia.

Naisten 50 metrin rintauinnissa palkintopallilla nähtiin totuttuun tapaan useampi TaTU Tampereen urheilija, kun sekä Anniina Murto että Ida Hulkko uivat itsensä palkintopallille. Hulkko nappasi paikan korkeimmalta korokkeelta ajalla 31,27 kun Murto taasen nousi kolmannelle korokkeelle ajalla 31,84. Hopealle ui Salon Uimareita edustava Kiia Metsäkonkola ajalla 31,53.

Miesten 400 metrin vapaauinnissa nähtiin todella tiukka taistelu kun Cetuksen Luukas Vainio oli ensimmäiset 300 metriä kärjessä. Roope Paatos säästi loppuun hurjan kirin ja viimeisellä 100 metrillä hän repi eron lähes puoleentoista sekuntiin. Näin ollen kaksoisvoitto Cetus Espoolle, kun Paatos nousi kultaan ja Vainio nappasi hopeaa. Kolmanneksi ja pronssille ui Turun Urheiluliiton Jesper Lietzén.

Ronny Brännkärr ui aamulla 50 metrin selkäuinnin aikaan 25,81 ja jäi vain kaksi kymmenystä Jani Sievisen SE-ajasta. Finaalissa Brännkärr ui ajan 26,00 ja vei kultaa ennen Uinti Turun Ajjuub Ezzatia, joka jäi vain 0,06 sekuntia nuorten Suomen ennätyksestä. Pronssille finaalissa ui TaTU Tampereen Miro Vasko.

Parauinnissa nähtiin jälleen upeita Suomen ennätyksiä

Parauinnissa nähtiin jälleen kerran hurjia tuloksia kun ensin aamujaksossa Vaasan Uimaseuran Nader Khalili tykitteli 50 metrin selkäuinnissa uuden S14-luokan PSE-ajan. Khalili ui uuden ennätyksensä aikaan 30,14.

Iltajaksossa HSS:ää edustava Anu Valli hurjasteli PSE-ajan naisten parauinnin S8-luokassa 100 metrin vapaauinnissa. Valli paransi omissa nimissään ollutta ennätystä peräti viisi sekuntia uiden aikaan 1.40,49.

Viestit jälleen Cetus Espoon juhlaa

Viimeisenä uitiin tuttuun tapaan viestiuinnit. Ensin oli vuorossa miesten 4x100 metrin vapaauintiviesti. Voitto matkasi tällä kertaa Espooseen, kun Cetus tuli ensimmäisenä maaliin ajalla 3.25,26. Cetuksen joukkueessa ui Miikka Ruohoniemi, Mihail Khanoukaev, Roope Paatos ja Luukas Vainio. Toisena miesten viestissä maaliin tuli Helsingfors Simsällskap ja pronssia nappasi Lahden Uimaseura.

Viimeisimpänä lajina Porin SM-uinneissa nähtiin naisten 4x100 metrin sekauintiviesti, jossa niin ikään Cetus Espoo vei voiton ajalla 4.16,84. Naisten joukkueessa Cetuksella ui Peppi Siirtola, Emmi Nieminen, Laura Mäki ja Fanny Teijonsalo. Naisissa toiseksi ui Uinti Tampere ja kolmanneksi Oulun Uinti.

Seurapalkinnot matkasivat tänä vuonna molemmat Espooseen

Vuoden 2023 SM-uinneista molemmat seurapalkinnot matkasivat Espooseen, kun sekä Kalevan että Espoon maljan voittoa juhli Cetus.

Kalevan maljan eli aikuisten seurapisteet Cetus vei pistein 461. Toiseksi aikuisissa tuli HSS pistein 322 ja kolmanneksi Oulun Uinti pistein 148.

Espoo-maljan eli nuorten seurapisteet Cetus vei pistein 307. Toisena nuorten seurapisteissä oli Oulun Uinti pistein 243 ja kolmantena Uinti Turku pistein 210.

Kaikki viimeisen kisapäivän tulokset:

Jakso 7 | Jakso 8

Mitalitaulukko

Mitalitaulukko - nuoret

Seurapisteet

Seurapisteet - nuoret

SM-kisojen kuvat käytettävissä vapaasti kisaviestinnässä. Kuvakreditit: Uimaliitto/Teemu Moisio