Hämeenlinnan Uimaseura on uusi lasten ja nuorten tähtiseura

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT 13.2.2023

Hämeenlinnan Uimaseura on Uimaliiton 21. tähtiseura. Hämeenlinnan Uimaseura on vuonna 1912 perustettu uintiurheilun erikoisseura. Sen toimintaan kuuluvat kilpauinti, harrasteuinti, uimakoulutoiminta, uimahypyt sekä aikuisten kurssitoiminta.

Hämeenlinnassa lasten ja nuorten tähtimerkkiä lähdettiin työstämään jo vuonna 2020.

– Prosessi oli melko pitkä, sillä meillä se kesti noin 2,5 vuotta. Tähän mahtui hallituksen vaihtuminen sekä korona-aika ja sen tuomat uudet toimintamallit, sanoo Hämeenlinnan Uimaseuran toiminnanjohtaja Juuso Rantanen.

Seura auditoitiin tammikuussa 2023 ja tähtimerkki luovutettiin HäUS GP-kilpailun yhteydessä sunnuntaina 12. helmikuuta. Tähtimerkkiä olivat vastaanottamassa toiminnanjohtaja Juuso Rantanen, puheenjohtaja Jouni Luopajärvi ja kurssivastaava Iina Salonen sekä joukko nuoria uimareita.

– Tähtiseurapolulle lähteminen paljasti meille, kuinka 90-luvulla olimme meidän toimintamalleissamme. Olimme jämähtäneet todella kauas siitä, mitä seuratoiminnan nykypäivänä pitäisi olla. Siihen tästä oli suurin apu. Saimme hallituksen aktiivisemmin mukaan toimintoihin ja sitä kautta myös taloutemme paremmalle tolalle. Auditoinnin kautta olemme uskaltaneet lähteä tekemään muutoksia ja muutosten tahti onkin ollut suuri viimeisen vuoden aikana, Rantanen kertoo.

Työtä tähtimerkin eteen teki useampi henkilö. Päätöksen polulle lähtemisestä teki edellinen hallitus ja käytännön työtä jatkoi nykyinen hallitus.

– Yhtenä suurimmista tekijöistä täytyy mainita Viskarin Piia sekä Linnan Katariina hallituksen puolelta. Entinen kurssivastaavamme Niina Heikkilä teki myös ison työn kurssipuolen asioiden kanssa. Minun lisäksi tässä on isosti ollut mukana Mäkäläisen Jari sekä Iina Salonen, Rantanen sanoo.

Seurassa keskitytään nyt auditoinnissa esiin tulleisiin asioihin

– On hienoa, että saimme ison prosessin nyt päätökseen. Olemme löytäneet kohdat, mitä pitää kehittää ja missä ollaan jo hyviä. Nämä tulee pitää myös jatkossa kunnossa. Isoin työ on tehty ja nyt voidaan keskittyä enemmän niihin tiettyihin asioihin, mitkä nousivat prosessin aikana esille, kertoo seuran kurssivastaava Iina Salonen.

– Tähtimerkki on osoitus siitä, että tämänkin kokoisessa seurassa pystytään tekemään laadukasta työtä lasten ja nuorten parissa. Peruslaadukkaalla päivittäisellä työllä on mahdollista saavuttaa tämä merkki, eikä se ole sen ihmeellisempi temppu, toiminnanjohtaja iloitsee.

Paljon onnea Hämeenlinnan Uimaseura!