Martta Ruuska huiman tuloskehityksen siivittämänä EM-kilpailuihin

#TARINA #UINTI 11.5.2021

Martta Ruuskan vahva kevät toi lopulta paikan EM-joukkueessa

Mäkelänrinteen uintikeskus. Helsinki Swim Meet. Naisten 200 metrin rintauinnin finaali on juuri päättynyt.

Swimming Jyväskylän Martta Ruuskan nimi komeilee tulostaululla Unkarin Eszter Békésin jälkeen toisena. Kello on pysähtynyt aikaan 2:28.04, joka alittaa Tokion olympialaisten B-rajan. Finaalissa Ruuskan vierellä uivat Békésin lisäksi Jenna Laukkanen ja Katinka Hosszú. Aamun alkuerissä kovaa kilpailijajoukkoa täydensi myös ikätoveri ja kilpasisko Laura Lahtinen.

17-vuotias uimari oli huippusuorituksen jälkeen luonnollisesti tyytyväinen.

– Oli kyllä tosi hyvä fiilis. Molemmat päivän uinnit olivat tosi helpon tuntuisia. Pystyin menemään sellaisella vauhdinjaolla kuin halusin. Eka finsta (50 metriä) rennon kova, kolme seuraavaa mahdollisimman tasalaatuisia. Eli ei kiihdytetä loppua kohti, mutta ei saa hyytyäkään, Ruuska kertoo.

– Uinti itsessään oli tosi hyvää. Startti ja läpivedot ovat minun heikkouteni. Kun katsoo videolta niin huomaa, että muut ottavat käännösten jälkeen kiinni, Ruuska jatkaa analysointia.

Ruuska on parantanut omaa ennätystään pitkällä radalla 200 metrin rintauinnissa viime marraskuun jälkeen yli viidellä sekunnilla. Täysin yllätyksenä Helsinki Swim Meetin suoritukset eivät tulleet.

– Olen osannut odottaa, että tulee parannuksia. Treeneissä on kulkenut tosi hyvin, mutta totta kai vähän yllättää noin isot parannukset ennätyksiin.

Tekniikka osui kohdilleen viime kesänä

Ruuskan uintiura on kulkenut melko perinteistä polkua. 6-vuotiaana uimakouluun ja kilpauinnin pariin 10-vuotiaana. Oma seura on alusta asti ollut Swimming Jyväskylä.

– Hiihtoa harrastin myös kolme vuotta, mutta sitten treenit olisivat alkaneet mennä päällekkäin ja uinti oli kivempaa varmaankin siksi, että pärjäsin siinä paremmin kuin hiihdossa. Nautin uinnissa siitä, että treeneissä pääsee haastamaan itseään ja kilpailuissa näkee treenien tuloksen, uimarilupaus kertoo.

Ruuska ei ollut nuorisomaajoukkueiden tähti, ja kehittyminen on ollut uralla tasaista. Keskusteltaessa koronavuoden vaikutuksista ja Ruuskan uraan eniten vaikuttaneista valmentajista voi löytää syitä viimeisen puolen vuoden tuloskehitykseen.

– Sain viime kesänä tekniikan toimimaan tosi hyvin. Kuivaharjoittelua on koronan vuoksi ollut ehkä vähän vähemmän, kun salit ovat olleet välillä kiinni. Uimahalli on ollut puolestaan yleisöltä kiinni, niin ratatilaa on ollut hyvin, Ruuska sanoo.

Krisse Mäkisen kanssa meni myös tosi hyvin ja tulokset paranivat, Ruuska kehuu viime vuonna Swimming Jyväskylässä valmentanutta Mäkistä.

Suuntaviivat oman suoritustason kehittämiseen edelleen ovat selvät.

– Startti ja läpivedot ovat parannuskohteita, kuten aiemmin sanoin. Nopeutta pitää pystyä myös parantamaan, jotta 100 metriä tulisi paremmin. 200 metriä pitää pystyä aloittamaan kevyemmin niin jää voimia loppuun.

– 200 metriä on ehdottomasti ykköslaji ja 100 metriä hyvä kakkoslaji. Minun tekniikkani sopii parhaiten 200 metrille. Siinä voi lähteä liu’utellen, 100 metrillä pitää taas olla kova aloitus, rintauimari kertoo.

Ruuskan tekniikka loksahti kohdalleen viime kesänä. Kehitettävää on startissa ja läpivedoissa.

EM-kilpaluissa tavoite välierissä

Maanantaina 17. toukokuuta alkavat Budapestin pitkän radan EM-kilpailut ovat Ruuskan ensimmäiset kansainväliset arvokilpailut hänen urallaan. Toinen ensikertalainen Suomen EM-joukkueessa on rintauimari Siiri Einiö.

Pelkälle opintomatkalle Ruuska ei ole lähdössä. Siitä kertoo päämatkalle asetettu tavoite.

– Tavoite on tehdä omia ennätyksiä ja 200 metrillä haluan välieriin.

Pidemmälle tulevaisuuteen Ruuska katsoo uinnin ehdoilla. Lukiota on jäljellä vielä pari vuotta ja sen jälkeiset suunnitelmat ovat auki. Puheissa nousevat esiin niin olympialaiset, ammattilaisliiga ISL kuin Suomen ennätyksetkin.

– Tavoite on olla Pariisin olympialaisissa 2024 ja myös uida Suomen ennätys jossain kohtaa. ISL:ää olen seurannut jonkun verran ja voisin kuvitella, että sen merkitys tulee kasvamaan entisestään. Jos uinti kulkee, en näe mitään esteitä, ettenkö voisi keskittyä vain uimiseen tulevaisuudessa, Ruuska päättää.

Uinnin EM-kilpalut suorana Yle TV2 sekä Yle Areena:

17.5 10.55- Areena / 19.00-20.30 TV2
18.5 10.55- Areena / 19.00-20.45 TV2
19.5 10.55- Areena / 19.00-21.05 TV2
20.5 10.55- Areena / 18.58-20.35 TV2
21.5 10.55- Areena / 18.55-21.00 TV2
22.5 10.55- Areena / 19.00-20.45 TV2
23.5 10.55- Areena / 18.55-20.30 TV2

Seuraa kisatapahtumia myös Uimaliiton Twitterissä @uimaliitto ja Instagramissa @swimmingfinland

Henkilöt

Martta Ruuska