In memoriam: Olympiavalmentaja Olavi "Opa" Lehtinen

Olavi ”Opa” Lehtinen

s. 7.9.1940
k. 13.5.2023

Koko Suomen uinnissa ja erityisesti lahtelaisessa uintimenestyksessä vaikuttanut valmentaja Olavi ”Opa” Lehtinen menehtyi pitkään sairauteen 13. toukokuuta 2023.

Lehtinen aloitti valmentajan uransa vuonna 1961. Hänen valmennettavat kauhoivat yli 270 SM-mitalia. Lehtinen teki erityisen pitkän valmentajauran Lahden Kalevassa. Hänen valmennettavista uimareista ensimmäisen Suomen Mestaruuden saavutti Juhani Lehtinen vuonna 1966.

Lehtinen toimi vuosina 1989-2012 Lahden Kalevan ja Lahden Uimaseuran kanssa yhteistyössä tehdyn ”ykkösryhmän” valmentajana nk. LaKa & LaUS -allianssi. Allianssin aikaiset Lehtisen valmennettavat kauhoivat SM-mestaruuksia ja -mitaleja sekä edustivat maataan maajoukkueissa Olympia-, MM- ja EM- sekä PM-kisoissa. Hän jatkoi valmennustyötä Lahden Kalevassa aina vuoteen 2020 saakka.

Lehtisen suurimmat valmennukselliset saavutukset koettiin vuonna 1993, kun hänen valmennettavansa ja oma poikansa Petteri Lehtinen kauhoi Mallorcan Lyhyen radan MM-kilpailuissa pronssille 400 metrin sekauinnissa. Petteri menestyi myös vuotta aiemmin eli vuonna 1992 Barcelonan Olympialaisissa uiden 400 metrin sekauinnin B-finaalissa neljänneksi, loppusijoituksen ollessa 12. Lehtisen valmennettavista Petterin lisäksi Paula Harmokivi osallistui vuoden 1996 Atlantan Olympialaisiin.

Vuonna 2001 Lehtinen palkittiin Maailman Uintivalmentajayhdistyksen tunnustuspalkinnolla pitkäaikaisesta uintivalmennustyöstä. Menestyksellinen valmennustyö huomioitiin myös Opetusministeriössä, joka myönsi vuonna 2006 Suomen liikuntakulttuurin ja urheilun ansiomitalin kullatuin ristein. Keväällä 2023 hänet nimettiin Suomen Uintivalmentajat ry:n ”Hall of Fame”:iin, mihin nimetään uransa lopettaneita uintivalmentajia, joiden uimarit ovat menestyneet Olympialaisissa tai MM-kisoissa.

Valmentajana Lehtinen oli vaativa, mutta reilu ja hänelle oli tärkeää, että nuoret harrastivat ja tulivat mukaan uinnin pariin. Uinnin ulkopuolella hän oli hieman ujohko, mutta paremmin ihmisiin tutustuttuaan, hänestä kuoriutui oikein huumorintajuinen seuramies. Hänen omiin harrastuksiinsa kuuluivat mm. viinituntemus, musiikkikonserteissa käyminen, lentopallon pelaaminen ja hiihtäminen.

Lahden Kalevan julkaiseman muistokirjoituksen voit lukea täältä: https://www.lahdenkaleva.fi/