In memoriam: Olli Paakkola

Olli Paakkola Uimaliiton seurajohtajatilaisuudessa 1988

Olli Paakkola

21.4.1930–16.8.2019

Olli Paakkola oli Suomen uintiurheilun suuria vaikuttajia, merkittävä kansallinen uintijohtaja, maineikas uintivalmentaja, osaava uintituomari ja asioihin paneutuva Suomen Uimaliiton liittohallituksen jäsen.

Olli Paakkolan ura uinnin piirissä lähti käyntiin vuonna 1974, jolloin hän osallistui vaimonsa Kristinan kanssa Vantaan Uimareiden vanhempainiltaan. Tilaisuudessa pariskunta saatiin houkuteltua mukaan vapaaehtoistoimintaan. Työmatka kaukomaille siirsi työn alkua vuoteen 1975, jolloin valmennustyö pienten uimareiden kanssa alkoi. Vuonna 1977 Paakkola valittiin Vantaan Uimareiden puheenjohtajaksi ja pesti kesti seitsemän vuotta. Samalla Kristina oli pestattu sihteeriksi.

Vuonna 1980 Olli sukelsi liiton toimintoihin, kun yhteistyö silloisen Uimaliiton päävalmentajan John Cramerin kanssa alkoi. Yhdessä he muokkasivat liiton valmennusjärjestelmää.

Vantaalle syntyi uusi uimaseura, Poseidon, jonka puheenjohtajana Olli toimi vuosina 1992-1995. Hallinnollisten tehtävien ohella hän jatkoi valmennustyötä, ja Ollin ja Kristinan ryhmissä on vuosien saatossa treenannut lukuisa määrä nuoria. Myös menestystä syntyi. Kirkkaimpana tähtenä Janne Vermasheinä. Ollin tytöt pärjäsivät myös hyvin Jaana Sinervuon johdolla.

Yksi Ollin erikoisalueista olivat säännöt. Häntä kutsuttiin usein uinnin sääntöprofessoriksi. Hän käänsi uinnin säännöt usean vuoden ajan ja osasi ne käytännössä ulkoa.

Olli oli sitoutunut tehtäviinsä ja oli uupumaton järjestöihminen. Tehtävät ja ansiomerkit vahvistavat Olli Paakkolan laajan työn:

• A-valmentaja vuodesta 1981
  • Suomen Uimaliiton hallituksen jäsen 1980, 1991-1993 ja 1995-1996.
  • Suomen Uimaopetus ja Hengenpelastusliiton hallituksen jäsen 1981-1986 ja 1992-1995.
  • Kansainvälisenä tuomarina (FINA) hän toimi 1986-2002 osallistuen tuomaritehtäviin kymmenissä arvokilpailuissa.

Ollille myönnettiin Suomen Liikuntakulttuurin ja urheilun ansiomitali kullatuin ristein ja kutsuttiin Suomen Uimaliiton kunniajäseneksi vuonna 2006. Siviilissä Olli teki vaativan työuran Säteilyturvakeskuksessa. Olli Paakkolan positiivista, energistä ja luovaa työtä jäämme kaipaamaan. Ollin mielifraasi oli, varsinkin kun hän oli johonkin tyytyväinen, "aika veikeätä".

Teksti: Rolf Mikkola

Asiasanat