In memoriam: Maajoukkuevalmentaja Matti Hokkanen on poissa

#TARINA #UINTI 10.7.2020

Tamperelaissyntyinen Matti Hokkanen kuoli Tampereella 74-vuotiaana. Kuva: Uimaliitto

Tamperelaisessa uinnissa vaikuttanut valmentaja ja uimari Matti Hokkanen menehtyi pitkään sairauteen 5. kesäkuuta 2020, vajaan kuukauden ennen 75-vuotispäiväänsä.

Tampereen Uimaseuran menestyksen ensimmäinen aikakausi oli pitkälti Hokkasen osaamisen ansiota. TaUS voitti ensimmäisen Kalevan maljansa vuonna 1975 ja hallitsi Suomen uintia koko 1970-luvun lopun.

Matti Hokkanen palveli uintia myös kansallisella tasolla. Hänet nimitettiin maajoukkuevalmentajaksi jo vuonna 1973, ja hän oli mukana maamme kärkiuimareiden valmennuksessa aina 1980-luvun lopulle asti. Maajoukkuetehtäviensä puolesta hän oli mukana uinnin pitkän radan MM-kilpailuissa vuodesta 1973, ja jatkoi kisakiertuettaan myös omatoimisesti ja kansainvälisten verkostojen kutsumana maajoukkuetehtävien päätyttyäkin, kunnes vuonna 2015 ei enää lähtenyt perinteisille MM-kisaretkilleen.

Aamulehti sekä Uinti Tampere (entinen TaUS ja Koovee) ovat julkaisseet Matti Hokkasesta ystävänsä Ari Arkian kirjoittaman muistokirjoituksen, jonka voit lukea UiTa:een nettisivuilta.

Asiasanat

In memoriam