Avovesiuinnin SM-mitaleista kisattiin Raaseporissa

#UUTINEN #UINTI 9.8.2021

SM-mitaleista uitiin kirkasvetisessä Kullaanjärvessä. Kuva: Russell Wilfred

Avovesiuinnin SM-kilpailut järjestettiin lauantaina Raaseporissa Urheiluopiston Kisakeskuksessa. Tapahtuman järjestäjinä olivat Uimaliitto, Ekenäs Simsällskap, Kisakeskus ja Uimalla Yli.

Naisten ja miesten SM-mitaleista kisattiin kolmen kilometrin matkalla sarjoissa yleinen, nuoret 14–18, masters 35–49 sekä masters 50+.

Miesten yleisen sarjan voittoon ui Turun Urheiluliiton Jesper Lietzén ja naisten yleisen sarjan sekä tyttöjen 14–18-sarjan voiton vei Cetuksen Louna Kasvio. Poikien 14–18-sarjan voitti Waldemar Palombi.

Masters 35–49-sarjassa voittoon uivat miehissä Simmis Wandan Markus Salmela ja naisissa Salon Uimareiden Anna Nummi. 50+-sarjassa SM-kultaa uivat miehissä Cetuksen Petri Ratala ja naisissa Cetuksen Mari Kasvio.

Kaikki tulokset löydät täältä.

Lisäksi Raaseporissa oli mahdollista kisata kuntosarjassa 750 metrin ja 3 kilometrin matkalla.

SM-kilpailut järjestettiin nyt ensimmäistä kertaa Kisakeskuksessa, joka tarjosi hienot ja toimivat puitteet tapahtumalle. SM-mitaleista uitiin kirkasvetisessä Kullaanjärvessä.

–  Tapahtuma onnistui hienosti ja tunnelma oli lämminhenkinen. Sää poikkesi siitä, mihin tänä kesänä on totuttu, mutta avovesiuinnin suola on erilaiset olosuhteet ja kilpailijat pääsivät kokemaan kunnon aallokkoakin. Kaikissa sarjoissa mestarit olivat ylivoimaisia, mutta mitalisijoista nähtiin tiukkoja loppukirejä, Uimaliiton aikuisliikunnan kehittäjä Krista Terämaa kertoo.

Avovesiuinnin SM-kilpailut järjestetään myös ensi vuonna Kisakeskuksessa.

– Tavoitteenamme on saada ehdottomasti vähintään 100 osallistujaa mukaan ensi vuonna. Yhteistyö Kisakeskuksen kanssa on sujunut todella vaivattomasti, iso kiitos kuuluu heille ja mukana järjestelyissä olleille Ekenäs Simsällskapille ja Uimalla yli ry:lle.

Uimaliiton tavoitteena on lisätä avovesiuinnin näkyvyyttä ja kasvattaa harrastajamäärää tapahtumallisuuden kautta.

– Haluamme lisätä avovesiuintitapahtumien ja kilpailuiden määrää ja saada lajin pariin lisää harrastajia. Olemme siinä onnellisessa asemassa lajia ajatellen, että olosuhteita on tarpeeksi ja avovesiuinnin luonteeseen kuuluen ne tarjoavat erilaisia elämyksiä harrastajille. Turvallisuus on yksi lajin tärkeimpiä tekijöitä ja siksi tavoitteenamme on luoda myös turvallisen tapahtuman käsikirja, Terämaa kertoo.

Asiasanat

avovesiuinti