Paramaajoukkue

Parauinnin maajoukkue on integroitu Uimaliiton maajoukkueryhmiin, joiden tavoitteena ovat olympialaiset ja paralympialaiset vuonna 2024. Maajoukkuetoiminnasta vastaa parauinnin päävalmentaja Jari Nordblom.

Oikeudet muutoksiin pidätetään

Parauinnin A-maajoukkue

NIMI S.V. SEURA VALMENTAJA
Nader Khalili 2001 VUS-VSS

Karl Lydman

Natalie Örnkvist 1979 Ålands Simförening

Parauinnin B-maajoukkue

NIMI SV SEURA VALMENTAJA
Ronja Hampf 2002 HSS Jessica Hölttä

Nuorten maajoukkue

Parauinnin nuorten maajoukkue määräytyy Paralympiakomitean Tulevaisuuden tähdet ryhmän mukaan. Tulevaisuuden tähdet on Paralympiakomitean koordinoima monilajiryhmä, johon valinnat tekee Paralympiakomitea lajiliiton suosituksesta. Tulevaisuuden tähdet ryhmään vuodelle 2023 valittiin:

NIMI SV SEURA VALMENTAJA
Aukusti Paakkala 2003 Kangasalan Kuohu Tony Eriksson
Pipsa Salokangas 2007 PUS Eetu Karvonen

Maajoukkueiden valintakriteerit:

• Parauinnin A-maajoukkueen valintakriteereinä ovat vuoden 2023 parauinnin MM-kilpailujen MQS raja.
  • B-maajoukkueen valintakriteereinä vuoden 2024 parauinnin EM-kilpailujen MQS-raja.
  • Parauinnin nuorten maajoukkue määräytyy Paralympiakomitean Tulevaisuuden tähdet ryhmän mukaan.

Paramaajoukkueiden valintakriteereihin, toimintaan ja toimintasääntöihin voit tutustua tarkemmin tästä (pdf).

• Suomen uintiurheilumaajoukkueisiin voidaan valita vain Suomen kansalaisuuden omaavia urheilijoita. Kaikkien liittojohtoisten valintojen ja kutsujen yhteydessä varmistetaan Suomen kansalaisuus. Jos urheilija on muun maan kansalainen ja hän asuu Suomessa säännöllisesti sekä harjoittelee suomalaisessa uimaseurassa ja hän saavuttaa maajoukkuetoimintaan asetetut valintakriteerit, niin hänelle voidaan antaa mahdollisuus osallistua leiritoimintaan lisäpaikalla uimarina.
  • Kansainvälisten kilpailuiden osalta kilpailuihin voidaan valita ainoastaan Suomen kansalaisia sekä kaksoiskansalaisia, jotka ovat valinneet urheilijakansalaisuudeksi Suomen kansalaisuuden.