Paramaajoukkue

Parauinnin maajoukkue on integroitu Uimaliiton maajoukkueryhmiin, joiden tavoitteena ovat olympialaiset ja paralympialaiset vuonna 2024. A- ja B-paramaajoukkueen vuoden 2022 tavoite ovat MM-uinnit Madeiralla, Portugalissa. Maajoukkuetoiminnasta vastaa parauinnin päävalmentaja Jari Nordblom.

Oikeudet muutoksiin pidätetään

Parauinnin A-maajoukkue

NIMI S.V. SEURA VALMENTAJA
Leo Lähteenmäki 1991 PUS Eetu Karvonen
Jenna Rajahalme 2002 UiTa Saga Valtonen
Henrik Krogius 1998 JUK Jari Nordblom

Parauinnin B-maajoukkue

NIMI SV SEURA VALMENTAJA
Nader Khalili 2001 VUS-VSS Karl Lydman

Nuorten maajoukkue

Parauinnin nuorten maajoukkue määräytyy Paralympiakomitean Nuorten Paralympiaryhmän mukaan. Nuorten paralympiaryhmä on Paralympiakomitean koordinoima monilajiryhmä, johon valinnat tekee Paralympiakomitea lajiliiton suosituksesta. Nuorten ryhmään vuodelle 2022 valittiin:

NIMI SV SEURA VALMENTAJA
Ilmari Laitila 2003 Cetus Olli Sippola
Verneri Eronen 2002 Aalto Mikko Kaidesoja
Daniela Sohlman 2005 HU Ilari Aalto
Ronja Weckström 2005 HU Ilari Aalto

Maajoukkueiden valintakriteerit:

• Parauinnin A-maajoukkueen valintakriteereinä ovat vuoden 2022 parauinnin MM-kilpailujen MQS-rajat.
  • B-maajoukkueen valintakriteereinä vuoden 2021 parauinnin EM-kilpailujen MQS-rajat.
  • Parauinnin nuorten maajoukkue määräytyy Paralympiakomitean Nuorten Paralympiaryhmän mukaan.

Paramaajoukkueiden valintakriteereihin, toimintaan ja toimintasääntöihin voit tutustua tarkemmin tästä (pdf).

• Suomen uintiurheilumaajoukkueisiin voidaan valita vain Suomen kansalaisuuden omaavia urheilijoita. Kaikkien liittojohtoisten valintojen ja kutsujen yhteydessä varmistetaan Suomen kansalaisuus. Jos urheilija on muun maan kansalainen ja hän asuu Suomessa säännöllisesti sekä harjoittelee suomalaisessa uimaseurassa ja hän saavuttaa maajoukkuetoimintaan asetetut valintakriteerit, niin hänelle voidaan antaa mahdollisuus osallistua leiritoimintaan lisäpaikalla uimarina.
  • Kansainvälisten kilpailuiden osalta kilpailuihin voidaan valita ainoastaan Suomen kansalaisia sekä kaksoiskansalaisia, jotka ovat valinneet urheilijakansalaisuudeksi Suomen kansalaisuuden.