Uinnin maajoukkue nimetty – huippuryhmään yhdeksän urheilijaa

#UUTINEN #UINTI 14.1.2021

Uinnin maajoukkueet vuodelle 2021 on nimetty. Uinnin ja parauinnin maajoukkueet kokonaisuudessaan voit katsoa täältä. Keväälle 2021 valitut uinnin nuorten maajoukkueen näet täältä ja Ikäkausimaajoukkueen täältä.

Maajoukkueen huippuryhmään valitaan vuosittain OKM:n ja Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikön tukiurheilijat. Vuoden 2021 huippuryhmään kuuluvat Mimosa Jallow, Jenna Laukkanen, Matti Mattsson, Ida Hulkko, Ari-Pekka Liukkonen ja Laura Lahtinen, ja parauinnin huippuryhmään Leo Lähteenmäki, Antti Latikka ja Nader Khalili.

Maajoukkuetoiminnan tavoitteena on antaa työkaluja ja herättää ajatuksia uimareiden päivittäisen valmennuksen kehittämiseen, luoda yhteisöllisyyttä sekä mahdollistaa erilaisten treenivastusten kanssa harjoittelemisen maajoukkueen tapahtumissa.

– Maajoukkuetoiminnan tulee tukea ja palvella uimari-valmentaja-pareja, sillä nimenomaan päivittäinen tekeminen on keskeisessä osassa kehitystä. Tietenkin maajoukkuetoimintaan kuuluu myös esimerkiksi erilaisia testejä, joiden tavoitteena on antaa uutta tietoa ja tukea näin uimarin matkaa huipulle, huippu-uinnin valmennuspäällikkö Tommi Pulkkinen avaa.

Uinnin huippuryhmän tavoitteena ovat olympialaiset sekä paralympialaiset. Maajoukkueen ja presenioreiden tavoitteena ovat EM- ja MM-kilpailut.

– Maajoukkueen tavoitteet ovat kansainvälisissä arvokilpailuissa, ja toiminta tukee uimareiden valmistautumista näihin ja antaa työkaluja huipulle pääsemiseen, Pulkkinen jatkaa.

Nuorten maajoukkueen päätavoitteena ovat nuorten EM-kilpailut.

– Nuorten maajoukkueessa opitaan, mitä huippu-urheilijaksi kasvaminen tarkoittaa ja minkälaisia on urheilijan elämäntavat. Asiantuntijapalvelut, kuten psykologit ja fysioterapeutit ovat tärkeässä roolissa, jotta voidaan lisätä tietoutta ja kokonaisvaltaista ymmärrystä, nuorten valmennuksen kehittäjä Marjoona Teljo kertoo.

Leireillä on tärkeä rooli nuorten maajoukkuetoiminnassa, mutta tavoitteena on lisätä myös yhteydenpitoa tapahtumien välillä.

– Toisten uimareiden tapaaminen ja yhdessä harjoitteleminen ovat tärkeitä asioita. Toiminnan täytyy kuitenkin olla myös kokonaisvaltaista ja yksilöiden tarpeita huomioivaa, Teljo sanoo.

Myös Ikäkausimaajoukkueessa leireillä on suuri merkitys.

– Ikäkausimaajoukkueessa luodaan mahdollisuuksia ja valmiuksia tulevaisuuden kovaan harjoitteluun, Teljo sanoo.

Joukkueet kansainvälisiin arvokilpailuihin valitaan erikseen. Aikarajat ja valintakriteerit löytyvät täältä. Kazanin lyhyen radan EM-kilpailuiden naisten 200 ja 400 metrin sekauinnin aikarajoissa on ollut virhe, joka on nyt korjattu. Uimaliitto pahoittelee tekemäänsä virhettä.

Lisätietoja:
Tommi Pulkkinen