Nuoret hallitsivat naisten 200 metrin rintauintia SM-Uinneissa

#UUTINEN #UINTI 18.6.2021

200 metrin rintauinnin Suomen mestaruus oli Martta Ruuskalle ensimmäinen aikuisten tasolla.

Pitkän radan SM-Uintien toinen kilpailupäivä toi jälleen uusia Suomen mestareita.

Naisten rintauinnin 200 metrillä Suomen mestaruuden vei Swimming Jyväskylän 18-vuotias Martta Ruuska ajalla 2:29.46. Suomen mestaruus oli Ruuskalle ensimmäinen aikuisten tasolla.

Hopeaa nappasivat Oulun Uinnin 17-vuotias Pinja Taskila ja 15-vuotias Lotta Moilanen samalla ajalla 2:34.64. 200 metrin rintauinti oli siis nuorten juhlaa. Ruuska oli luottavaisin mielin tulevaisuudestaan:

– Lupaa hyvää tulevaisuuteen, kun olen nyt pystynyt vakiinnuttamaan perustason alle 2:30.00, niin siitä tästä on hyvä lähteä parantamaan aikoja, Ruuska kertoo.

TaTU Tampereen sprintterit Ida Hulkko ja Veera Kivirinta aloittivat 200 metrin rintauinnin todella kovaa ja tulivatkin reilussa johdossa 50 metrin väliaikaan, mutta Ruuska piti oman uintinsa ja otti jo 100 metrin kohdalla sprintterit kiinni.

– Tuntui ainakin siltä, että jaksoin loppuun asti, vaikka ensimmäisellä finstalla (50m) vähän lähdin hätiköimään liikaa. Tiesin, että he (Hulkko ja Kivirinta) aikovat lähteä kovaa ja yritin keskittyä vain omaan uintiin, Ruuska kommentoi.

Fanny Teijonsalo ui Suomen mestaruuteen kahdessa lajissa

Cetus Espoon Fanny Teijonsalo ui Suomen mestaruudet sekä 100 metrin perhosuinnissa että päämatkallaan 50 metrin vapaauinnissa. 100 metrin perhosuinnissa Teijonsalo pysäytti kellon aikaan 1:00.81 ja 50 metrin vapaauinnissa aika oli 25.14.

– Tosi hyvältä tuntui uinnit ja Suomen mestaruudet tuntuvat aina hyvältä. Satasen perhonen oli omaan perustasoon tosi hyvä, vaikkei siihen olla tällä kaudella pystytty niin paljon panostamaan. Finstan vapaauinti oman parhaan tuntumaan, niin tosi tyytyväinen olen tämän päivän uinteihin, Teijonsalo kertoo.

100 metrin perhosuinnin voitto tarkoitti Teijonsalolle sitä, että hänestä tuli jo 40-kertainen Suomen mestari ja 50 vapaauinnin voitto nosti saldon jo 41:een.

– Tasaluvut on aina siistejä ja etenkin 50 metrin vapaauinti, kun siitä ei ollut Suomen mestaruutta. Nyt voi virallisesti sanoa, että olen Suomen nopein. Täällä pystyi ilman herkistelyä uimaan näin kovaa ja seuraavaksi sellainen viikko vielä kovaa treeniä, kunnes lähdetään tekemään kuntohuippua kohti Tokion olympialaisia, Teijonsalo sanoo.

Ronny Brännkärrille ensimmäinen aikuisten Suomen mestaruus

Miesten 100 metrin selkäuinnissa Kemin Työväen Uimareiden Ronny Brännkärr otti ensimmäisen aikuisten Suomen mestaruutensa ajalla 57.21 ennen HSS:n Niki Karlssonia ja Joensuun Uimaseuran Akseli Kontiaista. Brännkärr ei ollut aikaansa tyytyväinen, mutta oli iloinen Suomen mestaruudesta.

– Hyvältä tuntuu, vaikkei aika ollutkaan kummoinen. On aina kiva olla ykkösenä maalissa. Uinti oli paljon raskaampi kuin aamulla. Onneksi saatiin hyvä uinti, kun Niki (Karlsson) antoi hyvää painetta, niin se oli hauskaa.

Miesten 4x200 metrin vapaauintiviestissä Helsingfors Simskällskap 1 (Lassi Haimi, Lari Tumanoff, Davin Lindholm ja Aku Kaila) ui SM-kultaa uudella nuorten Suomen ennätyksellä 7:42.29.

Suomen mestaruuden Helsinkiin vienyt seura otti kaksoisvoiton, kun Simskällskap 2 (Waldemar Palombi, Marcus Forsel, Niki Karlsson ja Aleksi Matias Koprinen) ui toiseksi ajalla 7:56.48. Kolmanneksi ui Oulun Uinti 1.

Naisten 1500 metrin vapaauinnissa nähtiin niin ikään nuori mestari, kun Cetus Espoon Louna Kasvio voitti kisojen toisen aikuisten Suomen mestaruutensa ajalla 17:19.85. B-rajan jo aikaisemmin alittanut Kasvio alitti samalla Rooman nuorten EM-uintien A-rajan reilusti yli kahdella sekunnilla.

Miesten 400 metrin sekauinnissa toiseksi tullut Helsingfors Simskällskapin Aleksi Matias Koprinen alitti NEM-kisojen B-rajan ajalla 4:31.02. Voiton vei Turun Urheiluliiton Jesper Lietzén ajalla 4:29.14.

Vaasan Uimaseura parauimari Nader Khalili ui perjantaina jopa kolme Suomen mestaruutta. Khalili otti SM-kultaa 200 metrin vapaauinnissa, 50 metrin perhosuinnissa sekä 100 metrin selkäuinnissa.

Katso kaikki perjantain SM-tulokset täältä. Kaikki perjantain SM-mitalistit näet täältä.

SM-Uinnit jatkuvat aina sunnuntaihin asti. Katso lauantain ohjelma täältä.

Kirjoittaja: Valtteri Moisio

Kirjoittaja on Laajasalon opiston urheilujournalismin opiskelija. Uimaliitto tekee yhteistyötä Laajasalon opiston kanssa.

Asiasanat

SM-kilpailut