Petra Ansaranta ja Davin Lindholm ovat kiitollisia Valmennuskeskuksen tarjoamista palveluista

#UUTINEN #UINTI 14.12.2021

Sekä Lindholm että Ansaranta ovat mukana 16.–19.12.2021 lyhyen radan Suomen mestaruuskilpailuissa Espoossa.

Valtakunnallinen huippu-uinnin Olympiavalmennuskeskus (Helsinki Swimming Academy) aloitti toimintansa elokuussa. Olympiavalmennuskeskuksen keskeisenä tavoitteena on taata uimarille mahdollisimman hyvät olosuhteet, joissa urheilija voi kasvaa ja kehittyä turvallisessa ympäristössä kohti uinnin kansainvälistä huippua.

Petra Ansaranta ja Davin Lindholm kuuluvat Valmennuskeskuksen uimareihin. Ansaranta muutti syksyllä Oulusta Helsinkiin ja opiskelee Lindholmin tavoin Mäkelänrinteen urheilulukiossa toista vuotta.

Ansaranta on tyytyväinen päätökseensä muuttaa Etelä-Suomeen ja hakea Olympiavalmennuskeskukseen.

– Iso muutoshan se oli, mutta olen positiivisesti yllättynyt, miten hyvin olen sopeutunut. Asun Urhea-kodissa, jossa kaikki palvelut ovat lähellä sekä kaikilta saa apua. Mitään isoja ongelmia ei ole tullut ja muutos on ollut lopulta aika helppo, Ansaranta kertoo.

Oulun Uintia edustava Ansaranta viihtyy loistavasti Valmennuskeskuksessa. Hän tunsi urheilijoista ennestään Lindholmin ja Laura Lahtisen ja on saanut myös uusia kavereita.

Oman kimppakämppänsä Ansaranta jakaa Simmiksessä uivan urheilijan kanssa ja nauttii, kun saa asua samaa lajia edustavan ihmisen kanssa.

Hyvä tiedonkulku ja avoimuus helpottavat urheilijan arkea

Olympiavalmennuskeskuksen uimarit harjoittelevat Mäkelänrinteen Uintikeskuksessa ja tänä vuonna valmistuneella Urhea-kampuksella. Tärkeässä osassa Olympiavalmennuskeskuksen toimintaa ovat asiantuntijapalvelut.

Asiantuntijoihin kuuluvat muun muassa lääkäri, fysioterapeutti, uraohjaaja ja psykologi. Toiminnasta ja valmennuksesta vastaa päävalmentaja Matti Mäki yhdessä kolmen muun uintivalmentajien kanssa.

– Kaikki ovat ottaneet minut todella hyvin vastaan ja palvelut ovat toimineet loistavasti. Olen saanut hyvin apua muun muassa ravintovalmentajalta ja fysioterapeutilta, Oulun Uintia edustava Ansaranta kertoo.

Niin Mäen kuin uimareidenkin puheissa korostuu asiantuntijoiden hyvä tiedonkulku ja avoimuus. Ansaranta ja Lindholm ovat kiitollisia asiantuntijoiden ja valmentajien avoimesta keskusteluyhteydestä.

– Riittää kun vain menemme paikalle ja kerromme asiamme. Sen jälkeen asiantuntijat juttelevat keskenään ja meidän ei itse tarvitse kertoa jokaista asiaa kaikille erikseen, Ansaranta ja Lindholm kiittelevät.

Lindholmin tavoitteet pitkällä radalla

Davin Lindholm edustaa Simmistä ja on treenannut samoissa altaissa jo ennen Valmennuskeskuksen uimariryhmään kuulumista. Lindholm on Ansarannan tapaan ennen Valmennuskeskusta käynyt seuransa treeneissä, joissa urheilijamäärät ovat usein huomattavasti isompia.

– Nyt harjoittelu on huomattavasti erilaisempaa. Meitä on vain vähän altaassa ja sitä kautta saa enemmän tilaa. Valmentajat voivat keskittyä meihin yksilöllisemmin ja saan treenata omassa tahdissa, Lindholm avaa.

Lindholm on käyttänyt syksyn aikana Valmennuskeskuksen palveluista fysioterapeuttia ja lääkäriä. Näiden asiantuntijoiden palveluista hän on kiitollinen.

– On tärkeää, että meillä on heidän palvelunsa tarjolla tässä samassa paketissa, Lindholm toteaa.

Lindholm on ollut syksyllä muutaman kerran kipeänä, mutta nyt kunto on hyvä. Tälle syksylle ei ole asetettu valmentajan kanssa tavoitteita lyhyelle radalle, vaan tavoitteet ovat kevään pitkällä radalla.

– Ensi vuonna pitkällä radalla tavoitteena on tehdä debyytti aikuisten tasolla Rooman EM-kilpailuissa. Päivä kerrallaan ja vuosi kerrallaan etenemme, Lindholm toteaa.

Olympiavalmennuskeskuksen uimarit:
Laura Lahtinen (2003), HSS
Niko Mäkelä (1998), HSS
Davin Lindholm (2004), HSS
Lassi Haimi (2003),HSS
Niki Karlsson (2000), HSS
Petra Ansaranta (2004), Oulun Uinti
Noah Schmid (2000), HSS

Lue lisää Olympiavalmennuskeskuksesta täältä.

Seuraa Olympiavalmennuskeskusta Instagramissa!