Olympiavalmennuskeskus tukee uimarin kehitystä huipulle

#UUTINEN 19.11.2021

Valtakunnallinen huippu-uinnin Olympiavalmennuskeskus (Helsinki Swimming Academy) aloitti toimintansa elokuussa. Olympiavalmennuskeskuksen keskeisenä tavoitteena on taata uimarille mahdollisimman hyvät olosuhteet, joissa urheilija voi kasvaa ja kehittyä turvallisessa ympäristössä kohti uinnin kansainvälistä huippua.

Olympiavalmennuskeskuksessa harjoittelee seitsemän uimaria, jotka valittiin kesän alussa: Laura Lahtinen, Niko Mäkelä, Davin Lindholm, Lassi Haimi, Niki Karlsson, Petra Ansaranta ja Noah Schmid. Haku järjestettiin kevään aikana.

Olympiavalmennuskeskuksen toiminnasta ja valmennuksesta vastaa päävalmentaja Matti Mäki.

Valmennuskeskuksen toiminta on lähtenyt hyvin käyntiin. Elokuussa toiminnan perusteet, eli asiantuntijatiimit sekä ratavuorot, laitettiin kuntoon ja keskityttiin uimareiden sopeutumiseen uusiin olosuhteisiin.

Kaikki uimarit ovat lähteneet kauteen erilaisista lähtökohdista ja tilanteista.

– Osa uimareista tuli toimintaan mukaan ja uuteen kauteen haastavistakin tilanteista, mutta kaikilla on omat jutut, joita työstetään. Meillä on loistava ryhmähenki ja kiva porukka. Emme halua kiirehtiä, vaan teemme tätä prosessina ja katsomme pidemmälle tulevaisuuteen, Mäki kertoo.

Laaja asiantuntijatiimi urheilijoiden tukena

Olympiavalmennuskeskuksen uimarit harjoittelevat Mäkelänrinteen Uintikeskuksessa ja tänä vuonna valmistuneella Urhea-kampuksella.

– Olemme saaneet ainutlaatuisen mahdollisuuden meille tarjottavien palveluiden suhteen ja nyt opettelemme hyödyntämään niitä kaikkia mahdollisimman kattavasti. Urheiluhallin kanssa sovittua yhteistyön tärkeyttä ei voi korostaa liikaa, sillä se tarjoaa mahdollisuudet ratatilojen käyttöön, Mäki kertoo.

Erittäin tärkeässä osassa Olympiavalmennuskeskuksen toimintaa ovat asiantuntijapalvelut.

Valmennuksessa Mäen lisäksi mukana ovat myös Kristiina Mäkinen, Markku Hirvonen ja Petteri Laine.

Simone Kallonen toimii sekä fysioterapeuttina että asiantuntijatiimin vetäjänä. Fysiikkavalmentajana on Tapani Keränen. Tiimin lääkäri on Juulia Järvimäki, ja Laura Manner on ravintovalmentaja. Laura Koivusalo auttaa urheilijoita urheilupsykologina. Urasuunnittelussa apuna on uraohjaaja Tuuli Merikoski ja tekniikkakuvauksesta ja sen analysoinnista vastaa Antti Kauhanen.

Asiantuntijoiden keskuudessa korostuu hyvä tiedonkulku. Tätä edistääkseen Mäki pitää säännöllisesti palavereja tiimin kanssa.

– Tärkeintä ei ole asiantuntijoiden määrä, vaan se miten meidän kommunikaatiomme toimii. Meidän kaikkien pitää olla kartalla tekemisestämme sekä uimareiden hyvinvoinnista, jotta voimme tehdä asioita samaan suuntaan. Meillä on erittäin hieno asiantuntijatiimi uimareiden tukena, Mäki avaa.

Olympiavalmennuskeskuksessa hyödynnetään myös Polar Verity Sense -sykesensoria. Polar Verity Senseä voi käyttää uimalasien hihnakiinnikkeessä ohimolla, jolloin sensori tallentaa sykkeen, uintikierrokset, matkan ja vauhdin automaattisesti uima-altaassa.*

– Sykeseuranta on jokapäiväisessä käytössä ja sitä käytämme erityisesti allastreeneissä. Siinä hyvä puoli on se, että sovelluksesta saadaan harjoituspäiväkirjaa. Kuormittavuus laitetaan ylös ja sitä seuraamalla nähdään kokonaiskuormitus. Urheilija itse näkee Polar Vantage M2 -urheilukellon avulla myös palautumisindeksinsä ja unenlaadun, Mäki avaa.

Jokainen uimari saa ryhmässä henkilökohtaista valmennusta

Valmennuskeskuksen uimareiden matkojen painotuksissa on isoja eroja. Heistä löytyy selkeästi sprinttereitä ja keskimatkojen sekä myös pidempien matkojen uimareita.

Pienempi urheilijamäärä altaassa mahdollistaa uimarille yksilöllisemmän valmennuksen. Treenejä tehdäänkin yksilönä, mutta Mäki korostaa yhdessä tekemisen tärkeyttä.

– Jokaiselle uimarille on määritelty omat harjoitusmäärät, Mäki avaa.

Uimareiden päivät koostuvat tyypillisesti aamuharjoituksista, jolloin altaan reunalle mennään kello 6.45. Tällöin jokainen uimari tekee fysioterapeutin hänelle suunnitteleman lämmittelyn ja altaaseen hypätään seitsemältä.

– Kahdesti viikossa allastreenien jälkeen on vuorossa kuntosali. Sen jälkeen uimarilla on koulua, lepoa tai omia juttujaan. Minä itse suunnitteen tässä välissä treenejä tai pidän palavereita muiden asiantuntijoiden kanssa.

Päivällä altaalle palataan ennen kello kahta, jolloin on sama ohjelma kuin aamulla: ensin altaan reunalla jumppaa ja sitten uintitreenit. Pari kertaa viikossa iltapäivän uinnin jälkeen ohjelmassa on fysioterapeutin tekemä huoltava harjoitus.

– Olemme myös suunnitelleet ottavamme pilateksen ohjelmaamme. Iltapäivätreenien jälkeen olen saatavilla uimareille ja iltaisin voi olla tarvittaessa palavereita, Mäki avaa normaalia päivää.

Ennen nykyistä työtään Mäki toimi 26 vuotta Helsingfors Simsällskapissa, joista viimeiset kymmen vuotta päävalmentajana.

– Suurin muutos työssäni on ollut työn keskittyminen vain valmentamiseen. Tykkään siitä ja sen takia tätä työtä teen, Mäki kertoo.

Uimarit asettavat tavoitteet itse ja Mäki auttaa saavuttamaan ne

Olympiavalmennuskeskuksen urheilijoille yleisenä tavoitteena on kansainvälisen huippu-uinti, mutta henkilökohtaiset tavoitteet he asettavat itse. Mäki auttaa uimareita tavoitteiden saavuttamisessa. Tämän syksyn teemana on ollut sopeutuminen uuteen ja painopiste harjoittelussa.

Mäellä on myös odotuksia uimareita kohtaan ja tavoitteena on, että Olympiavalmennuskeskuksen valmennuksen ja palveluiden avulla uimarit pystyvät saavuttamaan tuloksia.

– Minulle on tärkeää, että tämä ympäristö on uimarille sopiva ja hänen on hyvä olla. Se näkyy suoraan tuloksissa, kun uimari voi hyvin, ja silloin tulostakin tulee. Kun tavoittelemme kansainvälisen tason uimareita, niin kaikkien elämän osa-alueiden on oltava kunnossa, ja koulun ja urheilun yhdistäminen on oltava mahdollisimman helppoa, Mäki kertoo.

Jotta kaikki Valmennuskeskuksessa toimii hyvin ja urheilija saa kaiken avun tavoitteiden tueksi, niin tärkein vaatimus on Mäen mukaan se, että resurssit ja ihmiset ovat kunnossa. Tämä vaatii kaikilta sitoutumista ja positiivisen ilmapiirin merkitys on Mäen mukaan valtava. Välillä maltti on valttia, eikä kaikkia tarvitse tehdä heti ja nyt.

– Haluamme tarjota olosuhteet ja paikan, missä urheilijan on hyvä olla ja tulla sekä, jossa kaikki puhaltavat yhteen hiileen.

HSA:n arkea pääset seuraamaan Instagramissa.

* Polar on Uimaliiton yhteistyökumppani