Uinnin juniorimaajoukkueen ja nuorten maajoukkueen valintakriteerit julkaistu

#UUTINEN #UINTI 15.9.2021

Uinnin juniorimaajoukkueen sekä nuorten maajoukkueen valintakriteerit keväälle 2022 on julkaistu. Katso juniorimaajoukkueen valintakriteerit täältä ja nuorten maajoukkueen täältä.

Juniorimaajoukkueen valintakriteerejä on päivitetty. Jatkossa valinnassa huomioitaviin FINA-pisteisiin lasketaan yhteen uimarin parhaan olympiamatkan pisteet sekä 200 metrin sekauinnin pisteet.

Aiemmin valintakriteerinä ovat olleet vain uimarin parhaan olympiamatkan FINA-pisteet.

– Tässä vaiheessa uimarit kehittävät harjoitettavuuttaan tulevaisuutta varten ja monipuolisuus on siinä todella tärkeässä roolissa. Valintakriteereillä halutaan kannustaa laaja-alaiseen harjoitteluun ja vaikuttaa siihen, että juniorimaajoukkueen leireihin osallistuvilla uimareilla on hallussa monipuolisesti erilaisia perustaitoja, uinnin nuorten olympiavalmentaja Aleksi Rajansuo kertoo.

Juniorimaajoukkue tunnettiin aiemmin nimellä Ikäkausimaajoukkue. Juniorimaajoukkueeseen valitaan 13–16-vuotiaita uimareita ja joukkueen päätavoite on joka toinen vuosi järjestettävät EYOF-uinnit.

Nuorten maajoukkueen valintakriteerit tulevalle keväälle ovat samat kuin tälle syksylle. Nuorten maajoukkueeseen valitaan pojista 2004–2005 syntyneitä ja tytöistä 2005–2006 syntyneitä.

– Menemme vielä kevään FINA-pisteisiin perustuvilla valinnoilla ja valitsemme joukkueen puoleksi vuodeksi kerrallaan. Tämän jälkeen palaamme tapaan, jossa valinnat suhteutetaan NEM-aikarajoihin 50 metrin altaan tuloksiin perustuen. Kevään ohjelmaan on lisätty Kuortaneen leiri, minkä ansiosta saamme tekniikkakuvaukset nuorille puolivuosittain, nuorten valmennuksen kehittäjä Marjoona Teljo kertoo.