Urheiluyhteisön ja Väestöliiton yhteistyöllä rakennettu Et ole yksin -palvelu auttaa epäasiallisen käytöksen torjunnassa

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 3.6.2021

Urheilun ja liikunnan parissa tapahtuu häirintää, kiusaamista ja väkivaltaa, kuten muuallakin yhteiskunnassa.

Et ole yksin -palvelu on Väestöliiton ja suomalaisen urheilun yhteistyössä kehitetty hanke, jonka tavoitteena on vähentää ja ennaltaehkäistä epäasiallista käytöstä ja häirintää urheilussa. Työtä tehdään yhteistyössä lajiliittojen ja sitä myötä seurojen kanssa, ja yhteistyö Väestöliiton kanssa mahdollistaa palvelun kaikkien käyttöön.

Et ole yksin -palvelussa saa apua ja tukea. Lisäksi Et ole yksin -palvelu tarjoaa seuroille suunnattuja valmiita toimintamalleja ja ohjeita epäasiallisen käytöksen ja häirinnän vähentämiseen sekä ennaltaehkäisemiseen.

–  Seuroilla on merkittävä rooli häirinnän, väkivallan ja kaikenlaisen epäasiallisen käytöksen ennaltaehkäisyssä. Mitä enemmän urheilijat, vanhemmat, huoltajat ja valmentajat aiheesta tietävät, sitä paremmin asiaan voidaan puuttua ja toimia ennaltaehkäisevästi, Uimaliiton palvelutoiminnan asiantuntija Hanna Nyholm kommentoi.

Et ole yksin -verkkokoulutus tarjoaa valmentajille ja muille urheiluseuroissa toimiville välineitä puuttua epäasialliseen käytökseen, häirintään ja väkivaltaan.

Koulutuksessa käydään läpi aiheita, kuten henkinen ja fyysinen väkivalta ja kiusaaminen, seksuaalinen häirintä, lapsiin kohdistuvat seksuaalirikokset, lastensuojelu ja itsemääräämisoikeutta vahvistava valmennus. Koulutus on maksuton, kestää tunnin ja siitä saa todistuksen

Uimaliitto suosittelee kurssin käymistä kaikille ohjaajille ja valmentajille.

– Ohjaamalla seuran valmentajat ja ohjaajat käymään Et ole yksin -verkkokurssin mahdollistetaan se, että seurojen avainhenkilöillä on riittävät tiedot ja taidot häirintätapausten käsittelyyn sekä niiden tunnistamiseen. Yhtenäisillä käytännöillä ja pelisäännöillä pystytään parhaiten ennaltaehkäisemään ja puuttumaan epäasialliseen käytökseen, Nyholm avaa.

Mikäli seuranne kaipaa vinkkejä ja tukea Et ole yksin -palvelun hyödyntämiseen, olethan yhteydessä Hanna Nyholmiin hanna.nyholm@uimaliitto / 050 543 9865.

Ota yhteyttä palveluun

Et ole yksin -palvelussa saa apua ja tukea, jos on kohdannut epäasiallista käyttäytymistä, seksuaalista tai muuta väkivaltaa urheiluharrastuksessa.  Palveluun voi ottaa yhteyttä nimettömästi ja palveluun vastaa aina Väestöliiton kouluttama asiantuntija.

Soita maanantaisin klo 12–14, chattaa ti-ke 15–17.30 ja to 14–16. Puhelinnumero: 050 3025 942. Chat: www.etoleyksin.fi

Väestöliiton tuki lajiliitoille ja seuroille on ensiarvoisen tärkeää: urheilijoilla on mahdollisuus saada ammattilaisten asiantuntija-apua nimettömästi ja puolueettomasti.

– Viestimme epäasiallista käytöstä kokeneille on se, että apua on tarjolla ja tukea kannattaa hakea matalalla kynnyksellä. Väestöliiton ja urheiluyhteisön yhteinen Et ole yksin -palvelu auttaa ja tarjoaa tukea häirintää, väkivaltaa tai epäasiallista käytöstä urheilussa kohdanneille. Lisäksi koulutamme urheilutoimijoita häirinnän teemoista ja sitä kautta lisäämme tietoisuutta aiheesta urheilun parissa. Haluamme tehdä harrastamisesta turvallista, tarjota väylän asiasta puhumiseen ja helpottaa kynnystä tuoda epäkohtia ilmi, kertoo Et ole yksin palvelun asiantuntija Pauliina Lius.

Palvelu on kehitetty yhteistyössä Jääkiekkoliiton, Palloliiton, Salibandyliiton, Uimaliiton, Koripalloliiton, Voimisteluliiton ja Lentopalloliiton kanssa.

Yhteistyötä tehdään tiiviisti myös Suomen urheilun eettisen keskuksen SUEK:in, Suomen Valmentajien, Olympiakomitean sekä muiden lajiliittojen ja urheiluseurojen kanssa. Hanketta tukee Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA ja opetus- ja kulttuuriministeriö.

Työ jatkuu

Et ole yksin -palvelu on varautunut ottamaan vastaan mahdollisen kasvavan määrän yhteydenottoja, kun harrastukset jälleen käynnistyvät kentillä ja saleilla. Myös seurojen kannattaa tiedottaa laajasti palvelusta, jotta se varmasti tavoittaa avuntarvitsijat.

Kiusaamisen, häirinnän ja muun epäasiallisen käytöksen kitkeminen on yksi keskeisimmistä vastuullisuusasioista, johon urheilun tulee panostaa myös tulevina vuosina. On ensiarvoisen tärkeää, että tätä tärkeää työtä jatketaan yhdessä ja toimintaa kehittäen. Yhteistyöllä voimme mahdollistaa turvallisemmat harrastusolosuhteet ja turvata lasten oikeuksien toteutumisen kaikille urheilutoiminnassa mukana oleville lapsille ja nuorille.

Asiasanat

Et ole yksin