Urhea-kampus nousee uintikeskuksen viereen

#UUTINEN 1.10.2019

Urhea-kampuksen havainnekuvassa jo olemassa olevat rakennukset ovat Mäkelänrinteen uintikeskus ja liikuntasali (vasemmalla), sekä urheilulukio (punakattoinen). Lukion ja uintikeskuksen väliin rakennetaan Urhea-halli, sekä lukion yläpuolelle laajennusosa ja Hoas-kerrostalo. Kuva: Arkkitehtitoimisto Tuomo Siitonen Oy

Helsingissä, Mäkelänrinteen uintikeskuksen ja urheilulukion vieressä, on rakenteilla kansainvälisen tason huippu-urheilun keskus, Urhea-kampus. Vuonna 2021 käyttöön otettava kampus tarjoaa uusia tiloja urheiluun, opiskeluun, asumiseen, ruokailuun ja terveydenhoitoon.

Kampuksen rakentamisessa on kolme hanketta: Mäkelänrinteen lukion peruskorjaus ja laajennus sekä Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiön, Hoasin asuinkerrostalon ja urheilun monitoimihallin, Urhea-hallin, rakentaminen.

– Urhea-kampus on merkittävyytensä takia nostettu Helsingin kaupunkistrategiaan, ja olemme olleet voimakkaasti tukemassa hanketta alusta asti. Helsinki haluaa olla kansainvälisesti kiinnostava, maailman toimivin myös tapahtuma- ja urheilukaupunkina sekä maailman vaikuttavin paikka oppia. Urhea-kampuksessa tämä kaikki yhdistyy ainutlaatuisella tavalla, toteaa Helsingin pormestari Jan Vapaavuori.

– Tämä on aivan ainutlaatuinen hanke Suomessa. On valtavan suuri asia, että pääkaupunkiseudulle nousee kampus, jossa kaikki urheilijan tarvitsema on samassa yksikössä, kertoo Urhea-halli Oy:n toimitusjohtaja Simo Tarvonen.

Kattavasti lisätilaa akatemiaurheilijoiden tarpeisiin

Urhea-halli käsittää kaikkiaan yli 14 000 neliömetriä urheilutiloja. Halliin tulee suorituspaikat yleisurheilulle, koripallolle, miesten ja naisten telinevoimistelulle, rytmiselle voimistelulle sekä painille ja judolle. Lisäksi halliin rakentuu yli 900 m2 yleis- ja voimaharjoittelualue, peilisaleja, fysioterapia- ja palautumiskeskus, lääkäri- ja testausasema sekä toimisto- ja kokoustiloja.

Urhea-kampuksen myötä urheilijoiden ja valmentajien arki helpottuu. Asuntoja Hoasin rakentamaan urheileville opiskelijoille suunniteltuun kerrostaloon tulee 176. Arjessa auttavat jatkossa myös akatemiaurheilijoiden riittävä harjoitteluaika hyviin kellonaikoihin sekä lukion yhteyteen rakennettava ravintola, joka palvelee koko kampusta aamupalasta alkaen.

Kokonaisuus valmistuu tämän hetkisen arvion mukaan kesällä 2021 niin, että Mäkelänrinteen lukion käyttöönotto tapahtuu vuoden 2021 alussa, urheiluhallin kesän 2021 alussa ja asuinkerrostalon elokuussa 2021.

Pääkaupunkiseudun urheiluakatemia: www.urhea.fi

Asiasanat